افتتاح پروژه‌های ۵G همراه اول در تبریز، اهواز و کیش

همزمان با مراسم گرامیداشت هفته دولت در وزارت ارتباطات پروژه‌های ۵G همراه اول در تبریز، اهواز و کیش افتتاح شد.

موبنا – به گزارش موبنا به نقل از اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، آیین افتتاح پروژه های ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور به مناسبت هفته دولت، عصر امروز سه شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۱، با حضور عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مصطفی طاهری رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و جمعی از مدیران اپراتورهای ارتباطی در سالن آمفی تئاتر شهید قندی این وزارتخانه برگزار شد.

با توجه به اینکه پس از دوران همه گیری کرونا، این رویداد در زمره نخستین اجتماعات بزرگ ارتباطی کشور به حساب می آید، اپراتورها با ظرفیت های عظیم توسعه داده شده در این دو و نیم سال به صحنه رونمایی از پروژه های نسل جدیدشان آمدند.

همزمان با این مراسم پوشش نسل پنجم همراه اول با گذشتن از چندین شهر و کلانشهر به ایستگاه های بعدی رسید و به مناسبت هفته دولت سایت های ۵G جزیره کیش، اهواز و تبریز راه اندازی شد.

در مراسم امروز همچنین اعلام شد که از ۲۸ اردیبهشت تا ۳۱ مرداد سال جاری دسترسی ۳۵۹ روستا جدید به شبکه ملی اطلاعات برقرار شده که از این تعداد ۲۳۰ روستا توسط همراه اول و از محل اعتبارات دولتی به شبکه ملی اطلاعات متصل شده است.

همراه اول بیشترین تعداد اتصالات را در روستاهای خوزستان، سیستان و بلوچستان و زنجان هر کدام به ترتیب با ۲۵، ۲۳ و ۱۵ روستا داشته است.

با افتتاح این طرح ها، از ابتدای دولت سیزدهم مشکل ارتباطی بیش از دو هزار روستا مرتفع شده است.

*گزارش سرمایه‌گذاری‌های همراه اول

مهدی اخوان بهابادی مدیرعامل همراه اول در این مراسم با بیان اینکه در همراه اول در حوزه توسعه روستایی بیش از ۲۱۰۰ روستا که اصلا ارتباطاتی نداشتند را به شبکه متصل کردیم و بیش از ۶۰۰۰ روستای دارای ارتباطات که دسترسی به اینترنت نداشتند را نیز اینترنت دادیم، اظهار کرد: مجموع تمامی این اقدامات با سرمایه گذاری حدود ۲۴۰۰ میلیارد تومانی انجام پذیرفت.

وی همچنین اشاره ای به وضعیت ۵G اپراتور اول نیز داشت و ابراز کرد: در حوزه نسل پنجم نیز سرمایه گذاری هایی داشتیم که نتیجه آن تحت پوشش قرار گرفتن هفت استان کشور در حال حاضر است و تا پایان سال به باقی استان ها نیز ورود خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران افزود: به جزیره کیش نگاه متفاوتی با توجه به در پیش بودن بازی های جام جهانی داریم و سایت هایی را در آنجا راه اندازی کرده و می کنیم.

اخوان بهابادی همچنین از افزایش دو سطح ۴۰۰ گیگابیتی پهنای باند همراه اول نیز در این رویداد خبر داد و بیان کرد: در حوزه استراتژی زیربنایی کارهای بزرگی نظیر FTTX در وزارت ارتباطات و اپراتورها انجام شده که می بایست ۱۰ سال قبل انجام می شد؛ چرا که اگر این اتفاق می افتاد شاید شرایط امروزمان متفاوت می بود.

وی ابراز کرد: خوشبختانه دولت جدید همت کرده و این پروژه بزرگ را  آغاز نموده تا هر چه سریع تر با تأمین اعتبار از محل درآمدهای اپراتورهای ارتباطی، به سرانجام برساند؛ اما لازم است بگویم که این پروژه زیربنایی است و زود بازده نیست.

مدیرعامل همراه اول با بیان اینکه تا کام مردم از محل توسعه فیبر نوری شیرین شود باید زمان بگذرد، گفت: کار در وزارتخانه خوب شروع شده، اما با وجود تمامی اقدامات توسعه ای که شده، برخی فعالان حوزه همچنان منتقد هستند که آثار این اتفاقات چرا در زندگی مردم ملموس نیست.

اخوان بهابادی با بیان پیشنهادی عنوان کرد: علاوه بر سرمایه گذاری بلندمدت، برای توسعه دسترسی مردم در کوتاه مدت هم برنامه داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران با تأکید بر اینکه همه متفق القول هستیم که بالانس ترافیکی موبایل و ثابت در کشور درست نیست و حتما باید تغییر اتفاق بیفتد، خاطر نشان کرد: این سیاست، قطعی است و در این دوران گذار، باید برای اینکه به مشترکان فشار نیاید، تدابیر کوتاه مدتی داشت.

وی با اشاره به سرمایه گذاری حدود ۵۰ درصدی همراه اول از محل درآمدهایش (حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان) در سال گذشته، عنوان کرد: باقی درآمد نیز صرف أمور جاری، مالیاتی و… می شود که اینطور باید بگویم بالاخره تا یک مدت با بدهی بانکی و تسهیلات سرمایه گذاری می توان پیش رفت؛ اما تصور کنید اگر اتفاقی شبیه کرونا که طی دو سال گذشته کشور را درگیر کرد، سرمایه گذاری ها و اقدامات به موقع انجام نشده بود، کشور با چه وضعیتی مواجه می شد.

در این رویداد که مدیران ارشد حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات حضور داشتند، مدیرعامل همراه اول خبر از پیاده سازی شبکه سینک فازی برای پشتیبانی پایدار از سایت های ۵G و TD-LTE داد.

اخوان بهابادی در پایان خطاب به وزیر ارتباطات افزود: وضعیت تمامی اپراتورهای تلفن همراه در حال حاضر مشابه است و نیازمند تدبیری از سمت حضرتعالی هستیم تا مشکلات حل شود.

*در دولت گذشته جلوی توسعه اپراتورها را گرفتند و ناروا آنها را جریمه کردند

در این مراسم عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال را اواخر سال گذشته تشکیل داده است، اظهار کرد: این کارگروه شکل گرفته تا تمامی موانع پیش پای کسب و کارهای دیجیتال را بردارد که تاکنون سابقه چنین اقدامی را نداشتیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: با عنایت رییس جمهور توانستیم بند مربوط به رقم ۸ درصدی حاصل از درآمد اپراتورها برای سرمایه گذاری در بخش توسعه فیبرنوری را بگیریم که تا آخر کار دولت حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان می شود.

وی با تأکید بر اینکه دنبال این هستیم عقب ماندگی ها را جبران کنیم، گفت: آدمی نیستم که نیمه خالی لیوان را ببینم و در بدو شروع کارم در این وزارتخانه، از فعالیت دولت های گذشته تقدیر کردم.

زارع پور با اشاره به اینکه وضعیت در گذشته گل و بلبل نبوده است اظهار داشت: چرا که اگر اینگونه می بود امروز مدیران اپراتورهای تلفن همراه ما اینقدر دغدغه و انتقاد نداشتند.

وی افزود: در یک فقره، فقط یک هزارو یکصد میلیارد تومان اپراتورهای تلفن همراه را بخاطر کمی افزایش تعرفه جریمه کردند که این در حق آنها روا نبود؛ ۵ سال جلوی افزایش تعرفه و توسعه شبکه را گرفتند.

وزیر ارتباطات با این حال گفت که به جد دنبال پیگیری زیرساخت های توسعه و جبران عقب ماندگی هاست.

*معاون وزیر ارتباطات: تعرفه های موبایل باید افزایش یابد

صادق عباسی شاهکوه رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز در این مراسم با بیان اینکه مصرف اینترنت موبایل از ۹۰۰ هزار به یک میلیون ترابایت در ماه رسیده است، اظهار کرد: این در حالی است که مصرف اینترنت ثابت «نصف» موبایل و برخلاف رویه جهانی ست.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره ای به وضعیت نابسامان تعرفه ها در بخش اینترنت موبایل نیز داشت و گفت: مشکل درآمدی که اکنون اپراتورهای تلفن همراه دارند، به دلیل این است که طی چند سال اخیر در حوزه تعرفه گذاری خوب کار نشد؛ لذا با ادامه روند فعلی هشدار می دهم تا دو سال آینده، شبکه موبایل به سرنوشت شبکه ثابت دچار می شود.

وی تصریح کرد: اگر افزایش تعرفه ای در حوزه سیار نداشته باشیم، در آینده شبکه ای برای سرویس دهی به مردم نخواهد ماند.

عباسی شاهکوه درباره اقدامات انجام شده در خصوص نسل پنجم تلفن همراه  هم عنوان کرد: روی مقوله نسل پنجم ارتباطی کار خوبی شروع شد و اکنون حدود ۱۰۰ سایت روشن در کشور داریم و امیدواریم تا انتهای سال این تعداد به ۶۰۰ برسد و همچنین کیش به جزیره کاملا تحت پوشش خدمات نسل پنجم و فیبرنوری تبدیل شود.

وی همچنین نجات بخش های ثابت و سیار از چالش های کنونی را در گرو توسعه شبکه فیبرنوری دانست.

*بهره‌برداری از سایت‌های TD-LTE مبتنی بر باند ۲۳۰۰ مگاهرتز

بهره برداری از فاز نخست سایت های TD-LTE مبتنی بر باند ۲۳۰۰ مگاهرتز، از دیگر پروژه های رونمایی شده توسط همراه اول در هفته دولت بود.

همراه اول بعد از صدور پروانه بهره برداری از باند فرکانسی ۲۳۰۰ مگاهرتز توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بلافاصله به سمت تأمین تجهیزات و تشکیل تیم های داخلی با اهداف «توسعه ظرفیت شبکه پهن باند نسل چهارم» و «راه اندازی سایت های ارتباطی روی لایه فرکانسی جدید» رفت.

توسعه مبتنی بر این لایه جدید فرکانسی از آن جهت بود تا تجربه مشترکان همراه اول در استفاده از سرویس های پهن باند افت نکند و این اقدام دقیقا در شرایط تحریمی صورت گرفت و تیم فنی اپراتور اول تلفن همراه کشور، تأمین تجهیزات کرد و بسترهای ارتباطی برای ارائه سرویسی مطلوب به ایرانیان را ارتقا داد.

*راه‌اندازی ۱۰۵۰ سایت جدید نسل چهارمی در کشور

در همین راستا و همسو با رونمایی از پروژه های توسعه ای، افتتاح و راه اندازی ۱۰۵۰ سایت جدید نسل ۴ همراه اول در کشور نیز صورت گرفت و به صورت نمادین سایتی مبتنی بر تکنولوژی نسل های نوین ارتباطی در روستای «ده علی کوهبنان» در استان کرمان به شکل نمادین و با دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح و رونمایی شد.

*افزایش ظرفیت شبکه دیتای همراه اول

افزایش ظرفیت شبکه دیتا (PS Core) شرکت ارتباطات سیار ایران به میزان ۴۰۰ گیگابیت بر ثانیه در تهران برای پوشش استان های مرکزی کشور و همچنین ۴۰۰ گیگابیت بر ثانیه در تبریز برای پوشش استان های غربی، از جمله اقدامات دیگری بود که خبر آن در این مراسم اعلام شد.

بکارگیری شیوه جدید توسط اپراتور اول تلفن همراه در راستای ارتقای سرعت سرویس دهی در نسل چهارم ارتباطی، با پیاده سازی تکنولوژی پیشرفته MIMO 4*4 در بیش از  ۲۰۰۰ سایت در شهرهای بزرگ نیز از جمله دیگر ابتکاراتی است که همراه اول انجام داده است.

همچنین شروع مجازی سازی و Cloudification و مهاجرت سرویس های تلکام بر بستر ابری از جمله دیگر اقداماتی است که اپراتور اول تلفن همراه ایران به عنوان نخستین اپراتور کشور انجام داده است.

همراه اول به عنوان نخستین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور که در حوزه ورود به تکنولوژی نسل پنجم (۵G) از پیشگامان است و از سال ۱۳۹۵ مطالعات و اجرای پروژه های آزمایشی خود مرتبط با این نسل را آغاز کرد، در این مراسم به رونمایی از پروژه های ارتباطی خود که با سرمایه گذاری ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی حاصل شده است، پرداخت.

اپراتور اول ارتباطی کشور از همان زمان تاکنون تمرکز خود را بر توانمندسازی نخبگان داخلی برای توسعه زیرساخت ها و تولیدات مرتبط با نسل های نوین ارتباطی گذاشت تا به واسطه شکل گیری یا توانمند کردن شرکت های ایرانی، بتواند فرآیند بومی کردن این فناوری را راهبری کند.

نگاه همه جانبه به افزایش ظرفیت تمامی بخش های مرتبط با آینده کسب و کار و تکنولوژی، باعث شد تا این اپراتور همگام با اپراتورهای بین المللی گام برداشته و با حرکت در لبه تکنولوژی، زمینه مواجهه با نسل پنجم ارتباطی فراهم شود.

حاصل این نگاه راهبرانه، راه اندازی تجاری تکنولوژی ۵G روی شبکه واقعی بود که در گام نخست از جوار حرم مطهر رضوی پیام آن به گوش ایرانیان رسید و به سرعت وارد دیگر شهرها و نقاط شهری شد.

چیزی نگذشت که با تکیه بر ظرفیت این شبکه و در مراسم افتتاح سایت ۵G تهران نیز اتفاق جالب توجه دیگری رخ داد و اپراتور اول تلفن همراه موفق به ثبت رکورد سرعت اینترنت ۳.۶۳۳ گیگابیت بر ثانیه روی شبکه واقعی شد.

مهندسان و متخصصان نخبه صنعت ارتباطات کشورمان به محض ثبت این رکورد در رقابت با اپراتورهای بین المللی که موفق به ورود به حوزه ۵G شدند، سریعا دست به کار شدند و با بومی سازی یوزکیس های مهم این نسل از فناوری، سعی در انتشار پیام توسعه آن کردند.

یوزکیس هایی چون «ربات جراحی از راه دور با نام ربات جراح سینا»، «پروژه MEC که سولوشنی برای پردازش روی لبه شبکه است»، «نمونه‌ای از VR یا واقعیت مجازی»، «نمونه‌ای در حوزه گیمینگ» و… که از قضا در حضور جمعی از گیمرها و اصحاب رسانه رونمایی و تست شد و کیفیت سرویس آنها مورد تأییدشان قرار گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا