بحران ۲۰۲۰، فرصتی جسورانه برای تحول دیجیتال شد/سوار شدن بر اسب تازی ۵G

در سال ۲۰۲۰ همه‌گیری کووید ۱۹ نشان داد که «تحول دیجیتال» چه میزان برای شرکت‌ها و دولت‌ها حیاتی است.

موبنا – به گزارش موبنا، اکثر سازمان‌ها در این دوره زمانی مجبور به ایجاد شرایط دورکاری و الکترونیکی کردن امور خود شدند. لذا شاهد تعجیل آنها در بهره‌برداری از مطلوب‌ترین زیرساخت‌های موجود در کشور بودیم که ضمن حفظ یکپارچگی سیستمی، توان ارائه امنیت و سازگاری در تمامی شرایط را داشته باشد.

با توجه به اینکه تداوم فعالیت‌های کسب‌وکارها، عاملی حیاتی در بقای آنهاست، اهمیت مقوله «فناوری اطلاعات» و «فناوری ارتباطات» هیچ‌گاه به اندازه دوران شیوع کرونا درک نشد.

خوشبختانه حوزه ارتباطی کشور ما با وجود اپراتورهای رقابت‌کننده در حوزه سیار، لبه تکنولوژی محسوب می‌شود و همپای دنیا رو به توسعه است و الا در مواجهه با چنین شرایطی توان پاسخگویی به حجم بالای سازمان‌ها برای الکترونیکی کردن فرآیندها و احراز هویت الکترونیکی نمی‌بود.

سرازیر شدن سیل عظیم ترافیک ارتباطی روی شبکه اپراتورهای کشور در این مدت زمان دو ساله، نه تنها آنها را با محدودیت منابع (فرکانسی) مواجه کرد بلکه ظرفیت شبکه آنها را نیز تا مرز اشباع پیش برد که گاها شاهد بروز کندی‌هایی در سرویس‌دهی آنها به مشترکان تلفن همراه بودیم.

اما سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم برای جلوگیری از بروز بحران در فضای ارتباطی همزمان با پدیدار شدن بحران کرونا، به صورت قطره‌چکانی مجوز افزایش ظرفیت را برای اپراتورهای اول و دوم کشور صادر می‌کرد تا به این طریق حتی‌الامکان بتواند موانع پیش‌پای دورکاری را بردارد.

اما اپراتورها نیز دست روی دست نگذاشتند و ضمن توسعه ظرفیت‌های شبکه‌ای خود، ورود به نسل جدید فناوری با عنوان ۵G را کلید زدند و اپراتور اول تلفن همراه کشور به شکلی کاملاً جسورانه در گام نخست، نسل پنجم فناوری را روی شبکه واقعی و تجاری خود پیاده‌سازی کرد و در حضور کارشناسان و نمایندگان رسانه‌های خبری، اقدام به تست سرعت روی شبکه مبتنی بر این نسل کرد و توانست رکورد سرعت اینترنت ایران را جابجا کند.

بحران 2020، فرصتی جسورانه برای تحول دیجیتال شد/سوار شدن بر اسب تازی 5G

بله نسل پنجم آمد زیرا ضامنی بر پایداری و موفقیت‌های تجاری آینده است.

امکاناتی که این نسل از فناوری در اختیار قرار می‌دهد، بخش جدایی‌ناپذیر از موفقیت‌های تجاری آینده و یک راه فراگیر برای پشتیبانی از جنبه‌های مختلف کل اکوسیستم دیجیتال است.

قابلیت‌هایی نظیر ایجاد چندین شبکه مجازی در بالای یک زیرساخت فیزیکی مشترک، پهنای باند پیشرفته موبایل (eMBB) با توان عملیاتی سریع‌تر، ارتباطات پایدار با تأخیر زمانی کم که مورد توجه صنایع اتوماسیون‌‌محور است و همچنین تعدد اتصالات به دستگاه‌های مختلف (mMTC) که هر کدام می‌توانند منبعی برای دریافت و ارسال جریان داده‌ها باشند، از جمله این ویژگی‌هاست.

ظهور نرخ گیگابیت بر ثانیه با توسعه تکنولوژی نسل پنجم ارتباطی زمینه‌ای را برای مشاهده ویدیوهای ۳D، کار کردن و گیمینگ آنلاین روی فضای ابری، واقعیت افزوده، اتوماسیون صنایع بزرگ و خودروهای خودران فراهم می‌آورد که تحت عنوان یوزکیس‌های منطبق با این تکنولوژی شناخته می‌شوند.

نسل پنجم یا همان ۵G یک سطح از نسل‌های شبکه تلفن همراه است. این یک استاندارد جهانی بی‌سیم جدید پس از شبکه نسل‌های اول، دوم، سوم و چهارم است که برای اتصال تقریباً همه چیز از جمله ماشین‌ها، اشیاء و دستگاه‌ها طراحی شده است.

 

بحران 2020، فرصتی جسورانه برای تحول دیجیتال شد/سوار شدن بر اسب تازی 5G

پدیدار شدن مفاهیمی چون «خانه هوشمند»، «ساختمان‌های هوشمند» و «شهر هوشمند» نیز مبتنی بر ترکیب Embb و mMTC، از دیگر دستاوردهای ورود به این فناوری است.

اتفاقاتی که در کشور ما نیز هم‌اکنون گام‌های نخست آن برداشته شده و رفته رفته قابل لمس برای تمامی مردم می‌شود.

به عنوان مثال پروژه «خودروی متصل» که تفاهم‌نامه و قراردادهای آن توسط نخستین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور با خودروسازان کشور منعقد شده، نمونه‌ای از آن است.

همچنین نمونه دیگری از یوزکیس‌های ۵G پیاده‌سازی شده توسط همراه اول به عنوان پرچم‌دار توسعه نسل پنجم ارتباطی در کشور و رکورددار سرعت اینترنت، «نخستین پلتفرم بومی‌سازی شده MEC» است که بر بستر شبکه نسل پنجم این اپراتور قرار گرفته تا با کاهش زمان دسترسی به سرویس‌ها، منجر به استفاده بهینه از بسترهای انتقال فیزیکی تا Core شبکه شود.

این اپراتور که از سال‌ها قبل و در راستای حرکت به سمت ۵G اقدام به توسعه دانش و زیرساخت‌های مورد نیاز خود کرده بود، تمرکز ویژه‌ای روی فناوری پردازش در لبه شبکه گذاشت و در نمایشگاه‌های تلکام سال‌های قبل با ارائه دموهایی نظیر خودروی خودران که از طریق حسگرهای مغزی به tested E2E Cloud native همراه اول متصل بود، سعی در به نمایش گذاشتن ابعاد این فناوری کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا