کاهش ۷۰ درصدی سکته مغزی با هفته‌‍ای یک ساعت ورزش با وزنه

پزشکان می‌گویند انجام ورزش به ویژه وزنه زدن می‌‎تواند خطر سکته مغزی و حملات قلبی را با میزان قابل توجهی کاهش دهد.

موبنا – به گزارش وب‌سایت اکسپرس، پزشکان می گویند اقدامات پیشگیرانه در برابر سکته همیشه نباید سختگیرانه باشد. برخی از مطالعات نشان می دهد که انجام کمتر از یک ساعت ورزش در هفته ممکن است خطر سکته را تا ۷۰ درصد کاهش دهد. با این حال، برخی از انواع ورزش ها ممکن است مفیدتر از سایرین باشند.

سکته مغزی یکی از علل اصلی مرگ و میر و ناتوانی در سراسر جهان است و دانشمندان معتقدند در بیشتر موارد می توان از آن جلوگیری کرد.

انجام کمتر از یک ساعت تمرین با وزنه در هفته ممکن است به طور قابل توجهی خطر ابتلا به این بیماری کشنده را کاهش دهد.

تحقیقات منتشر شده در Medicine and Science in Sports Exercise نشان می دهد که وزنه زدن به مدت کمتر از یک ساعت در هفته می تواند از قلب و مغز در برابر سکته و بیماری های قلبی محافظت کند.

براساس نتایج تجزیه و تحلیل ها، وزنه زدن خطر حمله قلبی و سکته مغزی را به ترتیب ۴۰ و ۷۰ درصد کاهش می دهد. این یافته ها از تجزیه و تحلیل اطلاعات ۱۳ هزار بزرگسال به دست آمد.

دانشمندان روی اندازه گیری سه پیامد سلامتی مجزا تمرکز کردند. حوادث قلبی عروقی (مانند حمله قلبی و سکته مغزی) که منجر به مرگ شده بود، همه حوادث قلبی عروقی از جمله مرگ و مرگ به هر علتی.

یکی از مزایای اصلی تمرینات قدرتی برای سلامت قلب و عروق، تولید توده عضلانی بدون چربی است. با عضله سازی، حتی اگر از نظر هوازی فعال نباشند، افراد به طور خودکار انرژی بیشتری می سوزانند.

پروفسور لی، دانشیار حرکت شناسی در دانشگاه ایالتی آیووا و یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: نتایج دلگرم کننده است، اما آیا مردم وزنه برداری را بخشی از سبک زندگی خود خواهند کرد؟

یکی از نتایج مثبت ورزش، کاهش کلسترول است که به طور قابل ملاحظه ای خطر سکته مغزی و حمله قلبی را کاهش می دهد.

دانشمندان دریافتند افرادی که تنها سه جلسه ۴۵ دقیقه ای تمرین قدرتی در هفته انجام می دهند، چربی کمتری در اطراف قلب خود دارند.

عوامل خطر سکته مغزی

سکته مغزی اغلب به دلیل سال‌ها مدیریت نامناسب کلسترول و فشار خون ایجاد می‌شود، اما این بیماری دلایل شناخته‌شده بسیاری دارد. پزشکان می گویند دیابت و فیبریلاسیون دهلیزی نیز می توانند دلایل دیگر سکته مغزی باشند.

سبک زندگی تاثیر زیادی بر خطر سکته مغزی دارد. مواردی مانند سیگار کشیدن، نوشیدن بیش از حد الکل، اضافه وزن و غذاهای ناسالم می تواند به رگ های خونی آسیب برساند و فشار خون و احتمال لخته شدن خون را افزایش دهد.

 منبع: فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا