راجا آمپات؛ آخرین بهشت روی سیاره زمین! (+عکس)

با بهره‌مندی از غنی‌ترین تنوع زیستی دریایی روی سیاره زمین و موقعیت نسبتا دور افتاده که به آن اجازه می دهد از گردشگری انبوه به دور باشد، جای شگفتی نیست که راجا آمپات اغلب به عنوان “آخرین بهشت روی سیاره زمین” معرفی شود.

موبنا راجا آمپات در استان پاپوآی غربی اندونزی یکی از زیباترین مناطق روی سیاره زمین محسوب می شود. شبکه منطقه حافظت شده دریایی راجا آمپات که در قلب مثلث مرجانی (Coral Triangle) قرار دارد، بیش از ۴ میلیون هکتار وسعت دارد و حدود ۱۵۰۰ جزیره را شامل می شود.

با بهره‌مندی از غنی‌ترین تنوع زیستی دریایی روی سیاره زمین و موقعیت نسبتا دور افتاده که به آن اجازه می دهد از گردشگری انبوه به دور باشد، جای شگفتی نیست که راجا آمپات اغلب به عنوان “آخرین بهشت روی سیاره زمین” معرفی شود. این مکان خانه بیش از ۱۶۰۰ گونه ماهی است، در شرایطی که ۷۵ درصد از گونه های مرجانی شناخته شده در جهان را نیز می توان در اینجا یافت.

حدود ۳۰ سال پیش، مکس آمر هلندی و علاقه‌مند به تاریخ، از صاحبخانه اش که یک کهنه سرباز بود سرنخی درباره هواپیمای جنگ جهانی دوم غرق شده در آب های اندونزی دریافت کرد.

این سرنخ او را راهی سفری چهار ماهه برای غواصی در اندونزی کرد و وی طی این سفر با ماهیگران و افراد محلی مشورت می کرد. در این سفر، یک مکان برای مکس آمر از بقیه مناطق اندونزی متمایز بود و آن جایی نبود جز راجا آمپات.

علاقه وی به زیبایی های طبیعی و جوامع محلی موجب شد تا مکس آمر در سال ۱۹۹۴ اقامتگاه غواصی کری اکو (Kri Eco Dive Resort) را با هدف آموزش غواصان محلی و آوردن مردم به دنیایی بکر افتتاح کند. پس از آن، اقامتگاه خلیج سوردیو (Sordio Bay) نیز در همان نزدیکی افتتاح شد.

یکی از موفقترین پروژه های حفاظتی روی سیاره زمین

شرایط تنوع زیستی راجا آمپات همواره یک داستان حفاظتی موفق نبوده و بر همین اساس مشخص می شود که تغییری واقعی با استفاده از رویکردی درست امکان‌پذیر است.

حدود ۲۰ سال پیش، راجا آمپات به دلیل ماهیگیری تجاری مدیریت نشده و اقدامات ناپایدار رو به زوال بود. به عنوان نمونه، شکار کوسه ها برای استفاده از باله های آنها و شکار غیر قانونی لاک پشت ها حیات دریایی منطقه را در معرض خطر قرار داده بود.

برای تغییر در این شرایط باید کارهای زیادی با مشارکت گروه ها و افراد مختلف صورت می گرفت. در سال ۲۰۰۴، راجا آمپات پروژه ای را برای ایجاد شبکه ای از مناطق حفاظت شده دریایی با پشتیبانی سازمان های حفاظتی بین المللی و مقامات محلی آغاز کرد. این پروژه حفظ منابع دریایی و در عین حال تضمین امنیت غذایی و منافع اقتصادی پایدار برای مردم محلی را هدف قرار داد.

از زمان آغاز این پروژه، جمعیت ماهی ها دوباره افزایش یافته است؛ شکار غیر قانونی توسط ماهیگیران خارجی حدود ۹۰ درصد کاهش داشته است؛ شرایط صخره های مرجانی در حال بهبود است؛ و امنیت غذایی و معیشتی بلند مدت برای جوامع محلی بهبود یافته است.

ترغیب جوامع محلی برای تبدیل شدن به اعضای فعال در تلاش های حفاظتی، از عوامل کلیدی در موفقیت این پروژه بوده است.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا