ماموریت سفر به ماه «آرتمیس ۱» باز هم به تعویق افتاد

ناسا قصد دارد ماموریت آرتمیس ۱ به ماه را با یک روز تاخیر در روز شنبه سوم سپتامبر(۱۲ شهریور) پرتاب کند. این در حالی است که تیم آرتمیس ۱ هنوز در حال تجزیه و تحلیل داده‌ها و بررسی گزینه‌های موجود هستند.

موبنا – به گزارش اسپیس، این آژانس فضایی روز گذشته اعلام کرد که روز شنبه(سوم سپتامبر/ ۱۲ شهریور) را برای پرتاب آرتمیس ۱ هدف قرار داده است. این ماموریت مهم که قرار بود در روز دوشنبه(۲۹ اوت/۷ شهریور) پرتاب شود در پی بروز یک مشکل فنی متوقف شد.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، آرتمیس ۱ از سکوی پرتاب ۳۹B در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا در طول یک پنجره پرتاب دو ساعته که در ساعت ۲:۱۷ بعد از ظهر باز به وقت منطقه زمانی شرقی(۲۲:۴۷ به وقت تهران) ‌ باز می‌شود، پرتاب خواهد شد.

همانطور که از نام آن پیداست، آرتمیس ۱ اولین ماموریت پروژه آرتمیس ناسا است که هدف آن حضور پایدار بشر در ماه و سیارات اطراف آن تا پایان دهه ۲۰۲۰ است. این ماموریت اولین پرواز موشک جدید سیستم پرتاب فضایی ناسا(SLS) است که یک کپسول بدون سرنشین اوریون را در سفری طولانی به مدار ماه خواهد برد. اگر آرتمیس ۱ موفقیت‌آمیز باشد در سال ۲۰۲۴ آرتمیس ۲ با سرنشین به مدار ماه خواهد رفت و در نهایت طی ماموریت آرتمیس ۳ در سال ۲۰۲۵ یا پس از آن بشر بار دیگر بر روی ماه قدم خواهد گذاشت. ناسا در ابتدا سه پنجره زمانی در روزهای ۲۹ اوت، ۲ و ۵ سپتامبر(۱۱، ۷ و ۱۴ شهریور) اعلام کرده بود اما اکنون زمانی خارج از برنامه‌ریزی‌های اعلام شده قبلی را برای پرتاب موشک خود تعیین کرده است.

این ماموریت قرار بود در روز دوشنبه انجام شود با این حال، در طول شمارش معکوس، اعضای تیم آرتمیس ۱ متوجه شدند که یکی از چهار موتور RS-۲۵ که مرحله اصلی موشک سیستم پرتاب فضایی را هدایت می‌کنند، پیش از آتش گرفتن به دمای پایین مورد نظر که حدود منفی ۴۲۰ درجه فارنهایت(منفی ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد) است، نرسیده و بنابراین این پرتاب با تعویق مواجه شد.

اعضای تیم ماموریت توضیح دادند که این تهویه حرارتی، که با استفاده از پیشرانه هیدروژن مایع فوق سرد حاصل می‌شود، تضمین می‌کند که هنگام روشن شدن موتورها شوکی وارد نشود. جان هانی‌کات(John Honeycutt)، مدیر برنامه موشک سیستم پرتاب فضایی در مرکز فضایی مارشال ناسا در یک کنفرانس خبری گفت: موتورهای ۱، ۲ و ۴ در طول شمارش معکوس به دمای مورد نظر نزدیک شدند، اما شماره ۳ تقریبا خارج از محدوده بود.

تیم آرتمیس ۱ نتوانستند به موقع مشکل را در طول شمارش معکوس روز دوشنبه حل کند، بنابراین تلاش برای پرتاب متوقف شد. اما هانی‌کات و سایر اعضای تیم ماموریت فکر می‌کنند اکنون مشکل را فهمیده‌اند. آنها گمان می‌کنند که مشکل از یک حسگر دمای معیوب در موتور ۳ باشد.

هانی‌ کات و دیگران در جلسه توجیهی گفتند که تعویض حسگر احتمالاً مستلزم این است که موشک آرتمیس ۱ از روی سکوی پرتاب به ساختمان عظیم مونتاژ بازگردانده شود. آن‌ها فکر نمی‌کنند که این کار در این مرحله ضروری باشد و در عوض قصد دارند تلاشی دیگر برای پرتاب آن در روز شنبه انجام دهند.

این تیم قصد دارد تغییراتی در برنامه شمارش معکوس انجام دهند. برای مثال، فرآیند خنک‌سازی موتور را ۳۰ تا ۴۵ دقیقه زودتر از دفعه قبل شروع کنند. هانی‌کات می‌گوید که رویکرد فعلی واقعا موجه و محتاطانه است. او افزود: ما باید به بررسی داده‌ها ادامه دهیم.

چنین مسائلی اغلب در طول “تمرین لباس مرطوب” که مجموعه‌ای از آزمایش‌های سوخت‌رسانی و شمارش معکوس شبیه‌سازی شده است و به بررسی یک موشک جدید پیش از انجام اولین پرواز کمک می‌کند، رفع می‌شوند. تیم آرتمیس ۱ چندین تلاش برای انجام تمرین لباس مرطوب در بهار امسال انجام دادند، اما با چندین مشکل فنی مواجه شدند و در نهایت برخی از مراحل را حذف کردند. تمرین‌ لباس خیس آرتمیس هرگز وارد مرحله خنک‌سازی که در روز دوشنبه مشکلی در آن بروز کرد، نشده بود.

با همه این موارد حتی اگر تمام تجزیه و تحلیل‌های فنی از پرتاب در بعدازظهر روز شنبه پشتیبانی کنند، هیچ تضمینی وجود ندارد که آرتمیس ۱ در آن روز پرتاب شود. طبیعت نیز حرفی برای گفتن خواهد داشت و شرایط جوی برای این پرواز اهمیت دارد.

مارک برگر(Mark Berger)، افسر بخش شرایط آب‌وهوایی برای پرتاب می‌گوید که آخرین پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که در روز شنبه خطر بارش باران و رعد و برق در امتداد سواحل فضایی فلوریدا وجود دارد. برگر در کنفرانس خبری گفت که احتمال نامناسب بودن آب و هوا در پنجره پرتاب روز شنبه ۶۰ درصد است. اما او ابراز خوش بینی کرد که هوا در نقطه‌ای از پنجره صاف می‌شود و به آرتمیس ۱ فرصتی برای بلند شدن می‌دهد.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا