هوشِ مصنوعی آیگپ در مسیر پیشرفت

میثم عسگری، مدیرعامل آیگپ در گفتگویی با آرش سروری، فعال حوزه فناوری و اطلاعات، صحبت‌هایی را در خصوص هوش مصنوعی، نسل سوم آیگپ و پیام‌رسان‌های بومی مطرح کرد.

موبنا – مدیرعامل آیگپ در گفتگوی زنده با آرش سروری، فعال حوزه فناوری اطلاعات، از نسل سوم پیام رسان آیگپ گفت و در این خصوص اظهار داشت: تبدیل صوت به متن برای اولین بار با آیگپ به پیام‌رسان‌های بومی راه یافته است. در چند ماه گذشته هم که iOS های جدید توسط شرکت اپل معرفی شد، یک دستیار هوشمند ایرانی به نام داریوش را معرفی کرد که اتفاقا یکی از کاربران ما این دو را با هم مقایسه کرده بود. یعنی یکسری از صوت‌ها را با داریوش تبدیل به متن کرده بود و تعدادی را با قابلیت جدید آیگپ و نکته جالب توجه با عنایت به دیتا و تاکید آیگپ بر روی لهجه‌های مختلف، تفاوت بسیار زیاد در این دو مقایسه بود. ویدیوی مقایسه موجود است و علاقه‌مندان می‌توانند مشاهده کنند که آیگپ در این قابلیت چقدر بهتر و جلوتر از دستیار هوشمند داریوش در iOS است.

با تغییر استراتژی آیگپ به سمت سوپر مسنجری پیش رفت

میثم عسگری درباره دلیل فاصله زمانی ایجاد شده در ارائه نسل دو و سه آیگپ توضیح داد: اینکه تکامل نسل یک و دو در آیگپ از نظر زمانی طولانی شد به این دلیل بود که به آیگپ در ابتدا با نگاه سوپرمسنجر توجه نشده بود و ما تصمیم گرفتیم به طور کلی استراتژی ها را تغییر دهیم و فضا را به سمت سوپر مسنجری سوق دهیم.

به عنوان مثال؛ wechat نمونه یک سوپر مسنجر استکه امکانات غیر پیام‌رسانی هم دارد اما غالب خدمات و امکانات آن در فضای پیام رسان است. ما در آیگپ از wechat الگوبرداری کردیم و به همین دلیل باید تغییرات اساسی صورت می گرفت.

وی در ادامه گفت: آیگپ قابلیت‌های فوق‌العاده ای مثل opensores  و openclient را از قبل داشت که باید اینها را حفظ می‌کردیم و در مسیر تغییرات هم گام برمی‌داشتیم ضمن اینکه همزمان نسل سوم را خرداد ماه امسال به یاری خدا و تلاش همکاران و رونمایی کردیم.

هوشِ مصنوعی آیگپ در مسیر پیشرفت

مدیرعامل آیگپ درباره ورود آیگپ به هوش مصنوعی اظهار داشت: مسئله اصلی نسل سوم، موضوع هوش مصنوعی بود که راه‌اندازی شد و در مسیر پیشرفت قرار دارد. تغییر اساسی در یک استاندارد قابل تامل در رابط کاربری نیز یکی دیگر از تحولات آیگپ در نسل سوم بود که تغییرات در UI همچنان ادامه خواهد داشت. با شروع نسل سوم، اپلیکیشن در فضای هوش مصنوعی قرار گرفت و در اولین آپدیت نسل سوم سرویسTTS که تبدیل متن به گفتار است و ASR که تبدیل صوت به متن است را در اختیار کاربران قرار دادیم. تبدیل صوت به متن با توجه به قابلیت‌هایی که دارد و تشخیص لهجه‌ها  واقعا قابل توجه است و  پیشنهاد می کنم حتما این قابلیت را امتحان کنید. انشالله در ماه‌های آینده یکی، دو سرویس جذاب تر از همین جنس درحوزه های تصویری گرافیکی، فیلتر و … که پیام رسان های پیشرو دنیا هم به سمتش رفته اند را به آیگپ اضافه خواهیم کرد.

بازسازی (refactor) هسته آیگپ بعد از آبان ۹۸

میثم عسگری با ارائه توضیحاتی از چالش‌های موجود برای آیگپ گفت و در این خصوص اظهار کرد: پروژه عظیم بعد از آبان ۹۸ بازسازی جدی هسته (core) اپلیکیشن بود و core قبل از ۹۸ پیام‌رسان آیگپ به طور کلی خاموش شد و اين درحالی اتفاق افتاد که سرویس‌های قبلی از دست نرفت، دیتاها حفظ شد، کاربران چندان متوجه نشدند، البته در این میان چالش ها هم زیاد بود. عدم حمایت و یا اینکه شاید سهامداران چندان اعتماد نمی کردند و بحث های سرمایه‌گذاری جدی وجود داشت و شرکت باید بیزینس های دیگری را هم تجربه می‌کرد تا بتواند پیام رسان را توسعه دهد و… نمونه‌ای از این چالش ها بود، پیام رسان در ایران و البته در همه جای دنیا چندان درآمدزا نیست و باید هزینه ها از طریق بیزینس های دیگر تامین شود و به همین دلایل همانطور که پیش از این هم گفتم، انتقال از نسل دو به نسل سه زمانبر شد.

حمایت مرکز تحقیق و توسعه همراه اول از پیدایش نسل سوم آیگپ

مدیرعامل آیگپ دراین باره که آیا تمامی کارها برای ارائه نسل سوم توسط تیم آیگپ انجام شد یا از خارج مجموعه نیز کمک گرفته شد، توضیحاتی ارائه کرد و گفت:  در نسل سوم لایه  front end و back end از تیم داخلی خودمان استفاده کردیم، اما با چند مجموعه مذاکره کردیم که با ما همکاری کنند همچون مجموعه دانش‌بنیان آیپا که تجربه خوبی در کنار هم در این راه کسب کردیم. اتفاق دیگری که در ادامه توسعه نسل سه در حال رخ دادن است، حمایت مرکز تحقیق و توسعه همراه اول است، به طور کلی سعی کردیم از تجربیات بقیه نیز استفاده کنیم.

آیگپ بیش از ۱۵ میلیون کاربر فعال دارد

وی درباره تعداد کاربران آیگپ و میزان اعتماد آن‌ها به پیام‌رسان‌های داخلی اظهار داشت: من به آمار دیگر پیام رسان ها نمی‌پردازم اما آیگپ در حال حاضر نزدیک به ۱۵ میلیون و پانصد هزار کاربر دارد که آیگپ را نصب کرده اند و نزدیک به ۵ میلیون نفر در ماه کاربر فعال دارد.

اما خب اتفاقاتی که دولت در سال ۹۶ و ۹۷ رقم زد، چالش‌هایش همچنان گریبان‌گیر است. اتفاقاتی مثل فیلترینگ تلگرام که مردم را حساس کرد. با همه این مشکلات و مشکلاتی که در حوزه سرمایه گذاری وجود دارد اما همچنان سعی کردیم اتفاقاتی را با کمک سهامداران در حوزه‌های درآمدزایی رقم بزنیم. آیگپ محصول اصلی شرکت است اما این شرکت محصولات دیگری دارد که این محصولات و درآمدزایی آنها به حفظ آیگپ کمک می کند.

قابلیت‌های ویژه آیگپ در مسیر توسعه

میثم عسگری توضیحاتی نیز درباره قابلیت‌های آیگپ و همچنین خدمات پرداخت در این سوپرمسنجر ارائه داد و اظهار کرد: ما کمی پیش از نسل سوم، سرویس استوری را به آیگپ اضافه کردیم و اولین پیام رسان ایرانی هستیم که این قابلیت را ارائه دادیم. استوری آیگپ چیزی شبیه به استاتوس واتساپ است که ما اینجا تحت عنوان لحظه ها آن را در آیگپ داریم. در فضای اپلیکیشن VOD را تحت برند آیگپ تی وی راه‌اندازی کردیم که مخاطبان اصلی آن در آیگپ هستند و خارج از آیگپ هم ارائه سرویس می‌کند. البته با توجه به تشابه اسمی احتمالاً  تا چند روز آینده تغییر نام خواهیم داشت.

در حوزه فین تک و مالی به واسطه سهامداری بانک پارسیان خدمات پرداخت را داشتیم که در حال حاضر با توجه به تغییر قوانین و سخت‌گیری‌ها به واسطه امنیت بیشتر در حال یکسری ری فکتور ها با توجه به استانداردهای بانک مرکزی در سرویس‌هایی همچون کیف پول و کارت به کارت و… هستیم اما در این حوزه، QR و پرداخت‌های درون برنامه‌ای در آیگپ در حال حاضر فعال است.

وی در ادامه اعلام کرد: در چند ماه آینده نیز به کمک مرکز تحقیق و توسعه همراه اول سه سرویس فیلترینگ عکس و فیلم و تماس تصویری همراه با افکت و احتمالاً فضای لایو و استوری مبنی بر ویدیو را در آیگپ اضافه خواهیم کرد.

اگر حمایت نشود جایزه سال استیکر امسال برگزار نمی‌شود

میثم عسگری درباره جشنواره استیکر که با نام جایزه سال استیکر در سه دوره برگزار شد اظهار داشت: یکی از کارهای خوبی که در آیگپ اتفاق افتاد، برگزاری سه دوره جشنواره جایزه سال استیکر بود که با همکاری دوستان در حوزه هنرهای تجسمی و کارتون انجام شد. البته امسال مشکل داریم و احتمالا نمی توانیم این جشنواره را برگزار کنیم. به هر حال برگزاری رویدادی در این وسعت که نزدیک به ۴۰۰ عنوان کاراکتر ۲۰ تایی در به کمک هنرمندان در آن تولید شده، هزینه‌بر است و نیاز به حمایت دارد. لازم به ذکر است که آیگپ این کاراکترها را در اختیار سایر پیام رسان هم قرار داده است. همین حالا در تلگرام با سرچ آیگپ می‌توان از استیکرها به راحتی استفاده کرد. امسال اگر تا آخر شهریور به نتیجه نرسیم با یک بیانیه از برگزاری دوره چهارم جشنواره جایزه سال استیکر عذرخواهی خواهیم کرد، چوندر این سه سال که جشنواره برگزارشد، واقعاً به غیر از همراه اول من نمی توانم از سازمان دیگری نام ببرم که از این جشنواره فرهنگی و هنری حمایت کرده باشد. دریغ از وزارت ارشاد، دریغ از وزارت ارتباطات! با همه نامه‌نگاری‌ها و پیگیری‌ها! به هر حال این سازمان‌ها در این حوزه مسئولیت دارند، فضای مجازی که فقط به بحث تکنیکال محدود نمی‌شود و نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

شاید پیام‌رسان‌های خاصی مد نظر دولت است!

مدیرعامل آیگپ در پاسخ به این سوال که آیا با تغییر دولت، برای پیام‌رسان‌های بومی اتفاق خوبی افتاد یا خیر، اظهارداشت:

ما حتی در دولت قبل هم که بحث پرداخت وام به پیام‌رسان‌های بومی مطرح شد، به خواست خودمان وامی دریافت نکردیم، البته دوستان دریافت کردند اما ما به این سمت حرکت نکردیم. قبلا هم بارها گفته‌ام در دولت قبل آیگپ هیچ حمایت جدی حتی بر روی کاغذ هم دریافت نکرد شاید فقط ماه های آخر بود که در دوره وزارت آقای جهرمی به ما اعلام کردند که می‌توانید از دیتاسنتر پردیس یک تعداد سرور در اختیار داشته باشید و استفاده کنید. در دولت جدید اما امیدوار بودیم. یک جلسه خیلی خوب با جناب وزیر، آقای زارع پور با حضور سایر پیام رسان ها داشتیم. تغییر رویکرد و تغییر ماموریت در داخل وزارت ارتباطات اتفاق افتاد و دوستان ما که در حوزه زیرساخت کار پیام رسان را پیگیری می‌کردند مأموریت را به سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات منتقل کردند. خیلی امیدوار بودیم، فکر می کردیم اتفاقات بهتری خواهد افتاد که متاسفانه چنین موضوعی پیش نیامد.

به عنوان مثال در پی این تغییرات و جلساتی که داشتیم، در خردادماه تصمیم گرفتیم سرویس های قوه قضاییه را در آیگپ راه اندازی کنیم. ما تجربه اطلاع رسانی سرویس بانکی را داخل آیگپ داریم و می توانستیم در آن حوزه هم کمک کنیم و باعث کاهش هزینه شویم.

ما خرداد با دوستان جلسه داشتیم و مقرر شد که که هفته قوه قضاییه این سرویس راه اندازی شود. اولین پیام رسانی که سرویس ها را آماده کرد آیگپ بود الان که نیمه شهریور است هنوز این سرویس فعال  نشده خوب همین یک مثال کافی است که ظن را به این سمت ببرد که شاید همچون دوره قبل، حمایت از پیام رسان های خاصی مد نظر است و البته از این دست مثال ها هم زیاد است. شواهد این برداشت را ایجاد می‌کند که با احترام به آقای زارع پور، گویا فقط وزیر تغییر کرده است، اما نگرش، همان نگرش حاکم در دولت قبل است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا