بررسی ارتباط میان اختلالات خواب و مرگ بررسی ارتباط میان اختلالات خواب و مرگ

نتایج مطالعه جدید دانشگاه فلیندرز نشان می‌دهد افرادی که علائم بی‌خوابی و آپنه انسدادی خواب را بسیار تجربه می‌کنند، در مقایسه با افرادی که این شرایط را ندارند، بیشتر در معرض خطر مرگ هستند.

موبنا به گزارش تی ان، دکتر الکساندر سویتمن و دکتر یوهانس ملاکو از محققان این مطالعه می‌گویند که این مطالعه بر اهمیت شناسایی علائم و عوامل خطر گزارش شده توسط افراد و توسعه ابزارهایی که می‌توانند ارزیابی بیشتر و سریع‌تری را در جمعیت‌هایی که بررسی مطالعات خواب شبانه امکان پذیر نیست یا به راحتی در دسترس نیستند، تاکید می‌کند.

دکتر الکساندر سویتمن، نویسنده ارشد این مطالعه از مؤسسه سلامت خواب دانشگاه فلیندرز، گفت: بی‌خوابی و آپنه انسدادی خواب (OSA) دو مورد از شایع‌ترین اختلال خواب هستند که هر کدام در ۱۰ تا ۳۰ درصد از جمعیت عمومی رخ می‌دهد، اما در بسیاری از بیماران این شرایط می‌تواند به طور همزمان رخ دهد که ما آن را بی‌خوابی چند ابتلایی و آپنه خواب (COMISA) می‌نامیم.

تقریبا ۵۰ درصد از افراد مبتلا به بی خوابی و آپنه انسدادی خواب از نظر بالینی بی‌خوابی قابل توجهی دارند، در حالی که ۳۰-۴۰ درصد از افراد مبتلا به بی‌خوابی مزمن به بی‌خوابی و آپنه انسدادی خواب مبتلا هستند. بی‌خوابی و آپنه انسدادی خواب هر دو به طور مستقل با کاهش کیفیت زندگی مرتبط هستند، در حالی که نشان داده شده است که افراد مبتلا به بی‌خوابی چند ابتلایی و آپنه خواب، خواب بدتر، عملکرد ضعیف‌تر در طول روز، سلامت روان و مشکلات بهره وری و میزان بیشتری از بیماری‌های قلبی عروقی را دارند.

دکتر سویتمن گفت: با توجه به اینکه همه نمی‌توانند به سرعت به مطالعات خواب شبانه دسترسی داشته باشند، هدف ما بررسی تاثیر علائم بی‌خوابی چند ابتلایی و آپنه خواب گزارش شده توسط افراد بر خطر مرگ و میر است.

در این مطالعه که در ژورنال Sleep Epidemiology منتشر شد، محققان داده‌های تقریبا ۷۰۰۰ شرکت‌کننده را بررسی کردند که ۷۴ درصد از افراد هیچ بیماری را گزارش نکردند، ۳ درصد به تنهایی بی‌خوابی داشتند، ۲۰ درصد فقط آپنه انسدادی خواب داشتند، در حالی که ۳.۳ درصد به بی خوابی چند ابتلایی و آپنه خواب مبتلا بودند.

تجزیه و تحلیل نشان داد که علائم بی‌خوابی چند ابتلایی و آپنه خواب (COMISA) با افزایش ۵۶ درصدی خطر مرگ به هر علتی در مقایسه با افراد بدون این بیماری در طی ۱۱ سال دوره پیگیری مطالعه، پس از کنترل عوامل اجتماعی مانند جمعیت شناختی، عوامل رفتاری و شرایط مزمن مرتبط بود.

بررسی و نظارت بر مشکلات بی‌خوابی و به خصوص بی‌خوابی چند ابتلایی و آپنه خواب با توجه به هزینه‌های بالا، در دسترس بودن محدود و زمان انتظار طولانی برای انجام آزمایش چندگانه خواب، کمی مشکل است.

در حال حاضر درمان توصیه شده برای بی‌خوابی چند ابتلایی و آپنه خواب ترکیبی از درمان شناختی رفتاری برای درمان بی‌خوابی، قبل از شروع درمان فشار جریان هوای همواره مثبت(CPAP) برای درمان آپنه خواب است. فشار جریان هوای همواره مثبت یا مداوم مثبت یا به طور مختصر CPAP حالتی از دستگاه جریان هوای مثبت است که فشار هوای ملایمی را به صورت مداوم اعمال می‌کند تا راه هوای بیمارانی را که خودشان نمی‌توانند بی‌اختیار نفس بکشند را باز نگه دارد.

دکتر سویتمن یک برنامه تحقیقاتی را در دانشگاه فلیندرز برای توسعه و اجرای درمان‌های بهتر برای بی‌خوابی چند ابتلایی و آپنه خواب در سراسر سیستم مراقبت‌های بهداشتی رهبری می‌کند.

دکتر سویتمن می‌گوید: از آنجایی که مطالعات نشان می‌دهد که بی‌خوابی چند ابتلایی و آپنه خواب می‌تواند یک ترکیب کشنده باشد، مهم است که رویکردهای مدیریتی مؤثرتر و مناسب‌تری برای بی‌خوابی چند ابتلایی و آپنه خواب ایجاد کنیم و تأثیر درمان بی‌خوابی چند ابتلایی و آپنه خواب را بر کاهش خطر مرگ و میر بررسی کنیم.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا