اولین تصاویر رادار زیرزمینی از مریخ‌نورد استقامت شگفتی‌هایی از سیاره سرخ نشان داد

اولین تصاویر رادار زیرزمینی از مریخ‌نورد استقامت از شیبدار بودن لایه‌های سنگی در قسمت زیرین کف دهانه جزرو خبر می‌دهد.

موبنا – مریخ‌نورد استقامت در حال حاضر درحال کاوش در لبه غربی دهانه «جزرو (Jezero)» است – جایی که یک رودخانه احتمالا پس از گذر از ذخایر غنی خاک و سنگ در مسیر خود، به دریاچه می‌ریخت. محققان امیدوارند با مطالعه داده‌های بدست آمده بتوانند تاریخ پیچیده این قسمت از سیاره سرخ را مشخص کنند.

در مقاله‌ای که امروز در «Science Advances» به چاپ رسید، یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه «UCLA» و دانشگاه «اسلو» نشان دادند که لایه‌های سنگی در قسمت زیرین کف دهانه که توسط ابزار رادار نفوذگر زمینی مریخ‌نورد استقامت (RIMFAX) مشاهده شده‌اند، به طرز عجیبی شیب دارند. شیب، ضخامت و شکل ظاهری نشان می‌دهد این لایه‌های سنگی یا توسط گدازه‌ای که به آرامی سرد شده تشکیل شده‌اند و یا به عنوان رسوبات در دریاچه روی هم انباشته شده‌اند.

RIMFAX با ارسال امواج راداری به زیرسطح که توسط لایه‌های سنگی و سایر موانع منعکس می‌شوند، تصویری از نواحی زیرزمینی بدست آورده است. شکل‌ها، تراکم، ضخامت و زوایای ترکیب اشیا بر نحوه بازگشت امواج رادار تاثیر می‌گذارد و تصویر بصری از آنچه در زیر آن نهفته شده است، ایجاد می‌کند.

در طول طی کردن مسافت سه کیلومتری توسط مریخ‌نورد استقامت، این ابزار یک تصویر راداری پیوسته بدست آورد که خواص الکترومغناطیسی و آرایش لایه‌های سنگی کف دهانه جزرو را تا عمق ۱۵ متری نشان می‌دهد. این تصویر وجود لایه‌های سنگی در سراسر ناحیه را نشان می‌دهد – از جمله آن‌هایی که تا ۱۵ درجه متمایل هستند.

اولین تصاویر رادار زیرزمینی از مریخ‌نورد استقامت شگفتی‌هایی از سیاره سرخ نشان داد

«دیوید پیج» پروفسور زمین، سیاره و علوم فضایی UCLA گفت: «ما از یافتن سنگ‌هایی که به صورت زاویه‌دار (شیبدار) روی هم انباشته شده‌اند، بسیار متعجب شدیم. ما انتظار داشتیم سنگ‌ها بدون زاویه و به صورت تخت روی هم قرار گرفته باشند. رادار زیرزمینی مریخ‌نورد استقامت نشان داد این سنگ‌ها احتمالا در زمان سرد شدن گدازه‌ها کم کم شیبدار شده‌اند. البته وجود یک دلتای قدیمی در کف دهانه نیز وجود دارد.»

شواهد بیشتر از منشا آذرین یا مذاب سنگ‌ها خبر می‌دهند، با این‌حال این داده‌ها آنقدر قابل اتکا نیستند که به صورت قطعی بتوان گفت لایه‌های شیبدار چگونه تشکیل شده‌اند.

پیش از فرود مریخ‌نورد استقامت، فرضیه‌های زیادی در مورد ماهیت و منشا مواد کف دهانه وجود داشت. اما حالا این احتمالات محدود شده است. داده‌‌های جمع‌آوری شده که درنهایت به زمین بازگردانده می‌شوند، زمینه ارزشمندی را برای مطالعه سنگ‌های مریخی فراهم می‌کنند.

 منبع: دیجیاتو

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا