انتقال پیام در زیر آب با نرم افزار تلفن همراه ممکن شد

به تازگی یک نرم افزار تلفن همراه تولید شده که برای نخستین بار قادر به انتقال پیام‌های مختلف در زیر آب است و لذا می‌تواند به طور گسترده مورد استفاده غواصان قرار بگیرد.

موبنا – به گزارش نیواطلس، وقتی از برقراری ارتباط میان غواصان در زیر آب بحث می‌شود، معمولا روش‌هایی همچون نشان دادن علائم دستی یا استفاده از تخته های نوشتاری مطرح می‌شود که هر دو محدودیت‌هایی دارند. اما، به زودی غواصان می‌توانند از یک نرم‌افزار در گوشی‌های هوشمند خود استفاده کنند.

یکی از مشکلات استفاده از دو روش فعلی این است که همیشه و از فاصله زیاد یا در آب تیره قابل استفاده نیستند، به علاوه غواصی که پیام اولیه را ارسال می‌کند باید مطمئن شود که گیرنده از قبل به دنبال دریافت آن است و در جهتی قرار گرفته که پیام را مشاهده کند.

متأسفانه ارتباطات رادیویی یک گزینه قابل استفاده در عمق آب نیست، زیرا امواج رادیویی به خوبی از طریق آب عبور نمی‌کنند. عملیاتی کردن سیستم های ارتباط صوتی نیز مستلزم آن است که هر دو غواص از فرستنده‌ها و گیرنده‌های گران‌قیمت استفاده کنند.

انتقال پیام در زیر آب با نرم افزار تلفن همراه ممکن شد

گروهی از محققان دانشگاه واشنگتن در جستجوی جایگزینی ساده‌تر و مقرون به‌صرفه‌تر، نرم‌افزاری را ابداع کردند که می تواند روی گوشی هوشمند قرار گرفته در یک محفظه زیر آب نصب شود. این نرم افزار AquaApp نام دارد و به کاربران اجازه می‌دهد بین ۲۴۰ پیام از پیش برنامه‌ریزی شده که مشابه با علائم دستی استفاده شده توسط غواصان است، یکی را انتخاب کنند.

به منظور ساده سازی امور، پیام‌هایی که ۲۰ علامت پرکاربرد را منتقل می‌کنند به‌طور برجسته برای دسترسی سریع نمایش داده می‌شوند. علاوه بر این، پیام ها را می توان در هشت دسته موضوعی، مانند موارد مربوط به عوامل محیطی یا وضعیت تجهیزات، طبقه بندی کرد.

هنگامی که یک پیام انتخاب شد، بلندگوهای گوشی آن را در قالب مجموعه ای از پالس های صوتی از طریق آب ارسال می کنند. این پالس ها توسط میکروفون تلفن گیرنده شناسایی می‌شوند و نرم افزار مذکور آنها را دوباره به یک پیام بصری روی صفحه تبدیل می‌کند. این برنامه همچنین به گیرنده هشدار می‌دهد که پیامی دریافت شده است.

به لطف یک پروتکل شبکه ای ویژه، حداکثر ۶۰ غواص می‌توانند در یک مکان از همین طریق با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. بر اساس آزمایشات میدانی انجام شده این برنامه تا فاصله ۳۰ متری به خوبی کار می‌کند و می تواند علائم یک چراغ کمک اضطراری SOS را تا فاصله ۱۰۰ متری ارسال و دریافت کند.

البته هنگامی که نرم افزار AquaApp به طور مداوم بر روی دو گوشی هوشمند گلکسی اس ۹ سامسونگ با حداکثر صدا با صفحه نمایش فعال اجرا می‌شد، شارژ باتری آنها را در طی چهار ساعت ۳۲ درصد کاهش داد.

 منبع: فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا