تولید اکسیژن توسط مریخ‌نورد استقامت در مریخ

مریخ نورد استقامت(Perseverance) ناسا که در نقطه عطف اکتشافات خود قرار دارد تاکنون هفت بار در سیاره سرخ اکسیژن تولید کرده است. این موضوع نویدبخش بازدیدهای آینده انسان از مریخ است.

موبنا – به گزارش اسپیس، مریخ نورد استقامت ناسا پس از فرود بر سطح مریخ اولین نفس خود را کشید البته این کار را با استفاده از یکی از تجهیزاتش انجام داد.

“آزمایش استفاده از منابع اکسیژن در محل مریخ” یا به اختصار انگلیسی “MOXIE” ابزار کوچکی در مریخ نورد استقامت است که برای تبدیل دی‌ اکسید کربن، که حدود ۹۶ درصد از جو مریخ را تشکیل می‌دهد به اکسیژن قابل تنفس، طراحی شده است. اکسیژن برای ماموریت‌های انسانی به مریخ اهمیت زیادی دارد. از فوریه سال ۲۰۲۱، این دستگاه هفت بار کار کرده و هر بار حدود ۰.۲ اونس (۶ گرم) اکسیژن در ساعت تولید کرده است. قابلیت‌های این دستگاه با توانایی‌ درختان کوچک بر روی زمین برابری می‌کند. این سیستم به رهبری محققان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) ساخته شده است.

جفری هافمن(Jeffrey Hoffman)، معاون پژوهشی پروژه MOXIE در موسسه فناوری ماساچوست و فضانورد سابق ناسا، می‌گوید: برای اولین بار ما استفاده واقعی از منابع روی سطح یک سیاره دیگر و تبدیل آنها از نظر شیمیایی به ترکیبی که برای یک مأموریت انسانی مفید است، را نمایش دادیم.

MOXIE در حال حاضر در هر چهار فصل مختلف مریخ، چه در روز و چه در شب، فعالیت کرده است. محققان انتظار دارند که نسخه‌ای از این ابزار که تقریباً ۱۰۰ برابر بزرگتر از MOXIE است بتواند به طور بالقوه اکسیژن قابل تنفس برای فضانوردان آینده را که از سیاره سرخ بازدید می‌کنند تامین کند. اگر کاوشگران نتوانند اکسیژن مورد نیاز خود را در مریخ بسازند، ذخایری که از زمین برده می‌شود فضای با ارزش زیادی را در یک فضاپیما اشغال می‌کند.

علاوه بر این، محصولات MOXIE می‌توانند به‌ عنوان ماده‌ای برای سوخت موشک مورد استفاده قرار گیرند تا اطمینان حاصل شود که ماموریت به مریخ یک طرفه نیست. یک موشک برای پرتاب انسان از مریخ به ۳۳ تا ۵۰ تن(۳۰ تا ۴۵ تن متریک) پیشران اکسیژن مایع نیاز دارد.

تحقیقات این تیم روز چهارشنبه(۳۱ اوت) در مجله “Science Advances” منتشر شد.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا