پرواز آزمایشی کپسول سرنشین‌دار «استارلاینر» به تعویق افتاد

شرکت بوئینگ اعلام کرده است که پرواز آزمایشی کپسول سرنشین‌دار “استارلاینر” تا ماه فوریه به تعویق خواهد افتاد.

موبنا به گزارش فلوریدا تودی، شرکت بوئینگ (Boeing)، سال ۲۰۲۳ را برای پرواز آزمایشی کپسول سرنشین‌دار “استارلاینر” (Starliner) خود انتخاب کرده است. مقامات ارشد ناسا و بوئینگ اعلام کرده‌اند، آزمایش پرواز خدمه که در ابتدا برای پایان سال جاری برنامه‌ریزی شده بود، حداقل تا فوریه به تعویق خواهد افتاد.

این آزمایش، نخستین باری خواهد بود که بوئینگ پس از یک تاخیر چند ساله و پروازهای آزمایشی مکرر بدون سرنشین، فضانوردان ناسا را با کپسول استارلاینر خود به فضا می‌فرستد.

آزمایش پرواز خدمه که در ابتدا قرار بود تا پایان سال جاری انجام شود، به خاطر برنامه شلوغ رفت و آمد در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)، پنج هفته به تعویق افتاد. همچنین، تغییر جدول زمانی می‌تواند زمان پردازش بیشتری را فراهم کند تا برخی از مشکلات مربوط به رانش‌گرهای فضاپیما که در “آزمایش پرواز مداری بدون سرنشین ۲” (OFT-2) در ماه مه به وجود آمدند، اصلاح شوند. “مارک ناپی” (Mark Nappi)، مدیر برنامه استارلاینر گفت: تجزیه و تحلیلی که پس از آزمایش OFT-2 انجام شد، نشان داد که زباله‌های فضایی باعث ایجاد مشکلات رانش‌گر می‌شوند.

ناپی به خبرنگاران اطمینان داد که بوئینگ، همه بازرسی‌های مورد نیاز را در آزمایش پرواز خدمه انجام داده است تا مطمئن شود که چنین مشکلاتی وجود ندارند و ماموریت آماده حرکت است.

انتظار می‌رود که استارلاینر در ماه نوامبر در کارخانه بوئینگ در “مرکز فضایی کندی” (Kennedy Space Center) در فلوریدا، به ماژول خود ملحق شود.

“استیو استیچ” (Steve Stich)، مدیر برنامه خدمه تجاری ناسا توضیح داد که آزمایش نهایی استارلاینر پیش از اقدام به پرتاب در ماه فوریه، در پاییز انجام خواهد شد. وی افزود: “سونیتا ویلیامز” (Sunita Williams) و “بری ویلمور” (Barry Wilmore)، دو فضانورد ناسا که برای انجام دادن این ماموریت انتخاب شده‌اند، آن را همراه با لباس‌ها، صندلی‌ها و اکوسیستم یکپارچه بررسی خواهند کرد.

سپس، این کپسول پیش از انتقال به سکوی پرتاب “LC-41” در ایستگاه نیروی فضایی “کیپ کاناورال” (Cape Canaveral)، با موشک “اطلس ۵” (Atlas V) جفت می‌شود.

به دلیل پروازهای سرنشین‌دار و باری زیاد به ایستگاه فضایی بین‌المللی در شش هفته نخست سال ۲۰۲۳، ماموریت استارلاینر برای کوتاه مدت برنامه‌ریزی شده است. انتظار می‌رود که ویلیامز و ویلمور پس از اتصال به ایستگاه فضایی، حدود هشت روز در فضا بمانند.

“جوئل مونتالبانو” (Joel Montalbano)، مدیر برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی گفت: وقتی این افراد در ماه فوریه آماده شوند، ما مطمئن خواهیم شد که فضایی برای آنها وجود دارد. آنها در اولویت خواهند بود؛ مگر این که روی یک مشکل مهم در ایستگاه فضایی کار کنیم.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا