چین واکسن استنشاقی کووید ۱۹ را تایید کرد

رگولاتورهای بهداشت در چین یک واکسن استنشاقی کووید ۱۹ را به عنوان دوز بوستر تایید کرده اند. این نخستین جایگزین واکسن تزریقی است که طی دوران همه گیری کرونا به کار گرفته می شود.

موبنا – به گزارش بیزینس اینسایدر، این واکسن استنشاقی حاوی همان موادی است که در نوع تزریقی است اما سیستم افشانه آن را از حالت مایع به شکل اسپری آئروسل درآورده است. واکسن مذکور در شرکت «کن سینو» ساخته شده و فرمول آن مشابه نمونه‌های آمریکایی حاوی بخش‌های ژنتیکی است تا بدن بتواند ویروس را شناسایی کند.

هرچند واکسن‌های مدرنا و فایزر چنین ماده‌ای را به طور مستقیم به بدن منتقل می‌کنند، اما واکسن «کن سینو» از یک نسخه بی آزار ویروس سرماخوردگی برای انتقال داده‌های ژنتیکی درباره ویروس کرونا استفاده می‌کند.

طبق داده‌های گزارش شده به سازمان جهانی بهداشت، محصول شرکت چینی تک دوز است و در جلوگیری از ابتلاء به کرونای شدید ۹۲ درصد و در کل در جلوگیری از ابتلاء به بیماری ۵۸ درصد تأثیرگذار است.

آزمایش‌های بالینی استفاده از واکسن استنشاقی به عنوان بوستر (پس از تزریق یک دوز) نشان داد محصول مذکور به اندازه یک واکسن ۲ دوزی که در سراسر آسیا استفاده می‌شود، تأثیرگذار است.

واکسن استنشاقی قابلیت محافظتی در بخش داخلی بینی و قسمت بالای مسیر تنفسی را تقویت می‌کند، که به طور معمول ویروس از این طرق وارد بدن می‌شود.

پیش از این نیز واکسن‌های استنشاقی دیگر مانندی «فلو میست» عرضه شده اند. این واکسن در فصل شیوع آنفلونزا در مطب پزشکان کودکان دیده می‌شود.

واکسن‌های استنشاقی گزینه‌ای غیر تزریقی برای انتقال دارو به کودکان و بزرگسالان هستند اما شواهد مربوط به فصل آنفلونزای قبلی نشان می‌دهد این نوع دارو همیشه سطح کارآمدی نمونه تزریقی را ندارد.

در حال حاضر فقط گذر زمان شواهد کافی برای تأثیرگذاری کافی واکسن‌های استنشاقی کووید ۱۹ به عنوان بوستر فراهم می‌کند تا بتوان آن را به طور گسترده در کشورهای دیگر توزیع کرد.

 منبع: مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا