گوشی‌های عجیب از برندهایی که انتظارش را نداشتید! (+عکس)

آیا می‌دانستید پپسی و KFC هم تلفن همراه تولید کرده‌اند؟ چه برندهای غیرمنتظره دیگری می‌شناسید که اقدام به ساخت گوشی کرده باشند؟

موبنا – صنعت ساخت موبایل و گوشی‌های هوشمند، تبدیل به دنیایی بزرگ و پیچیده شده است. به همین دلیل، این صنعت می‌تواند برای برندها و شرکت‌هایی که در زمینه‌های دیگر شناخته‌شده هستند و از نظر مالی هم مشکلی ندارند، سکوی پیشرفتی بزرگ یا اکثر مواقع، شکستی مطلق باشد!

شرکت‌هایی که از لحاظ مالی تامین هستند، بعضی مواقع برای تبلیغ، توسعه و برخی مواقع برای تجربه چالشی نو و عطش تسخیر بازاری جدید، به فکر ساخت تلفن‌های هوشمند بی‌افتند.

در این مطلب، صرفاً جهت سرگرمی، نگاهی به برندهایی می‌کنیم که احتمالاً نمی‌دانستید گوشی ساخته‌اند. نیمچه نگاهی هم به مشخصات گوشی‌ها و موفقیت آن‌ها در بازار هم خواهیم انداخت.

پپسی – Pepsi

همان‌طور که در مقدمه متن به آن اشاره کردیم، پپسی هم گوشی تولید کرده است!

تلفن‌های همراه Pepsi P1 و Pepsi P1S، اسمارت‌فون‌های اندرویدی پپسی هستند. این گوشی‌ها توسط برند گمنام Koobee و تحت لایسنس پپسی ساخته شدند. اولین گوشی پپسی سال ۲۰۱۵ در چین عرضه شد.

روی این گوشی، سیستم عامل دیدو (dido OS)، که زیرمجموعه اندروید است، اجرا می‌شود. این گوشی‌ها تم پپسی را هم به صورت پیش‌فرض دارند.

گوشی پپسی

پپسی P1، با ۲ گیگابایت رم، ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی، نمایشگر ۵.۵ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰، باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی و تراشه مدیاتک MT6592 وارد بازار شد. دوربین‌های اصلی و سلفی آن هم به ترتیب ۱۳ و ۵ مگاپیکسل بودند. گوشی‌های ۴G پپسی، فقط در چین و از طریق کمپینی در سایت چینی JD.com با قیمتی بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ دلار در دسترس بودند. درواقع این اسمارت‌فون‌ها فقط برای ۱۰۰۰ نفر تولید شدند.


کِی‌اف‌سی – KFC

یکی دیگر از برندهای سورپرایزکننده لیست که به آن بر می‌خوریم، KFC است! برند مرغ سخاری کنتاکی (KFC)، از معروف‌ترین برندهای غذا در دنیا محسوب می‌شود و تبلیغات گسترده‌ای هم در سراسر دنیا دارد.

عدد ۱۹۸۷ زیر عکس کلنل سندرز در پشت این گوشی، سال گشایش KFC در چین است. در سال ۲۰۱۷، به مناسب سی‌امین سالگرد افتتاح KFC در چین، این گوشی حاصل همکاری هوآوی و KFC در چین با قیمتی حدود ۱۶۰ دلار و انحصاراً در رنگ قرمز، عرضه شد. از این مدل فقط ۵۰۰۰ نسخه ساخته و منتشر شد.

گوشی KFC

برندینگ KFC در داخل (نرم‌افزار) و خارج (ظاهر) این گوشی واضح است. علاوه بر آن، یک اپلیکیشن موزیک انحصاری KFC در این گوشی وجود دارد! این اپلیکیشن درواقع به خریداران این گوشی اجازه می‌داد تا لیست پخش مغازه‌های KFC در چین را انتخاب کنند! یعنی اگر این گوشی را با خود برای خوردن مرغ کنتاکی به چین ببرید، می‌توانید آهنگ‌های موردعلاقه خودتان را به لیست پخش آن مغازه اضافه کنید.

این میان‌رده هوآوی و KFC، پردازنده اسنپدراگون ۴۲۵، ۳ گیگابایت رم، ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی، ۵ اینچ صفحه نمایش اندروید ۷ و دوربین‌های اصلی و سلفی ۱۲ و ۸ مگاپیکسلی و باتری ۳۰۲۰ میلی‌آمپر ساعتی دارد.


ریزر – R Λ Z Ξ R

از دنیای طرفداران خوراکی‌ها فاصله بگیریم و به گیمرها و یک غول گیمینگ در سال ۲۰۱۷ برسیم که از آنچه فکر می‌کنید، بهتر است.

کمپانی ریزر (Razer)، یک شرکت تکنولوژی چندملیتی آمریکایی و سنگاپوری است که خصوصاً در زمینه تولید قطعات گیمینگ، معروف است. ریزر تجربه خود در زمینه گیمینگ را به کار گرفت و در اولین گوشی خود با نام Razer Phone، یک پکیج کامل برای طرفداران بازی‌های موبایلی فراهم کرده است.

گوشی ریزر Razer phone

صفحه نمایش superfluid این مدل، اولین صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی را در سال ۲۰۱۷ به دنیای موبایل‌ها آورد. علاوه بر سیما، از نظر صدا هم این گوشی یک مدل ایده‌آل بود. اسپیکرهای Razer Phone قوی‌ترین اسپیکرهای زمان خود در موبایل بودند.

این موضوع که Razer Phone یک گوشی ایده‌آل برای گیمرهاست، واضح است. درواقع سخت‌افزار این گوشی ریزر نسبت به سال ۲۰۱۷ فوق‌العاده بود! رم ۸ گیگابایتی گوشی ریزر چشم همه را به خود دوخته بود و بالاتر از انتظار همه بود. به همراه آن، تراشه اسنپدراگون ۸۳۵ و رزولوشن ۱۴۴۰ در ۲۵۶۰، به همراه صفحه ۱۲۰ هرتزی، این گوشی را به غولی بالاتر از چیزی که گیمرها آرزویش را داشتند، تبدیل کرده بود.

گوشی گیمینگ ریزر

دو دوربین ۱۲ مگاپیکسلی پشت این گوشی، قابلیت فیلم‌برداری ۴K و دوربین جلوی ۸ مگاپیکسلی آن، قابلیت فیلم‌برداری ۱۰۸۰ را فراهم می‌کند. باتری این گوشی ۴۰۰۰ میلی‌آمپر و دارای قابلیت شارژ سریع ۱۸ وات بود.

قیمت اولین گوشی ریزر، چیزی حدود ۷۰۰ دلار بود، ولی در مجموع فقط ۲۳ هزار نسخه فروخت. برای آنکه بهتر مقایسه کنید، در نظر بگیرید که آیفون در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۱۶ میلیون نسخه فروش داشت.

پس از Razer Phone، در سال ۲۰۱۸ گوشی جدید و آخرین تلفن هوشمند ریزر با نام Razer Phone 2 عرضه شد، ولی پیشرفت خاصی نسبت به مدل اول آن نداشت.


مارشال – Marshall

شرکت بریتانیایی مارشال، یکی از شناخته‌شده‌ترین شرکت‌های تولید آمپلیفایرهای گیتار است. علاوه بر آن، سخت‌افزارهای موسیقی دیگری مثل هدفون و اسپیکر هم توسط مارشال تولید می‌شود.

سال ۲۰۱۵ بود که گوشی هوشمند برند مارشال، به نام Marshall London منتشر شد و قیمتی بالاتر از ۵۵۰ دلار داشت.

گوشی مارشال

از سابقه مارشال در تولید سخت‌افزارهای موسیقی گفتیم. پس نتیجه می‌گیریم که ویژگی‌های متناسب با موسیقی گوشی‌های آن باید انتظارات مخاطبین را فراهم کند؛ درست همانند کاری که ریزر با گوشی‌های گیمینگ خود انجام داد.

در همین راستا، این گوشی دو جک ۳.۵ میلی‌متری دارد! یعنی مطابق چیزی که در عکس می‌بینید، می‌توانید ۲ هدفون را به طور همزمان به آن وصل کنید. هر جک هم تنظیم‌کننده میزان بلندی صدای جدایی دارد.

طراحی گوشی مارشال لندن Marshall London Design

این دو جک، هم نقش ورودی و هم نقش خروجی رو بازی می‌کنند و نکته جالب، ترکیب کردن آن دو است. مثلاً می‌توانید یک هدفون به یکی از جک‌ها و یک گیتار به جکی دیگر وصل کنید! فراموش نکنید که مارشال در ساخت آمپلیفایرهای گیتار، ماهر است!

گوشی مارشال لندن، به عنوان ابزار همراه موسیقی بسیار هیجان‌انگیز است؛ ولی به عنوان یک گوشی هوشمند شاید خیلی جالب نباشد. صفحه ۴.۷ اینچی با رزولوشن ۷۲۰ و تراشه اسنپدراگون ۴۱۰ با ۲ گیگابایت رم، برای گوشی نزدیک ۶۰۰ دلاری، به عنوان یک اسمارت‌فون قابل قبول نیست.


پوما – Puma

به سراغ یک برند ورزشی هم می‌رویم: پوما! پوما هم در سال ۲۰۱۰ یک گوشی عرضه کرد، آن هم با پنل خورشیدی!

شاید از پنل خورشیدی پشت این گوشی شگفت‌زده شده باشد؛ اتفاقاً تبلیغات زیادی هم در این زمینه توسط پوما انجام شد. ولی واقعیت آن است که این پنل خورشیدی به آن خوبی که باید کار نمی‌کرد و در مواقعی، اصلاً کار نمی‌کرد!

گوشی پوما

به هرحال این گوشی کوچک، سال ۲۰۱۰ با نمایشگر ۲.۸ اینچی و رزولوشن ۲۴۰ در ۳۲۰، به همراه دوربین ۳.۱۵ مگاپیکسلی و دوربین جلوی ۲۴۰ در ۱۸۰ پیکلسی عرضه شد.

این گوشی پوما، درواقع یک گوشی هوشمند نبود؛ طبیعتاً وای‌فای هم نداشت. تمام این مشخصاتی که گفتیم، نسبت به سال ۲۰۱۰ و قیمت ۴۵۰ دلاری، خیلی هم بد نبود.


کوکاکولا – Coca-Cola

روزگاری در اوایل قرن بیست و یکم، کوکاکولا هم گوشی داشت؛ ولی نه برای همه، اگر طرفدار واقعی کوکاکولا بودید باید آن را به دست می‌آوردید! یعنی باید ۶۰ عدد از توکن‌ها یا حلقه‌هایی که روی شیشه‌ها یا قوطی‌های کوکاکولا وجود داشتند را جمع‌آوری می‌کردید.

گوشی کوکاکولا

این گوشی توسط برند معروف آن زمان در ساخت موبایل، یعنی اریکسون، با تم کامل کوکاکولا ساخته شده بود. جعبه، طراحی دکمه‌ها، تصویر پس‌زمینه و حتی آهنگ زنگ، همگی برندینگ کوکاکولا بودند.


بیک – BIC

وقتی نام بیک را می‌شنویم، خودبه‌خود یاد دوران تحصیل و خودکارهای بی‌نظیر این شرکت می‌افتیم. اما حتی بیک هم اقدام به تولید تلفن همراه کرده است!

تلفن‌های بیک به نام Bic Phone با قیمت ۱۹ دلاری و یک باتری شارژشده عرضه شد. باتری آن برای ۴ ساعت مکالمه تلفنی یا گوش دادن به رادیو دوام داشت.

گوشی های بیک

اما نکته جالب مدت زمان قابل صحبت بودن این گوشی بود! ابتدا ۱۰ دقیقه زمان مکالمه داشتید، سپس باید یک ایمیل به شرکت تجاری Orange برای تمدید زمان صحبت خود می‌زدید و در صورت تایید، ۵۰ دقیقه اضافه هم می‌گرفتید. پس از آن هم با ووچرهای شرکت Orange، می‌توانستید زمان مکالمه خود را بیشتر کنید.

تصویر Bic Phone را که ببینید، فکر می‌کنید این گوشی در اواخر دهه ۹۰ میلادی وارد بازار شده، ولی بیک به همراه Orange، ایده آن را سال ۲۰۰۸ به اجرا درآوردند.


برندهای فراموش‌شده

در این مطلب، گوشی‌هایی از برندهایی که انتظارش را نداشتیم در تولید یک تلفن همراه نقش داشته باشند را مرور کردیم. اما برخی برندها، نه به این صورت که فقط ۱ یا ۲ گوشی تولید کنند، بلکه زمانی اسم و رسم‌دار در این صنعت بودند و تلفن‌های قابل قبولی در زمان خود تولید می‌کردند؛ به کلی فراموش شده‌اند. یعنی نسل‌های جدید شاید در ذهن خود نداشته باشند که برند‌هایی مانند Acer و BenQ هم در کار تولید گوشی‌های مختلف و قابل قبول بودند.

گوشی های ایسر و بنکیو

 

 منبع: آی تی رسان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا