رقابت چین با آمریکا برای اکتشاف در ماه

چین، ماموریت‌های گوناگونی را برای اکتشاف در ماه برنامه‌ریزی کرده و اکنون با کشف یک ماده معدنی جدید در ماه، رقابت این کشور با آمریکا برای ارسال ماموریت به ماه شدت گرفته است.

موبنا – به گزارش بیزینس اینسایدر، چین پس از کشف یک ماده معدنی جدید در ماه که می‌تواند منبع انرژی در آینده باشد، قصد دارد سه ماموریت بدون سرنشین را به مقصد ماه آغاز کند.

گزارش‌ها حاکی از این هستند که رقابت فضایی بین چین و آمریکا پس از این که سازمان ملی فضایی چین (CNSA) مجوز پرتاب سه مدارگرد به ماه را برای ۱۰ سال آینده دریافت کرد، شتاب می‌گیرد.

طبق گزارش روزنامه دولتی چین به نام “گلوبال تایمز” (Global Times)، این خبر یک روز پس از این منتشر شد که چین به سومین کشوری تبدیل شد که یک ماده معدنی جدید را در ماه کشف کرد و آن را “(Changesite-(Y” نامید.

ماموریت “چانگ ای ۵” (Chang’e-۵) چین در سال ۲۰۲۰، نمونه‌هایی از ماه را بازیابی کرد و گلوبال تایمز آن را یک ماده معدنی فسفات در کریستال ستونی توصیف کرد که در ذرات سنگ ماه یافت می‌شود. این ماده معدنی حاوی هلیوم۳ است که در آینده می‌تواند منبع انرژی باشد.

این کشف ممکن است پس از به تعویق افتادن ماموریت ماه “آرتمیس۱” (Artemis I) برای بار دوم، فشار بیشتری بر آمریکا وارد کند تا تلاش‌های خود را افزایش دهد.

استخراج از ماه می‌تواند منبع بعدی تنش بین کشورها باشد زیرا ناسا نیز در حال بررسی قطب جنوب ماه است؛ جایی که چین قصد دارد یک ایستگاه تحقیقاتی را در آن بسازد.

چین اخیرا با ساخت ایستگاه فضایی، پرتاب تعدادی مأموریت برای جمع‌آوری نمونه‌های ماه و قرار دادن مریخ‌نوردی به نام “ژورونگ” (Zhurong) در مریخ در اوایل سال جاری به منظور رقابت با ناسا، به تلاش‌های خود در اکتشاف فضایی سرعت بخشیده است.

براساس وب‌سایت ناسا، آمریکا تنها کشوری است که فضانوردان را روی ماه قرار داده است و آخرین فرود آن تقریبا ۵۰ سال پیش طی ماموریت آپولو (Apollo) بود.

مأموریت آپولو ۱۱ (Apollo 11) آمریکا برای نخستین بار در ژوئیه ۱۹۶۹، نمونه‌هایی از سطح ماه را با حدود ۲۲ کیلوگرم مواد به زمین آورد.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا