بالن فضایی اینترنت برفراز مرز مهران

از سوی مسوولان وزارت ارتباطات به منظور ارائه خدمات بهتر به زائران اربعین حسینی، بالن فضایی اینترنت در مرز مهران قرار می‌گیرد.

موبنا – بالن های اینترنت به جای مبارزه با باد، از “هوش مصنوعی” استفاده می‌کنند تا ارتفاع خود را تغییر دهند و برای رسیدن به مقصد خود از جریان هوا استفاده می‌کنند؛ این امر می‌تواند به طی مسیرهایی منجر شود که طولانی و یا پیچیده هستند ولی در عین حال به انرژی بسیار زیادی هم نیاز ندارند. همچنین این بالن‌ها می‌توانند دسترسی به اینترنت را با ثبات بیشتری فراهم کنند.

در ایران، چند سالی است که به مناسبت فرا رسیدن اربعین، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خدمات ویژه‌ای را برای زائران درنظر می‌گیرند که از جمله آن می‌توان به بالن سازمان فضایی که یکی از کارکردهایش ارایه اینترنت رایگان است اشاره کرد.

در همین رابطه ازسوی عیسی زارع پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – در سال جاری اعلام شد که در تلاشند اینترنت مورد نیاز زائران را در مسیر حرکت زوار در داخل کشور و مخصوصا در مرزها با استفاده از سایت‌های سیار و تقویت کننده تأمین شود. در مرز پرتردد مهران هم قرار است بالن فضایی به منظور ارائه اینترنت مستقر شود.

همچنین علی بهادری جهرمی – سخنگوی دولت- درباره همین موضوع اعلام کرده برای حل مشکلات ارتباط، تقویت آنتن‌دهی در مرزها صورت گرفته و یک بالن از هفته آینده برای ارائه اینترنت رایگان در مرز استقرار می‌یابد؛ همچنین اینترنت وای‌فای رایگان نیز در برخی موکب‌ها در مسیر راهپیمایی در نظر گرفته شده است تا به زوار خدمات دهد.

بر این اساس، بالن‌های مخابراتی، بالن‌های ثابتی هستند که می‌توانند تا ارتفاع ۵۰۰ متر قرار گیرد و ارتباطات زمینی را ایجاد کنند. از جمله کاربردهای این بالن‌ها می توان به استفاده در مواقع بحرانی اشاره کرد؛ در واقع با استفاده از چت‌های وای فای این بالن‌ها، خدمات ارتباطی برای مردم فراهم می شود.

پیش از این محمدجواد آذری‌جهرمی- وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات – در ۱۴ بهمن سال ۱۳۹۶ به استفاده از این بالن‌ها در مراسم اربعین و در منطقه زلزله سر پل ذهاب اشاره کرده و گفته بود استفاده از این بالن‌ها بسیار موفقیت آمیز بوده و ظرفیت‌های شبکه‌ای خوبی را ایجاد کرده است، چراکه توانسته‌اند در حوزه پوشش مشترکان و ایجاد شبکه بهبودهای قابل توجهی داشته باشند.

وی، همچنین از طراحی و ساخت ۳۱ بالن خبر داده و گفته بود براساس برنامه‌ریزی‌ها تلاش می‌شود تا هر استان دارای یک بالن مخابراتی باشد که مراحل ساخت آن در حال پیگیری قرار دارد و این امیدواری وجود دارد که در زمان مقرر خدمات آن در اختیار مردم از طریق مراکز بحران استان‌ها قرار بگیرد.

طبق اعلام، تلاش شده که هر بالن ۱۰ هزار کاربر را با ۱۰ گیگابیت بر ثانیه پهنای باند پوشش دهد و این طرح از طریق ستاد بحران وزارت ارتباطات به پژوهشگاه فضایی ارجاع شده است.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا