معجزه گوگرد برای مبارزه با آکنه و اسکارهای به جای مانده

گوگرد به خشک شدن سطح پوست از چربی اضافی (سبوم) کمک می کند که همین عملکرد در نهایت می تواند پوست صورت را از آکنه پاکسازی کند.

موبنا – آیا گوگرد تاثیری مطلوب روی آکنه های صورت و یا حتی بدن دارد؟ کلمه “گوگرد” ممکن است خاطرات کلاس های شیمی دوران مدرسه را در ذهن شما تداعی کند، اما می دانید که این عنصر فراوان یکی از اجزای اصلی در طب طبیعی به شمار می رود؟ به لطف خواص ضد میکروبی، گوگرد قرن هاست که به منظور کمک به درمان آکنه و سایر بیماری های پوستی مورد استفاده قرار می گیرد.

این ترکیب به راحتی قابل دسترس است و به طور گسترده در محصولات ضد آکنه بدون نیاز به نسخه (OTC) به کار می رود. نکاتی که در ادامه بررسی می شوند با استناد به مقالات منتشر شده توسط مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا جمع آوری شده و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته اند:

معجزه گوگرد برای مبارزه با آکنه و اسکارهای به جای مانده

چگونگی اثرگذاری گوگرد

به عنوان یکی از درمان های موضعی ضد آکنه، گوگرد نیز همچون بنزوئیل پراکسید و اسید سالیسیلیک وارد عمل می شود. با این حال بر خلاف دو ترکیب نام برده، گوگرد با پوست ملایم و سازگارتر است.

گوگرد به خشک شدن سطح پوست از چربی اضافی (سبوم) کمک می کند که همین عملکرد در نهایت می تواند پوست صورت را از آکنه پاکسازی کند. این ترکیب همچنین سلول های مرده پوست را خشک می کند تا به باز شدن منافذ شما کمک کند.

در فرمولاسیون برخی از محصولات حاوی گوگرد از سایر مواد ضد آکنه مانند رزورسینول نیز استفاده می شود.

گوگرد برای چه نوع آکنه ای به کار می رود؟

گوگرد برای جوش هایی که با ترکیبی از سلول های مرده پوست و سبوم اضافی ایجاد می شوند، بهترین عملکرد ممکن را دارد. اینها شامل اشکال خفیف تر آکنه مانند جوش های سرسفید و سر سیاه هستند.

با این حال باید در نظر داشته باشید که اثرگذاری می تواند بین مصرف کنندگان مختلف متفاوت باشد. همچنین ممکن است این ترکیب در برخی از برون ریزی های پوستی بهتر عمل کند. به همین دلیل اولین قدم لازم این است که مشخص شود با چه نوع آکنه ای رو به رو هستیم. توصیه می شود پیش از مصرف این محصولات با متخصص پوست و یا داروساز خود در مورد اینکه آیا گوگرد برای شما مناسب است یا خیر مشورت کنید.

– خفیف: جوش های سر سفید و سر سیاه

جوش های سر سفید و سر سیاه که در دسته “غیر التهابی” طبقه بندی می شوند، خفیف ترین اشکال  آکنه هستند. آنها زمانی ایجاد می شوند که چربی و سلول‌های مرده پوست با هم ترکیب شده و در فولیکول‌ های مو گیر کنند.

اگر منافذ مسدود شده دارای سر باز باشند، جوش سر سیاه است. در مقابل منافذ مسدود دارای سر بسته، یک جوش سر سفید را شکل می دهند.

گوگرد یکی از درمان‌ های OTC آکنه است که می ‌تواند به حذف جوش ‌های سر سفید و سر سیاه کمک کند، زیرا دو فاکتور اصلی را هدف قرار می‌ دهد: سلول‌ های مرده پوست و سبوم. اسید سالیسیلیک نیز می تواند به همین ترتیب چنین آکنه هایی را نابود کند، اما اگر پوست حساسی دارید بهتر است به جای آن از گوگرد استفاده کنید.

معجزه گوگرد برای مبارزه با آکنه و اسکارهای به جای مانده

– متوسط: پاپول و پوسچول

پاپول ها و پوسچول ها نوعی آکنه التهابی متوسط هستند. هر دو آنها از ریزش ناگهانی در دیواره‌ های منافذ تشکیل می‌ شوند. در ادامه منافذ سخت شده و ممکن است دردناک شوند.

تفاوت اصلی بین آنها در این است که پوسچول ها بزرگتر هستند و چرک بیشتری دارند. این دسته از آکنه ها معمولا دارای سر زرد یا سفید رنگ هستند.

لازم به ذکر است که گوگرد درمانی موثر و به اندازه کافی قوی برای آکنه های متوسط نیست. به طور کلی این ترکیب قدرت کمتری نسبت به سایر مواد ضد آکنه مانند بنزوئیل پراکسید دارد.

– شدید: ندول ها و کیست ها

آکنه های شدید شامل ندول های التهابی و کیست ها هستند. اینها زمانی ایجاد می شوند که منافذ به شدت ملتهب و تحریک شده باشند. آنها همچنین در عمق بیشتری از پوست نفوذ می کنند که همین موضوع می تواند درمان آنها را دشوار کند. آکنه شدید در لمس دردناک است.

با توجه به ماهیت شدت یافته ندول ها و کیست ها، این دسته از آکنه ها در خانه قابل درمان نیستند. اگر بنزوئیل پراکسید را امتحان کرده اید و نتیجه ای ندیده اید، به احتمال زیاد گوگرد نیز کاری نخواهد کرد و باید به دنبال درمان تحت نظر یک متخصص پوست باشید.

در چنین شرایطی پزشک ممکن است نسخه ای متشکل از آنتی بیوتیک مناسب یا یکی از مشتقات ویتامین A به نام ایزوترتینوئین را تجویز کند.

معجزه گوگرد برای مبارزه با آکنه و اسکارهای به جای مانده

– جای زخم

اگر سابقه جوش های آکنه ای دارید، به احتمال زیاد ممکن است اسکار ناشی از آنها را هم داشته باشید. این اسکارها می‌ توانند از نظر رنگ و اندازه متفاوت باشند، اما تمام آنها در یک چیز مشترک هستند: خلاص شدن از شرشان دشوار است!

از آنجایی که گوگرد چربی پوست را خشک می کند و سلول‌ های مرده را از بین می‌ برد، در تئوری می‌ تواند ظاهر جای زخم‌ را نیز کاهش دهد. با این حال، گوگرد خط اول درمان اسکار نیست و باید در کنار ترکیبات موثرتر مورد استفاده قرار بگیرد.

آیا امکان استفاده از گوگرد برای انواع پوست وجود دارد؟

مانند سایر مواد موثر ضد آکنه، گوگرد نیز احتمال ایجاد آزردگی پوستی را دارد. با این وجود همچنان انتخاب ایمن تری برای پوست های حساس در نظر گرفته می شود.

هنگامی که از گوگرد به عنوان درمان ضد آکنه استفاده می شود، این ترکیب به پاک سازی جوش ها در انواع پوست های خشک تا مختلط کمک خواهد کرد.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا