رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از ترومبوز سیاهرگی عمقی

ترومبوز سیاهرگی عمقی می تواند منجر به بیماری های جدی، ناتوانی حرکتی و یا در موارد شدید مرگ شود.

موبنا – از آنجایی که همه ما خون را از طریق رگهای خود پمپاژ می‌ کنیم، به دلایل مختلف ممکن است در معرض خطر ترومبوز ورید عمقی (DVT) قرار داشته باشیم. DVT وضعیتی است که در آن لخته خونی در دیواره داخلی یک سیاهرگ عمقی تشکیل می شود و بیشتر سیاهرگ‌ های اندام تحتانی را درگیر می‌ کند مانند ساق یا ران پا.

ترومبوز سیاهرگی عمقی می تواند منجر به بیماری های جدی، ناتوانی حرکتی و یا در موارد شدید مرگ شود. در صورتی که بخشی از لخته جدا شده و به ریه های بیمار برسد، جریان خون را مسدود می کند و می تواند باعث آمبولی ریه شود.

رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از ترومبوز سیاهرگی عمقی

اما خبر خوب: DVT هم قابل پیشگیری است و هم درمان. یک قدم ساده که می توانیم همین الان برای کاهش خطر آن انجام دهیم، تغییر رژیم غذایی است. دکتر استیون مازلی نویسنده کتاب تنظیم قلب ۳۰ روزه می گوید: برخی مواد غذایی خطر لخته شدن خون را افزایش می دهند. از طرف دیگر، افزودن یک سری ترکیبات به رژیم غذایی می تواند به پیشگیری از DVT و کاهش خطر لخته شدن خون کمک کند.

نوشیدن آب به مقدار کافی و به صورت منظم

رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از ترومبوز سیاهرگی عمقی

کم آبی می تواند باعث افزایش غلظت خون شود و خطر ایجاد لخته را بالا ببرد. طبق دستور العمل‌ های آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی آمریکا، به منظور هیدراته ماندن بانوان باید روزانه به طور متوسط ۲.۶ لیتر آب از تمام نوشیدنی‌ ها و غذاهای مصرفی و مردان نیز به طور متوسط ۳.۵ لیتر آب دریافت کنند.

یکی از روش های تشخيص این موضوع که آیا در مسیر درستی قرار دارید یا خیر، بررسی ادرار است. به گفته متخصصین کلینیک کلیولند، اگر رنگ ادرار زرد کم رنگ یا شفاف باشد، احتمالا به اندازه کافی آب می نوشید. در مقابل رنگ کهربایی یا تیره‌ تر نشان می دهد که باید مصرف روزانه آب خود را افزایش دهید.

افزودن سیر به غذا

رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از ترومبوز سیاهرگی عمقی

بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله کشاورزی و شیمی غذا، مشخص شده که سیر فواید بسیاری برای سلامتی دارد. از جمله ارزشمندترین این دسته فواید می توان به شکستن تجمعات مضر پلاکت‌ ها در جریان خون اشاره کرد. در مجموع بهترین راه برای بهره‌ مندی از مزایای فوق‌ العاده سیر این است که حبه‌ های خام را له کنید تا ترکیبات مفید آن آزاد شوند و سپس آنها را به‌ مدت سه دقیقه یا کمتر تفت بدهید و یا به صورت خام مصرف کنید.

اگر داروهای رقیق‌ کننده خون مصرف می‌ کنید، پیش از هرگونه اقدامی با پزشک معالج خود در خصوص مقدار مناسب سیر مشورت کنید. زیرا این ترکیب می‌ تواند در اثربخشی داروهای مذکور اختلال ایجاد کند.

پرهیز از مواد غذایی ناسالم

رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از ترومبوز سیاهرگی عمقی

دکتر مازلی خاطر نشان می کند: به گفته انجمن قلب آمریکا همان غذاهایی که در صورت مصرف بیش از حد می توانند باعث ایجاد پلاک در رگ های خونی شوند و خطر بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهند، ریسک ابتلا به DVT را نیز بالا می برند.

در نتیجه توصیه می شود که به طور کامل از چربی های ترانس ناسالم دوری کنید و چربی های اشباع شده در لبنیات پرچرب و گوشت قرمز و همچنین شکر و نمک را نیز کاهش دهید. مازلی توضیح می دهد: اینها همه غذاهایی هستند که التهاب را افزایش می دهند.

در نگاه اول ممکن است این ترکیبات مضر در غذاهای بسته بندی شده مشخص نباشند. بنابراین برچسب مواد تشکیل دهنده را با دقت مطالعه کنید. برای مثال شکر به اشکال مختلفی در این محصولات وجود دارد: عسل، شربت ذرت، شربت برنج قهوه ‌ای، لاکتوز، فروکتوز، پودر مالت، اتیل مالتول و کنسانتره آب میوه.

مصرف روغن زیتون بکر

رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از ترومبوز سیاهرگی عمقی

بر اساس مطالعه منتشر شده توسط موسسه ملی سلامت آمریکا، مصرف روغن زیتون حداقل یک بار در هفته فعالیت پلاکتی را در بزرگسالان چاق غیر سیگاری (آنهایی که شاخص توده بدنی یا BMI بالای ۳۰ دارند) کاهش می‌دهد. در نتیجه این ترکیب طبیعی ممکن است خطر لخته شدن خون را هم کاهش دهد.

مشخص شده که آنتی اکسیدان های فنولی در روغن زیتون بکر به جلوگیری از لخته شدن خون کمک می کنند. در این مطالعه افرادی که روغن زیتون بکر با محتوای فنول بالا مصرف کردند، با ریسک کمتری از تشکیل لخته رو به رو بودند. آنها همچنین سطوح پایین تری از مواد محرک لخته های خونی داشتند. بنابراین یک انتخاب خوب در راستای رعایت رژیم مخصوصDVT این است که کره را کنار بگذارید و نان و غذای خود را با روغن زیتون نوع بکر مصرف کنید.

رعایت روتین سبزیجات سبز

رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از ترومبوز سیاهرگی عمقی

یکی دیگر از ترکیبات فوق العاده برای کمک به حفظ سلامت دستگاه قلبی- عروقی و پیشگیری از ترومبوز ورید عمقی، بدون شک مصرف سبزیجات به طور منظم است. در واقع سبزیجات سبز باید بخشی جدایی ناپذیر از روتین غذایی همیشگی ما باشند.

اگر وارفارین (یک داروی ضد انعقاد برای جلوگیری از لخته شدن خون) مصرف می ‌کنید، مقادیر نوسانی از غذاهای سرشار از ویتامین K مانند سبزیجات سبز و برگ‌ دار می‌ توانند با داروی شما تداخل ایجاد کنند. مازلی می‌ گوید: در بسیاری از موارد پزشکان به چنین بیمارانی توصیه می کنند که از مصرف تمامی سبزیجات با برگ سبز اجتناب کنند. در عوض خصوصا در مورد افراد سالم و یا با ریسک DVT بهتر است سبزی های برگ دار را به طور مداوم مصرف کنید. هر روز یک کاسه کوچک سالاد میل کنید نه هر چند وقت یکبار.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا