دستگاه قابل حمل حس لامسه را به افراد دچار سکته برمی گرداند

حس لامسه برخی از افرادی که دچار سکته می شوند، از بین می رود. در همین راستا محققان انگلیسی یک دستگاه قابل حمل ساخته اند که احتمالا این نقص را برطرف می کند.

موبنا – به گزارش پرس اسوسیشنز، بیشتر اوقات پس از سکته، حس لامسه و کنترل در یک بازو و دست فرد از بین می رود. در نتیجه لباس پوشیدن و غذا خوردن یا کنترل کردن اشیای معمولی مانند مسواک و دستگیره در کار چالش برانگیزی برای آنها است.

اکنون محققان دانشگاه هرتفورد شایر ادعا می کنند یک دستگاه پد لمسی ابداع کرده اند که کوچکترین ارتعاشات را به نوک انگشتان منتقل می کند و در نتیجه سلول های مغز دوباره فعال می شوند و حس لامسه در عضو آسیب دیده دوباره جریان می یابد.

کارشناسان معتقدند دستگاه تازه ابداع شده کیفیت زندگی میلیون ها فرد دچار سکته را بهبود می دهد.

دکتر آمیت پوجاری مهندس پزشکی زیستی و عصب شناس این دستگاه را ابداع کرده و معتقد است قابلیت تغییر زندگی افراد را دارد. او در این باره می گوید: ارتقای حس لامسه سبب می شود افراد دچار سکته دوباره بتوانند دست عزیزانشان را لمس کنند.

او هنگام ارائه یافته های اولیه تحقیق درباره این دستگاه گفت: از شرکت کنندگان در آزمایش خواسته شد تا دستشان را روی دستگاه بگذارند و اعلام کند ارتعاشات با شدت های مختلف را حس می کنند یا خیر.

به گفته پو چاری حس لامسه افراد ۱۰ دقیقه پس از استفاده از دستگاه ۲۰ تا ۴۰ درصد بهبود یافت. بهبود حس لامسه فرد به بهبود حرکات وی کمک می کند. اما هنوز مشخص نیست بهبود حس لامسه چه مدت طول می کشد.

۴۰ نفر در این تحقیق شرکت کرده بودند که حس لامسه خود را به دلیل سکته و نوروپاتی دیابتی از دست داده بودند.

 منبع: مهر 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا