نخستین دوره جایزه نوآوری آزاده برگزار می‌شود

نخستین رویداد جایزه نوآوری آزاده، با هدف حمایت و توسعه جایگاه زنان کارآفرین در اکوسیستم استارتاپی ایران برگزار می‌شود.

موبنا – نشست خبری معرفی این رویداد روز چهارشنبه نهم شهریور در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با حضور بنیان‌گذاران جایزه نوآوری آزاده و خبرنگاران رسانه‌های جمعی برگزار شد.

نخستین دوره جایزه نوآوری آزاده با تلاش و حمایت‌های انجمن ملی زنان کارآفرین، انجمن صنفی زنان مدیر کارآفرین، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و صندوق نوآوری و شکوفایی و به منظور گرامیداشت یاد بانوی فقید آزاده داننده برپا می‌شود. آزاده داننده، عضو هیات مدیره و رییس هیات مدیره انجمن زنان کارآفرین و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ پس از گذراندن یک دوره بیماری درگذشت.

در ابتدای این مراسم، فریبا مهدیون، رئیس هیات مدیره انجمن ملی زنان کارآفرین با اشاره به فعالیت‌های این انجمن گفت: «انجمن ملی زنان کارآفرین از سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را با هدف توسعه و ترویج کارآفرینی در میان بانوان و دختران کشور و توان افزایی زنان صاحب کسب‌وکار تشکیل شد. طی این سال‌ها کمیته‌ها و کارگروهای تخصصی انجمن، با ایجاد شبکه‌ اطلاعاتی از بانوان کارآفرین کشور، به شناسایی، آموزش و حمایت از این افراد پرداخته است. در حال حاضر انجمن ۱۲۰ عضور در سراسر کشور دارد که باعث شده تا انجمن ملی زنان کارآفرین به یک مرجع اصلی در این حوزه تبدیل شود».

رئیس هیات مدیره انجمن ملی زنان کارآفرین در مورد عملکرد و نقش موثر آزاده داننده در این انجمن گفت: «خانم آزاده داننده در سال ۱۳۹۱ به عنوان رئیس هیات مدیره انجمن انتخاب شدند و در طول مدت فعالیت خود منشا بسیاری از خدمات و کارها بودند. این همکاری حتی پس از ریاست ایشان و زمانی که تنها عضو کارگروه‌های انجمن بودند ادامه پیدا کرد و پایه‌گذاری خدماتی مانند ایجاد شبکه اطلاعاتی بانوان در بستر فناوری اطلاعات را مدیون تلاش‌های ایشان هستیم. پس از فقدان خانم داننده در هیات مدیره انجمن تصمیم گرفته شد تا برای احترام و گرامیداشت یاد این بانوی کارآفرین، رویدادی را به طور سالانه برگزار کنیم که جایزه نوآوری آزاده به همین دلیل روز نهم شهریور همزمان با روز تولد خانم داننده برای شروع این رویداد انتخاب شد».

نخستین دوره جایزه نوآوری آزاده برگزار می‌شود

در ادامه این مراسم فرهاد کرم‌زاده، عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با اشاره به خصوصیات و ویژگی‌های آزاده داننده گفت: «در طول مدتی که با خانم داننده در سازمان نظام صنفی همکاری داشتم ایشان را به عنوان فردی عملگرا، اهل تعامل و بسیار صبور شناختم. این ویژگی‌های باعث شده بود تا خانم داننده مشنا اثرات خیر و کارهای مثبت فراوانی در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران باشد».

 

جایزه نوآوری آزاده

در ادامه این نشست خبری، مریم خاوازی، رئیس کمیته راهبردی رویداد جایزه نوآوری آزاده در مورد اهداف برگزاری این رویداد گفت : «بانوی فقید آزاده داننده یکی از چهره‌های برجسته حوزه فناوری اطلاعات ایران بودند که همواره برای سایر زنان این حوزه به عنوان فردی الهام‌بخش شناخته می‌شدند. خانم داننده را می‌توان مادر اکوسیستم مشاوره سازمان نصر و منتور حرفه ای و  معنوی نامید. به همین منظور و برای گرامیداشت یاد ایشان و همچنین روشن نگه داشتن چراغی که این بانو در انجمن زنان کارآفرین برافروخته‌اند، این رویداد را برپا کرده‌ایم. جایزه نوآوری آزاده در سطح ملی و به صورت سالیانه پایه‌ریزی شده تا محلی برای شناخت، معرفی و تشویق دختران و بانوان کارآفرین و خلاق حوزه استارتاپی و فناوری اطلاعات ایران باشد».

به گفته رئیس کمیته راهبردی جایزه نوآوری آزاده، این رویداد قرار است به بانوان کارآفرینی که در شهرها و مناطق کمتر دیده شده حضور دارند کمک کند تا بتوانند ایده‌های خود را به کسب‌وکارهای نوپا تبدیل کرده و مولد باشند.

خانم جهان‌آرا ممی‌خانی (رییس کمیته اجرایی و دبیر کمیته راهبری رویداد)، اشاره کردند که در اقتصادهای در حال رشد، یکی از نقاط عطف مهم برای شتاب رشد اقتصادی، ورود بانوان به فضای کسب و کار است و این مهم در کنار، موتور محرک رشد اقتصادی  دهه‌های آتی یعنی فناوری اطلاعات باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. ما بر اساس همین دو مولفه اصلی، اهداف و دستاوردهای رویداد را تعریف نمودیم که عبارت است از تبادل تجربیات بنیان‌گذاران و مدیران استارتاپ‌ها، ایجاد شبکه استارتاپی بانوان، تقویت خوداتکایی و شبکه‌سازی استارتاپ‌ها، ایجاد فرصت برای معرفی ایده‌ها و استارتاپ‌های برتر و شناسایی بانوان استارتاپی و ورود آنها به اکوسیستم استارتاپی.

 

 

شرایط شرکت در مسابقه

جایزه نوآوری آزاده در دو بخش استارتاپ‌ها و شرکت‌های دارای محصول نوآورانه برگزار می‌شود. در بخش اول، استارتاپ‌هایی که از تیم‌های حداقل دو نفره تشکیل شده به شرط داشتن نمونه محصول اولیه (MVP) و تکمیل بودن مدل کسب‌وکار می‌توانند در جایزه نوآوری آزاده شرکت کنند.

بخش دوم جایزه نوآوری آزاده با حضور مجموعه‌های فن‌آور یا نوآوری برگزار می‌شود که یکی از شرایط ارائه محصول کاربردی یا سابقه تاسیس ۲ سال (یا بیشتر) و یا درآمد مناسب و روبه‌رشد را داشته باشند.

پس از ثبت‌نام و بررسی تیم‌ها و مجموعه‌های داوطلب، داوران رویداد جایزه نوآوری آزاده کار خود را شروع می‌کنند. در مرحله نخست، داورانی شامل متخصصان حوزه‌های مختلف کسب‌وکار، طرح‌های ارسالی را بررسی و دو برابر ظرفیت مورد نظر گزینش می‌کنند.

کتایون سپهری، رئیس کمیته علمی رویداد جایزه نوآوری آزاده اشاره کرد که به صورت متوسط ۱۰درصد از افراد هر جامعه کارآفرین هستند که از این تعداد ۱۰ درصد به زنان اختصاص دارد ولی در توسعه  اکوسیستم استارتاپی، این آمار به  ۲۰درصد افزایش پیدا کرده است. با وجودی که استارتاپ‌های به رهبری زنان از هر یک دلار سرمایهVC که جذب می‌کنند ۷۸سنت و استارتاپ‌های مردانه ۳۱ سنت تولید می‌کنند میزان سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران جسورانه روی استارتاپ‌های مردانه ۷ برابر استارتاپ‌های زنانه است. مجموع این عوامل ما را برآن داشت تا موضوع سال اول جایزه را به استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوآور زنان اختصاص دهیم.

نخستین دوره جایزه نوآوری آزاده برگزار می‌شود

رئیس کمیته علمی این رویداد با اشاره به فرآیندهای انتخاب ایده‌ها و تیم‌ها برتر گفت: «معیارهای اصلی داوران این رویداد مواردی همچون نوآوری، شناخت یک مشکل واقعی، ارائه راهکار خلاقانه مطابق نیاز بازار، تبیین ارزش‌های مناسب، داشتن پتانسیل رشد، برخورداری از مزیت رقابتی پایدار و داشتن تیم مناسب را شامل می‌‌شود».

به گفته وی، پس از داوری مرحله نخست، به منظور آماده‌سازی تیم‌های برگزیده، جلسات آموزشی و منتورینگ برگزار می‌شود تا تیم‌ها ضمن اصلاح و رفع چالش‌های ارائه (Pitch Deck)، به خوبی برای رویداد نهایی مهیا شوند. در مرحله بعدی سرمایه‌گذاران داوران رویداد جایزه نوآوری آزاده، تیم‌های برتر را برای ارائه بخش پایانی به انتخاب می‌کنند.

در روز رویداد، شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری ضمن داوری و انتخاب تیم‌های برتر هر بخش در سه سطح، و اعطای جوایز، امکان سرمایه‌گذاری روی هر تیم را بررسی خواهند کرد.

 

تیم‌ها و مجموعه‌های علاقه‌مند به حضور در رویداد جایزه نوآوری آزاده از امروز (نهم شهریور) تا ۲۵ شهریور ماه می‌توانند با مراجعه به وبسایت www.azadehaward.ir  مراحل ثبت‌نام و ارسال ارائه خود را انجام دهند.

نخستین دوره جایزه نوآوری آزاده پس از انتخاب تیم‌ها، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و منتورینگ و… در نهایت روز ۲۵ آبان ماه سال جاری با برگزاری مراسم نهایی و اهدای جوایز به کار خود پایان می‌دهد.

 

شبکه‌سازی و توانمندی بانوان کارآفرین

بخش دیگری از رویداد جایزه نوآوری آزاده به بررسی چالش‌ها و راهکارهای توسعه نقش زنان کارآفرین اختصاص دارد. در این بخش نشست‌ها و جلسات هم‌اندیشی با حضور بانوان استارتاپی فعال حوزه فناوری اطلاعات برگزار می‌شود.

به گفته رئیس کمیته علمی رویداد جایزه نوآوری آزاده، حمایت از استارتاپ‌های بانوان، بخش ثابت این رویداد در سال‌های آینده خواهد بود.

رویداد معرفی نخستین دوره جایزه نوآوری آزاده با رونمایی از تابلوی جدید ساختمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به نام آزاده داننده به پایان رسید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جایزه نوآوری آزاده لطفا به صفحات رسمی این رویداد در شبکه‌های اجتماعی  @ir_women_entrepreneurs و یا وبسایت رسمی آن (www.azadehaward.ir) مراجعه نمایید.

نخستین دوره جایزه نوآوری آزاده برگزار می‌شود

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا