کشف احتمالی نشانه‌های حیات باستانی توسط مریخ‌نورد استقامت

مریخ‌نورد “استقامت”(Perseverance) ناسا ممکن است نشانه‌هایی از حیات باستانی در مریخ را پیدا کرده باشد.

موبنا به گزارش نیو اطلس، مریخ‌نورد استقامت ناسا ممکن است به گنج رسیده باشد، گنجی که از ابتدا به همین منظور به دنبال آن فرستاده شده بود. منظور از این گنج البته طلا و جواهر نیست، بلکه کشف نشانه‌ها و اطلاعاتی در مورد وجود حیات در مریخ باستان است.

این مریخ‌نورد برخی از مهم‌ترین نمونه‌ها را از سایت دلتای رودخانه باستانی در دهانه برخوردی “جیزرو”(Jezero) در مریخ جمع‌آوری کرده است، دهانه‌ای که به عنوان کاندیدای اصلی در جستجوی نشانه‌هایی از حیات میکروبی باستانی در مریخ انتخاب شده است.

براساس گفته‌های ناسا، این نمونه‌ها شامل مولکول‌های آلی هستند. ما هنوز نمی‌دانیم که آیا آنها متعلق به حیات باستانی مریخ هستند یا نه و بررسی این موضوع مدتی طول می‌کشد.

تحقیقات ناسا در دهانه جیزرو در حال ثمر دادن است

مریخ‌نورد استقامت سال گذشته شواهدی ارائه کرد مبنی بر اینکه دهانه جیزرو در مریخ زمانی دریاچه‌ای با دلتای رودخانه و به طور بالقوه محل یک محیط غنی و قابل سکونت در حدود ۳.۵ میلیارد سال پیش بوده است. این مریخ‌نورد در سپتامبر سال گذشته اولین نمونه خود را جمع‌آوری کرد و ۲ اینچ(۶ سانتی‌متر) را در سطح این سیاره حفاری کرد تا یک هسته سنگی را استخراج کند که به همراه تعدادی دیگر از نمونه‌هایی که در آینده جمع‌آوری می‌شوند، در نهایت به زمین آورده خواهند شد.

این مریخ‌نورد در حال حاضر در مجموع ۱۲ نمونه سنگی جمع‌آوری کرده است و آخرین نمونه آن مهم‌ترین نمونه است، زیرا ناسا مولکول‌های آلی را در موادی که از سطح مریخ استخراج شده شناسایی کرده است.

کشف احتمالی نشانه‌های حیات باستانی توسط مریخ‌نورد استقامت

“استقامت” این نمونه جدید را در تاریخ ۲۰ ژوئیه هنگام بررسی سنگ‌های رسوبی دلتای این رودخانه باستانی به عرض ۴۵ کیلومتر جمع‌آوری کرد. این مریخ‌نورد از ابزار “اسکن محیط زیست‌پذیر” خود به همراه ابزارهای موسوم به “رامان” و “لومینسانس” برای شناسایی مواد آلی و شیمیایی و ابزار “شرلوک”(SHERLOC) برای اسکن نمونه جمع‌آوری شده از صخره‌ای موسوم به “Wildcat Ridge” در دلتای رودخانه استفاده کرد. تصور می‌شود که این صخره به عرض تقریباً یک متر، میلیاردها سال پیش به دلیل نشستن گل و لای و ماسه ریز در دریاچه آب شور در حال تبخیر شکل گرفته است.

تجزیه و تحلیل SHERLOC نشان می‌دهد که نمونه‌ها دارای دسته‌ای از مولکول‌های آلی مرتبط با سولفات‌ها هستند. مهم‌تر از همه، مواد معدنی سولفاتی قادر به ذخیره مقدار قابل توجهی از اطلاعات در مورد محیط آبی که در آن تشکیل شده‌اند، هستند.

توماس زوربوچن معاون مدیر علمی ناسا توضیح داد: ما دهانه جیزرو را برای اکتشاف انتخاب کردیم، زیرا فکر می‌کردیم که بهترین شانس برای ارائه نمونه‌های علمی عالی را دارد و اکنون می‌دانیم که مریخ‌نورد خود را به مکان مناسبی فرستاده‌ایم. استقامت تنوع شگفت‌انگیزی از نمونه‌ها را برای بازگرداندن به زمین توسط کمپین بازگشت نمونه مریخ به دست آورده‌ است.

ماموریت بازگشت نمونه‌های مریخ در دهه ۲۰۳۰

محققان می‌گویند توجه به این نکته مهم است که همه مولکول‌های آلی برای شکل‌گیری به حیات نیاز ندارند. این به دلیل این واقعیت است که برخی از آنها می‌توانند از طریق فرآیندهای شیمیایی ایجاد شوند.

مریخ‌نوردهای استقامت و کنجکاوی هر دو در گذشته مولکول‌های آلی را در سیاره سرخ یافته‌اند. با این حال، یافته‌های این نمونه جدید بسیار مهم است، زیرا در منطقه‌ای کشف شده که ممکن است زمانی در آنجا حیات وجود داشته است.

کن فارلی دانشمند پروژه استقامت از موسسه فناوری کالیفرنیا می‌گوید: این واقعیت مهم است که مواد آلی در چنین سنگ رسوبی که به حفظ فسیل‌های باستانی در اینجا روی زمین مشهور هستند، یافت شده‌اند. با این حال، هر چند که ابزارهای ما روی استقامت توانمند هستند، برای نتیجه‌گیری‌های بیشتر در مورد آنچه در نمونه Wildcat Ridge وجود دارد، باید منتظر ماند تا این نمونه به زمین آورده شود.

 

 

کلید کشف رازهای نمونه اخیر مریخ‌نورد استقامت، در کمپین ارسال نمونه‌ها از مریخ به زمین نهفته است. این ماموریت که توسط ناسا و آژانس فضایی اروپا(ESA) اداره می‌شود، فضاپیماها و فناوری‌های متعددی را در آنچه که ناسا یکی از جاه‌طلبانه‌ترین تلاش‌ها در تاریخ پروازهای فضایی می‌نامد، توسعه خواهد داد.

این دو آژانس فضایی در حال طراحی موشک‌ها و سیستم‌های خودگردان هستند که تا حدود سال ۲۰۳۳ به مریخ فرستاده شوند و نمونه‌های جمع‌آوری شده توسط استقامت را بازیابی کنند و به زمین بیاورند.

ناسا اعلام کرده است که در حال برنامه‌ریزی برای قرار دادن لوله‌های نمونه منتخب در نزدیکی حوضه دلتا در حدود دو ماه دیگر است. آنها سالها آنجا رها خواهند شد و منتظر بازیابی و سپس تجزیه و تحلیل روی زمین خواهند بود. رازهایی که آنها فاش خواهند کرد، می‌تواند درک ما را از جایگاه خود در کیهان به شدت تغییر دهد.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا