بررسی دقیق سرعت ذوب یخچال «روز قیامت» با ربات زیردریایی

دانشمندان یک زیردریایی رباتیک پیشرفته را برای به دست آوردن چشم اندازی جدید از یخچال طبیعی در غرب قطب جنوب مستقر کرده اند.

موبنا – به گزارش نیواطلس، دانشمندان یک زیردریایی رباتیک پیشرفته را برای به دست آوردن چشم اندازی جدید از یخچال طبیعی «توییتس» در غرب قطب جنوب مستقر کرده اند. ربات زیردریایی جدید می تواند تصاویر منحصر به فردی از بستر دریا در قطب جنوب و وضعیت ناپایدار یخچال های این منطقه را با جزئیات جدید در دسترس قرار دهد.

تحقیقات محققان سوئدی در این زمینه نشان می‌دهد سرعت ذوب یخچال مذکور افزایش یافته و اکنون دانشمندان انتظار دارند ربات زیردریایی تازه اطلاعات بیشتری را در این زمینه در دسترس قرار دهد. تداوم این وضعیت منجر به افزایش جدی سطح آّب دریاها در نقاط مختلف جهان خواهد شد.

یخچال توویتس تقریباً به اندازه فلوریدا مساحت دارد و به دلیل ناپایداری جدی به عنوان «یخچال روز قیامت» شناخته می شود. سرعت ذوب این یخچال در حال شتاب گرفتن است و سرعت روند مذکور در ۳۰ سال گذشته دو برابر شده است. برخی مطالعات نشان می‌دهند این یخچال ممکن است تنها چند سال‌ تا فروپاشی کامل فاصله داشته باشد. اگر این اتفاق بیفتد، مقدار آب آزاد شده از این قطعه یخ غول پیکر برای بالا بردن سطح آب دریاها تا چندین متر کافی است.

ربات پیشرفته زیر آبی که مجهز به انبوه حسگرهای تصویربرداری است در ماموریت ۲۰ ساعته خود برای نقشه برداری از بستر دریا در مقابل یخچال مذکور، پایداری آن را بررسی کرد. این مطالعه جدید متمرکز بر روی جغرافیای بستر دریا در مقابل یخچال طبیعی است و طی آن منطقه ای به اندازه هیوستون نقشه برداری می شود. طی بررسی مذکور دانشمندان برای نخستین بار با مجموعه ای از ۱۶۰ برآمدگی موازی که با عقب نشینی خط زمینی یخچال طبیعی و با جابجایی جزر و مد به سمت بالا و پایین قابل مشاهده بود، مواجه شدند.

تطبیق این برآمدگی ها با چرخه های جزر و مد منطقه نشان داد هر یک از آنها باید طی یک روز تشکیل شده باشند و از این طریق می توان در مورد میزان عقب نشینی و وب یخچال نتیجه گیری کرد. بر اساس این محاسبات در دو قرن اخیر، طی هر پنج یا شش ماه، یخچال مذکور با سرعتی در حدود ۲.۱ کیلومتر ذوب شده و عقب نشینی کرده است. این رقم دو برابر میزان عقب نشینی است که توسط ماهواره ها بین سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۹ اندازه گیری شده است.

 منبع: فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا