AMD احتمالاً در CES 2023 برگ‌برنده‌ای برای شکست اینتل رو خواهد کرد

با وجود معرفی پردازنده‌های دسکتاپی Ryzen 7000، ای‌ام‌دی هنوز تمام گرافیک‌های خود را رو نکرده و ممکن است در رویداد CES 2023 گوی رقابت را از اینتل برُباید.

موبنا – AMD چند روز پیش سری پردازنده‌های دسکتاپ Ryzen 7000 خود را معرفی کرد. به‌ادعای این شرکت، پردازنده‌های جدید معرفی‌شده تا ۶۲ درصد عملکرد سریع‌تری از نسل دوازدهم Core i9-12900K اینتل دارند.

رقیب واقعی تراشه‌های Zen 4 جدید نسل سیزدهم Raptor Lake-S اینتل است که طبق آخرین اطلاعات فاش‌شده، ماه آینده رونمایی می‌شوند و گزارش‌های منتشرشده از امتیازهای فاش‌شده‌ی اخیر Geekbench نیز، حاکی از آن است که احتمالاً نسل جدید پردازنده‌های اینتل برتری چندانی بر سری جدید پردازنده‌های دسکتاپ Ryzen 7000 ندارند و این دو تیم شانه‌به‌شانه پیش می‌روند.

حالا به‌گزارش Neowin، اوضاع حتی ممکن است پس از معرفی پردازنده‌های سری Raptor Lake، برای اینتل بدتر شود؛ چراکه به‌گفته‌ی Greymon55، افشاگر خوش‌نام، AMD ظاهراً قصد دارد پردازنده‌های Ryzen 7000X3D خود را با اسم رمز Raphael X و ترکیب قدرتمندی از معماری Zen 4 و حافظه‌ی ۳D V-cache، در CES 2023 معرفی کند. این پردازنده‌های جدید عبارت‌اند از:

  • Ryzen 9 7950X3D
  • Ryzen 9 7900X3D
  • Ryzen 7 7800X3D

AMD قبلاً در نقشه‌راه خود تأیید کرده بود که پردازنده‌های Ryzen 7000X3D را پس از عرضه‌ی مدل‌های استاندارد این تراشه‌ها معرفی خواهد کرد. البته هنوز مشخص نیست که پردازنده‌های جدید از چه فرایند ساختی استفاده خواهند کرد، ۵ نانومتری فعلی یا لیتوگرافی جدید ۴ نانومتری؟

زمانی‌که AMD برای اولین‌بار فناوری ۳D V-cache را معرفی کرد، بهبود عملکرد ۱۵ درصدی را برای گیمینگ وعده داد و بررسی‌ها نیز نشان دادند که ادعای AMD حقیقت دارد؛ چراکه پردازنده‌ی Ryzen 7 5800X3D در‌حال‌حاضر بهترین پردازنده برای گیمینگ به‌حساب می‌‌آید و حتی از پردازنده‌های i9 نسل دوازدهم نیز بهتر عمل می‌کنند.

این در حالی است که پردازنده‌های اینتل درمجموع بسیار بهتر از پردازنده‌های Ryzen 5000 غیر X3D عمل می‌کنند. این یعنی پردازنده‌های Ryzen 7000X3D آینده ممکن است پردازنده‌های Raptor Lake اینتل را با گذشت تنها سه ماه پس از عرضه، کاملاً از رده خارج کنند؛ البته این موضوع به میزان رقابتی‌بودن قیمت پردازنده‌های ۷۰۰۰X3D در زمان عرضه نیز بستگی دارد.

 منبع: زومیت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا