اتصال تلفن‌های همراه «اپل» به ماهواره در گرو یافتن شریک

مدت‌ها است که گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر قابلیت اتصال آیفون ۱۴ شرکت اپل به ماهواره وجود دارد و ممکن است این فناوری همراه با رونمایی آیفون ۱۴ در روزهای آتی محقق شود اما با این وجود تنها چالشی که هنوز بر سر راه رسیدن به این قابلیت وجود دارد، توافق شرکت اپل با یک شریک ماهواره‌ای تا تاریخ هفتم سپتامبر(۱۶ شهریور) است.

موبنا – این گمانه‌زنی‌ها توسط مینگ چی کو(Ming-Chi Kuo) تحلیلگر مشهور در این حوزه بیان شده است. او در مورد اتصال ماهواره‌ای آیفون در یک پست توییتر و همچنین در مقاله‌ای در “Medium” صحبت کرد. با توجه به شهرت او در بهره بردن از برخی منابع کاملاً قابل اعتماد در زنجیره تامین اپل، سخنان او تامل برانگیز است.

به گفته “کو”، اپل آزمایش‌های سخت‌افزاری خود را تکمیل کرده تا به آیفون ۱۴ امکان اتصال به شبکه‌های ماهواره‌ای در مواقع اضطراری را بدهد. با استفاده از این ویژگی، زمانی که خارج از محدوده خطوط تلفن همراه هستید، می‌توانید از طریق ارتباطات ماهواره‌ای، پیام‌های متنی و صوتی برای دریافت خدمات اضطراری ارسال کنید.

در حال حاضر، “کو” گزارش می‌دهد که توانایی اپل برای ارائه خدمات ارتباطات ماهواره‌ای به این بستگی دارد که آیا شرکت اپل و اپراتورهای ماهواره‌ای می‌توانند مدل تجاری آن را ارائه کنند یا خیر. به عبارت دیگر، اپل برای پشتیبانی از این ویژگی باید تحت شرایطی با یک شرکت ماهواره‌ای توافق کند، اما از نظر فنی هیچ موردی وجود ندارد که آیفون ۱۴ نتواند آن را ارائه کند.

تاریخچه مختصری از اتصال آیفون به ماهواره

گزارش‌های مربوط به اتصال ماهواره‌ای آیفون به زمانی پیش از عرضه آیفون ۱۳ یعنی یک سال پیش بازمی‌گردد. گزارش‌ها حاکی از آن بود که اپل در تلاش است تا این قابلیت اتصال اضطراری را به تلفن‌های همراه جدید خود اضافه کند، اما اولین آیفون ۱۳ بدون تایید این موضوع یا ارائه جزئیات بیشتر عرضه شد.

با این وجود “کو” می‌گوید که مدل‌های آیفون ۱۳ نیز از نظر سخت‌افزاری برای برقراری ارتباط ماهواره‌ای توسعه یافته‌اند. این ویژگی فعال نشد زیرا اپل با یک شرکت ارائه دهنده خدمات ماهواره‌ای به توافق نرسیده بود. مشخص نیست که آیا این بدان معناست که توافق‌های بعدی برای عرضه آیفون ۱۴ شامل مدل‌های آیفون ۱۳ نیز می‌شود یا خیر.

افزودن قابلیت ارسال پیامک‌های اضطراری در زمانی که اتصال معمولی در دسترس نیست، افزوده بزرگی برای آیفون خواهد بود. گاهی اوقات افرادی که آیفون دارند به مکان‌هایی می‌روند که به برج‌های تلفن همراه دسترسی ندارند. علاوه بر آن شرایط آب و هوایی نامناسب نیز امکان برقراری ارتباطات را از بین می‌برد و در این موارد قابلیت ارسال پیام‌های اضطراری حیاتی‌تر می‌شود.

فراتر از آیفون

شرکت اپل ممکن است به دنبال برقراری اتصال ماهواره‌ای برای مواردی فراتر از آیفون‌های خود باشد. به گزارش مارک گورمن از بلومبرگ، این ویژگی می‌تواند در اپل واچ ۸ پرو که یک نسخه مقاوم‌تر از ساعت هوشمند اپل بوده و برای فعالیت‌های سخت و علاقه‌مندان به فضای باز طراحی شده است، گنجانده شود. پشتیبانی از اتصال ماهواره‌ای در ساعت هوشمند ممکن است با همان مشکلی که “کو” به آن اشاره می‌کند مواجه باشد و آن یافتن یک شریک است. بر اساس گزارش “کو”، محتمل‌ترین گزینه شرکت ماهواره‌ای گلوبال استار است.

“کو”، با اشاره به رویداد رسانه‌ای شرکت هوآوی که قرار است در روز ۶ سپتامبر (۱۵ شهریور) برگزار شود و در آن این شرکت سازنده گوشی‌های چینی تلفن همراه “Mate ۵۰” را عرضه کند گفت که دیگر سازندگان تلفن‌های همراه ممکن است اقدامات مشابهی انجام دهند. طبق گزارش‌ها، این تلفن همراه ممکن است از ارسال پیامک اضطراری از طریق سامانه ماهواره‌ای ناوبری بیدو پشتیبانی کند.

به گفته “کو”، پیش‌بینی اینکه آیفون چه زمانی خدمات ارتباطی ماهواره‌ای را ارائه می‌کند سخت است، اما انتظار می‌رود که در نهایت این اتفاق بیفتد.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا