پهپاد غول‌پیکر آمریکا به طور آزمایشی به موشک‌های مافوق صوت مسلح شد

آمریکا از یک پهپاد غول‌پیکر جدید برای آزمایش موشک‌های مافوق صوت و سلاح‌های دور برد خود استفاده می‌کند.

موبنا به گزارش آی‌ای، شرکت “نورثروپ گرامن” شرکت سازنده یک پهپاد غول پیکر جدید در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد، این پهپاد غول پیکر موسوم به “RQ-۴ RangeHawk” به زودی برای پشتیبانی از توسعه موشک‌های مافوق صوت در ایالات متحده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

موشک‌های مافوق صوت جدیدترین مرز پیشرفت در رقابت تسلیحاتی هستند و کشورهایی مانند روسیه و کره شمالی ادعا می‌کنند که با موفقیت به این فناوری دست یافته‌اند. این در حالی است که برنامه موشکی مافوق صوت ایالات متحده با مشکلات متعدد و شکست‌های آزمایشی مکرر مواجه شده است. ماه گذشته، نیروی هوایی ایالات متحده تأیید کرد که سلاح واکنش سریع هوایی(ARRW) تقریباً پس از یک سال از ادعای روسیه برای دستیابی به سلاحی مشابه، با موفقیت آزمایش شده است.

اکنون مرکز مدیریت منابع آزمایشی وزارت دفاع آمریکا(TRMC) در تلاش برای پیشبرد برنامه موشکی مافوق صوت خود به دنبال دسترسی به پهپاد غول پیکر “نورثروپ گرامن” است.

این پهپاد که عموماً با نام “گلوبال‌هاوک”(GlobalHawk) شناخته می‌شود، توسط نیروی هوایی ایالات متحده به عنوان یک سکوی استقامت طولانی در ارتفاع بالا(HALE) استفاده خواهد شد. این یک هواپیمای تجسسی با قابلیت کنترل از راه دور است که برای اولین بار در سال ۱۹۹۸ به پرواز درآمد و برای استفاده توسط نیروی دریایی ایالات متحده نیز سازگار شده است.

طرح اولیه برای ساخت این پهپاد با طول بال‌های ۳۹.۹ متر و طول ۱۴.۵ متر اصلاح شد.

“RQ-۴” از یک موتور توربوفن رولزرویس F-۱۳۷ استفاده می‌کند که نیروی رانش ۳۴ کیلونیوتنی را ایجاد می‌کند و بردی معادل ۲۲ هزار و ۸۰۰ کیلومتر و استقامت ۳۴ ساعته را ارائه می‌دهد.

سال گذشته گزارش شد که نیروی هوایی ایالات متحده تصمیم گرفته است تا “گلوبال‌هاوک” را پس از سال‌ها خدمت تا سال ۲۰۲۷ بازنشسته کند.

اکنون این پهپاد با پیکربندی جدید خود، به قابلیت پشتیبانی از محموله‌های پیشرفته و آزمایش موشک‌های مافوق صوت و سایر سلاح‌های دوربرد مجهز خواهد شد.

“نورثروپ گرامن” ادعا می‌کند که ارتفاع، استقامت و انعطاف‌پذیری فراسوی افق ارائه‌شده توسط این پهپاد جدید در جمع‌آوری داده‌های دورسنجی و سایر داده‌ها برای خودروهای مافوق صوت بسیار مهم است.

آزمایشات قبلی این وسایل نقلیه شامل حسگرهای مبتنی بر کشتی و ناو بود.

در بیانیه مطبوعاتی شرکت سازنده آمده است که حسگرهای مستقر در RangeHawk یک سیستم پشتیبانی از جمع‌آوری داده‌های جایگزین را ارائه می‌دهند که قبلاً در اقیانوس آرام و نقاط دیگر آزمایش شده است.

“جورج رامفورد” مدیر اجرایی و معاون مرکز مدیریت منابع آزمایشی وزارت دفاع آمریکا می‌گوید: این پهپاد برای جمع‌آوری داده‌ها با ماندگاری بالا در مسیر پرواز و چابکی و پویایی در محیط آزمایشی، گزینه ایده‌آلی برای جمع‌آوری داده‌ها است.

همچنین در بیانیه مطبوعاتی “نورثروپ گرامن” آمده است که این شرکت با ناسا در مرکز تحقیقات پرواز آرمسترانگ در پایگاه نیروی هوایی ادواردز برای مدیریت عملیات ناوگان “RQ-۴” خود و همچنین توسعه محموله‌های جدید برای آن کار می‌کند.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا