تلاش دانشمندان برای دیجیتالی کردن دی‌ان‌ای تمام گونه‌های زمین

دانشمندان در تلاشند تا دی‌ان‌ای(DNA) تمام گونه‌های شناخته شده زمین را دیجیتالی کنند.

موبنا – به گزارش سی‌بی‌اس، دانشمندان در سراسر جهان برای ثبت نقشه‌های ژنتیکی تمام گونه‌های شناخته شده در زمین تلاش می‌کنند. این تلاش‌ها در حالی انجام می‌شود که سازمان ملل هشدار داده که تخمین زده می‌شود یک میلیون گونه گیاهی و جانوری در دهه‌های آینده در معرض خطر انقراض قرار بگیرند.

جوانا هارلی(Joanna Harley)، محقق، به خبرنگار سی‌بی‌اس می‌گوید: این کاملاً ضروری است. محافظت از گونه‌ها در این سیاره واقعاً اهمیت دارد.

حدود ۵۰۰۰ دانشمند در سراسر جهان عضو پروژه بیو ژنوم زمین هستند. طی دهه آینده، محققان دی‌ان‌ای ۱.۸ میلیون گونه گیاهی، حیوانی، قارچی و یوکاریوتی تک سلولی روی این سیاره را دیجیتالی خواهند کرد. تا پایان سال ۲۰۲۲، دانشمندان قصد دارند ۳۰۰۰ ژنوم را توالی‌یابی کنند.

هدف محققان از تعیین توالی دی‌ان‌ای حیات روی زمین، رفاه انسان، حفاظت از تنوع زیستی و درک بهتر اکوسیستم‌ها است.

مارک بلکستر(Mark Blaxter)، رهبر گروهی که تحت پروژه بیو ژنوم زمین کار می‌کنند، به خبرنگار سی‌بی‌اس گفت: همه چیز به هم مرتبط است. ما به خدماتی که این گیاهان و حیوانات و قارچ‌ها به ما می‌دهند، نیاز داریم بنابراین با درک نحوه کار آن‌ها، می‌توانیم به انسان‌ها نیز کمک کنیم.

تاکنون، محققان در بریتانیا نقشه‌های ژنتیکی نزدیک به ۴۰۰ گونه از ۷۰ هزار گونه شناخته شده در این کشور را ثبت کرده‌اند.

این فرآیند طولانی با محققانی مانند هارلی آغاز می‌شود که به جستجوی گونه‌ها کمک می‌کنند. نمونه‌های جمع‌آوری‌شده قبل از اینکه به آزمایشگاه‌های توالی‌یابی ارسال شوند، برای مرتب‌سازی فرستاده می‌شوند. سپس داده‌ها به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته می‌شود.

بلکستر گفت: ما قادر خواهیم بود به یک گونه نگاه و بررسی کنیم که آیا در خطر انقراض قرار دارد یا خیر و می‌دانیم که برای حفظ آن چه کاری باید انجام دهیم.

دانشمندان افزودند که رمزگشایی دی‌ان‌ای به تنهایی گیاهان و حیوانات در حال انقراضی که تعداد آنها رو به افزایش است را نجات نمی‌دهد، اما می‌تواند برای جلوگیری از آن مفید باشد.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا