گوجه فرنگی بنفش با ۱۰ برابر آنتی اکسیدان بیشتر به بازار می رسد

گوجه فرنگی بنفشی که آنتی اکسیدان آن افزایش یافته بالاخره پس از یک دهه از سوی وزارت کشاورزی آمریکا تایید شد. آنتی اکسیدان این گوجه فرنگی ۱۰ بار بیشتر از نمونه های فعلی است.

موبنا – به گزارش نیواطلس، گوجه فرنگی بنفشی که خواص مغذی آن افزایش یافته بالاخره یک دهه پس از توسعه از سوی وزارت کشاورزی آمریکا تایید شد. گوجه فرنگی مذکور از لحاظ ژنتیکی مهندسی شده تا ۱۰ بار بیشتر از نمونه های عادی آنتی اکسیدان تولید کند.

درسال ۲۰۰۸ میلادی تحقیقی نوین در ژورنال «نیچر بیوتکنولوژی» منتشر شد. این تحقیق درباره نوعی از گوجه فرنگی بود که ژن آن برای تولید حجم زیادی آنتی اکسیدان به نام «آنتوسیانین» مهندسی شده بود.

آنتوسیانین ها به طور طبیعی در موادغذایی مختلف مانند بلوبری و کلم وجود دارند. آنها دلیل اصلی رنگدانه بنفش در این مواد غذایی هستند و با مزایای سلامتی مختلفی از جمله کاهش خطر بیماری های قلبی و دیابت ارتباط دارند.

برخی از انواع گوجه فرنگی با پوست بنفش نیز مقدار اندکی آنتوسیانین دارند اما محققان تلاش کردند تا با کمک مهندسی ژنتیک سطح آن را افزایش دهند. در همین راستا دو ژن از یک گیاه دیگر گرفته و به گوجه فرنگی بنفش افزوده شد. توانایی گیاه مهندسی شده برای تولید آنتوسیانین افزایش یافت و در نتیجه نوعی گوجه فرنگی با رنگ بنفش تیره تولید شد.

در تحقیقات قبلی تاثیر گوجه فرنگی هایی با آنتوسیانین ارتقا یافته روی موش های مبتلا به سرطان بررسی شده بود. به دسته ای از موش ها رژیم غذایی مملو از گوجه فرنگی بنفش داده شد و در نهایت آنها ۳۰ درصد طولانی تر از موش هایی با رژیم غذایی عادی زنده ماندند.

اکنون گوجه فرنگی مهندسی شده، مدت زمان زیادی پس از گذراندن فرایندهای رگولاتوری یک گام به عرضه در بازار نزدیک شده زیرا سرویس بازرسی بهداشت حیوانات و گیاه وزارت کشاورزی آمریکا آن را تایید کرده است. این تاییدیه به معنای آن است که گوجه فرنگی های بنفش دیگر مشمول کنترل های سختگیرانه (از جمله بررسی مکان و شیوه کشت) نمی شوند.

به این ترتیب گوجه فرنگی مذکور را می توان در هر نقطه ای از آمریکا پرورش داد. همچنین آمریکا نخستین کشور جهان است که اجازه تولید محصول مهندسی ژنتیکی شده را می دهد. محققان امیدوارند این محصول به زودی در انگلیس نیز تایید شود.

 منبع: مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا