ساخت لنز چشمی هوشمندی که تومور را با اشک تشخیص می‌دهد

این لنزهای هوشمند با بررسی اشک، می‌توانند در عرضه ۳۰ دقیقه وجود تومور در بدن انسان‌ها را تشخیص دهند.

موبنا – دانشمندان برای اولین موفق به ساخت لنزهای چشم هوشمندی شده‌اند که می‌تواند با بررسی اشک، وجود تومور در بدن انسان‌ها را تشخیص دهد و به‌طور کلی پتانسیل تشخیص سرطان در مراحل اولیه را ارائه می‌کند.

پژوهش جدید توسط «یانگژی ژو»، مهندس زیست پزشکی سازمان تحقیقاتی غیرانتفاعی موسسه تراساکی در کالیفرنیا رهبری می‌شود. او درباره این لنزهای نوآورانه به اینورس گفت که پیشرفت جدید «در مقایسه با سایر تکنیک‌های فعلی در این زمینه، بسیار هیجان انگیز است» با این وجود، پیش از هرچیز باید اشاره کرد که این فناوری تاکنون فقط در سلول‌های آزمایشگاهی آزمایش شده، اما می‌توان کاملا انتظار داشت که پس از اثبات بی‌خطر بودن، آن را روی انسان‌ها نیز آزمایش کرد.

نحوه تشخیص تومور توسط لنزها و مزیت‌های آن

ساخت لنز چشمی هوشمندی که تومور را با اشک تشخیص می‌دهد

اما این فناوری هیجان انگیز چگونه کار می‌کند؟ لنزهای هوشمند ساخته شده توسط دانشمندان سلولی را در اشک‌ها شناسایی می‌کند که اگزوزوم نام دارد. گفته می‌شود این سلول، رشد تومور در نقطه‌ای از بدن را نشان می‌دهد.

لنزها به یک آنتی بادی مجهز هستند که می‌تواند پادتن دیگری که در سلول‌های اگزوزوم یافت می‌شود را کشف و به آن بچسبد. زمانی که این دو آنتی بادی با یکدیگر یکپارچه می‌شوند، لنزها قرمز می‌شوند. این رنگ قرمز نشان‌دهنده وجود سلول‌های تومور است. نکته قابل‌توجه دیگر اینکه قرمز شدن لنز را با چشم غیر مسلح نیز می‌توان مشاهده کرد و سپس با استفاده از طیف‌سنج نوری، نتایج آن را می‌توان بیشتر تجزیه و تحلیل کرد.

به‌عنوان مهم‌ترین مزیت این تکنیک، می‌توان به سرعت آن اشاره کرد. در حالی که نتایج آزمایش خون استاندارد، بیوپسی (بافت‌برداری) یا سی‌تی اسکن پس از چندین روز یا حتی هفته اعلام خواهد شد، لنزها در عرض ۳۰ دقیقه نتایج موردنظر پزشکان را ارائه خواهند کرد.

همچنین فرآیند انجام آن بدون درد است، زیرا هیچ نیازی به برش یا جراحی وجود ندارد.

ساخت لنز چشمی هوشمندی که تومور را با اشک تشخیص می‌دهد

محققان هم اکنون در تلاش هستند تا بتوانند در مرحله بعدی، این دستگاه را روی خرگوش‌ها آزمایش کنند. با انجام این آزمایش‌های جدید، ایمنی لنزها ثابت خواهد شد که در این صورت، می‌توان آن‌ها را بدون هیچ نگرانی روی انسان‌ها آزمایش کرد.

اگر همه‌ چیز طبق برنامه پیش برود، آن‌ها امیدوارند تا از این فناوری علاوه بر سرطان، برای تشخیص بیماری‌های دیگری مانند برخی بیماری‌های خودایمنی نیز استفاده شود.

 منبع: دیجیاتو

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا