۷ نکته که باید در مورد ماموریت بازگشت به ماه بدانید

ماموریت “آرتمیس ۱” که بخشی از پروژه بازگشت انسان به ماه است، فردا(۲۹ اوت) پرتاب خواهد شد.

موبنا به گزارش فوربس، اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، ۲۹ اوت ۲۰۲۲ شاهد پرتاب چشمگیرترین موشکی خواهیم بود که تاکنون پرتاب شده است.

طی ماموریت “آرتمیس ۱”(Artemis-۱)، “سامانه پرتاب فضایی”(SLS)، ماژول سرنشین‌دار “اوریون”(Orion) ناسا و “ماژول خدمات اروپا”(ESM) متعلق به “آژانس فضایی اروپا”(ESA) را به ماه می‌برد و پس از یک ماموریت طولانی‌مدت که شبیه هیچ ماموریت دیگری نیست، به زمین برمی‌گردد.

تنها چیزی که در این پرواز آزمایشی بدون سرنشین وجود ندارد، انسان‌ها هستند اما هنوز نکات بسیاری برای هیجان‌زده شدن وجود دارد. در این گزارش، به بررسی همه نکاتی می‌پردازیم که باید در مورد ماموریت آرتمیس ۱ بدانید.

۱. این ماموریت بر فراز قوی‌ترین موشکی پرتاب خواهد شد که از سال ۱۹۷۳ تاکنون ارائه شده است

سامانه پرتاب فضایی، قوی‌ترین موشک در جهان است که از زمان پرتاب موشک ماه ناسا موسوم به “سترن ۵”(Saturn V) که ایستگاه فضایی “اسکای‌لب”(Skylab) را در سال ۱۹۷۳ به مدار زمین فرستاد، پرتاب می‌شود. یقینا، این مهم‌ترین پرواز برای ناسا از زمان نخستین پرتاب شاتل فضایی در ۱۲ آوریل ۱۹۸۱ به شمار می‌رود.

سامانه پرتاب فضایی بحث‌برانگیز است زیرا بسیار گران است. این موشک اغلب به طور نامطلوبی با “استارشیپ”(Starship) شرکت “اسپیس ایکس”(SpaceX) مقایسه می‌شود که ناسا متعهد شده است که از آن به عنوان وسیله‌ای برای فرود روی ماه طی ماموریت “آرتمیس-۳”(Artemis-۳) در سال ۲۰۲۵ استفاده کند. اسپیس ایکس ادعا می‌کند که استارشیپ قوی‌تر خواهد بود اما هنوز با موفقیت پرواز نکرده است. ابداع سامانه پرتاب فضایی در سال ۲۰۱۴، بسیار پیشتر از استارشیپ آغاز شد. در هر حال، ناسا و اسپیس ایکس در حال همکاری هستند و این یک مسابقه نیست.

۲. سگ کارتونی، نشان‌دهنده بی‌وزنی خواهد بود

“اسنوپی”(Snoopy)، سگ کارتونی معروف طی ماموریت آرتمیس به فضا می‌رود. وقتی فضاپیمای اوریون به مقصد برسد، یک عروسک کوچک اسنوپی که لباس ناسا را به تن دارد، مقابل دوربین‌های داخلی شناور می‌شود. این نخستین سفر اسنوپی به فضا نخواهد بود زیرا در سال ۱۹۹۰ نیز همراه با یک شاتل فضایی به دور زمین چرخید. همچنین، یک عروسک “گوسفند زبل” (Shaun the Sheep) نیز در این ماموریت حضور خواهد داشت.

۳. ما سلفی‌های ماه و یک “طلوع زمین” جدید را خواهیم دید

پس از پرتاب، فضاپیما پیش از شلیک مرحله بالایی موشک، وارد مداری در پایین زمین می‌شود تا آن را به مدار فراقمری برساند. چند روز بعد نیز پروازی را بر فراز ماه اجرا خواهد کرد. به لطف انبوهی از دوربین‌های فضاپیمای اوریون که روی آرایه خورشیدی عنکبوت‌مانند آن قرار دارند، انتظار می‌رود که مجموعه‌ای از سلفی‌ها و نسخه جدیدی از “طلوع زمین”(Earthrise’) معروف را داشته باشیم که پیش از این توسط فضانوردان “آپولو”(Apollo) گرفته شده است.

۴. سنگ ماه به آن بازگردانده می‌شود

وقتی فضاپیمای اوریون به ماه برسد، یادگاری‌های بسیاری را برای تعامل آموزشی، در کیت رسمی پرواز خود خواهد داشت. شاید عجیب‌ترین آنها یک سنگ کوچک ماه باشد که طی ماموریت “آپولو ۱۱”(Apollo ۱۱) در سال ۲۰۱۱ به زمین آورده شد. همچنین، یک مدال یادبود ماموریت “آپولو ۸”(Apollo ۸)، یک پیچ از ماموریت آپولو ۱۱ و یک برچسب از آپولو ۱۱ طی این ماموریت به پرواز در خواهند آمد.

۵. یک شکارچی سیارک در ماموریت آرتمیس خواهد بود

در میان ده‌ها آزمایش و حضور “کیوب‌ست‌ها” (CubeSats) در این پرتاب، کیوب‌ست موسوم به “NEA Scout” نیز حضور خواهد داشت. این کیوب‌ست، ماهواره‌ای به اندازه جعبه کفش است که با بادبان خورشیدی به یک سیارک نزدیک به زمین سفر می‌کند و عکس‌هایی با وضوح بالا می‌گیرد. سیارک مورد نظر، “۲۰۲۰ GE” است؛ یک سیارک نزدیک به زمین که در سال ۲۰۲۰ کشف شد و اندازه آن کمتر از ۱۸ متر است.

سیارک‌های کوچک‌تر از ۱۰۰ متر هرگز قبلا از نزدیک بررسی نشده بودند. اجرامی مانند GE ۲۰۲۰ متداول هستند و به‌ رغم اندازه کوچک خود می‌توانند خطراتی را برای سیاره ما ایجاد کنند.

۶. اگر پرتاب به تعویق بیفتد، یک انتظار چهار روزه وجود خواهد داشت

اگر پرتاب ۲۹ اوت انجام نشود، تاریخ‌های بعدی پرتاب، دوم و پنجم سپتامبر خواهند بود. کسوف، عامل این تعویق احتمالی خواهد بود. مسیر فضاپیمای اوریون که مبتنی بر انرژی خورشیدی است، نباید بیش از ۹۰ دقیقه در معرض کسوف باشد؛ در غیر این صورت، فضاپیما کاملا قدرت خود را از دست خواهد داد. پس از پنجم سپتامبر، پرتاب بعدی برای ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی می‌شود.

۷. اوریون دورتر از همه ماموریت‌های آپولو پرواز خواهد کرد

در سال ۱۹۷۰، آپولو ۱۳ در حالی که سه فضانورد “جیم لاول”(Jim Lovell)، “جک سویگرت”(Jack Swigert) و “فرد هیز”(Fred Haise) را حمل می‌کرد، به فاصله ۴۵۰ هزار کیلومتری زمین رسید که رکوردی برای انسان‌ها بود. اوریون از گرانش ماه برای دستیابی به سرعت استفاده می‌کند و خود را به فاصله ۶۴ هزار کیلومتری ماه خواهد رساند. در ماموریت آرتمیس ۲ که برای سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده است، شاهد رسیدن سه فضانورد به همان فاصله از زمین خواهیم بود.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا