پیشرفت شگرف ربات «آمکا» در تقلید از حالات چهره انسان (+فیلم و عکس)

نسخه جدید ربات انسان‌نمای “آمکا” پیشرفت قابل توجهی داشته و می‌تواند تقلید بیشتری از حالات چهره انسان داشته باشد.

موبنا به گزارش دیلی میل، ربات انسان‌نمای “آمکا”(Ameca) پس از ارتقای قابلیت‌های بیان چهره خود می‌تواند چشمک بزند، لب‌هایش را جمع کند، اخم کند و در آینه پوزخند بزند. آمکا که محصول شرکت بریتانیایی “اینجینییرد آرتز”(Engineered Arts) است و به ‌عنوان پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نمای جهان در نظر گرفته می‌شود، پیشتر در یک ویدیو در حال گرفتن دست یک پژوهشگر برای جلوگیری از ورود او به حریم شخصی خود دیده شده بود.

پیشرفت شگرف ربات "آمکا" در تقلید از حالات چهره انسان

این ربات، شباهت زیادی به ربات‌های فیلم “من، ربات”(I, Robot) دارد و در کنفرانس‌های مختلف فناوری نیز در تعامل با انسان‌ها دیده شده است.

شرکت سازنده در وب‌سایت خود نوشت: آمکا که به طور ویژه به عنوان پلتفرمی برای توسعه فناوری‌های رباتیک آینده طراحی شده است، پلتفرم کاملی برای تعامل انسان و ربات به شمار می‌رود. تمرکز ما بر ارائه فناوری‌های نوآورانه است که قابل اعتماد، قابل ارتقا و قابل توسعه آسان هستند.

پیشرفت شگرف ربات "آمکا" در تقلید از حالات چهره انسان

آخرین ارتقای آمکا، طیف گسترده‌ای از نظرات کاربران “YouTube” را به همراه داشت؛ از جمله چندین نفر که گفتند این کاری “دیوانه‌کننده” یا “باورنکردنی” است.

یکی از کاربران نوشت: در مقایسه با ربات “سوفیا”(Sophia)، یقینا پول من برای آمکا صرف خواهد شد. آمکا خیلی جلوتر از سوفیا است و چندین برابر سریع‌تر پیشرفت می‌کند؛ در حالی که سوفیا در مقایسه با سه سال پیش، فقط پیشرفتی جزئی داشته است. حالات چهره آمکا نیز بسیار واقعی‌تر هستند. اگر آمکا با مهارت‌های حرکتی “بوستون رباتیکز”(Boston Robotics) ترکیب شود، در کمترین زمان مانند یک انسان راه خواهد رفت، حرکت خواهد داشت و صحبت خواهد کرد. حدس من تا سال ۲۰۲۴ است.

 

 

کاربر دیگری نوشت: بالا بردن ابرو در پایان ویدئو، بسیار زیبا بود. زمان زیادی نمانده است تا ببینیم که ربات‌ها بر ما را مسلط می‌شوند.

پیشرفت شگرف ربات "آمکا" در تقلید از حالات چهره انسان

کاربر دیگری به شوخی نوشت: توانایی این ربات، بیشتر از یک هنرپیشه معمولی هالیوود است.

شرکت سازنده در ادامه نوشت: هوش مصنوعی و سیستم‌های یادگیری ماشینی را می‌توان در آمکا، در کنار سیستم عامل رباتیک آن آزمایش کرد و توسعه داد.

این شرکت در مورد پیشرفت قبلی که ربات توانست دست یک پژوهشگر را حرکت دهد، گفت: آمکا با ورود چیزی به حریم شخصی خود، نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد. این توانایی حتی ما را در شرکت وحشت‌زده کرده است اما ما به آن عادت کرده‌ایم.

 

 

فضای رباتیک برای تحول یافتن آماده شده است زیرا شرکت “تسلا”(Tesla) متعلق به “ایلان ماسک”(Elon Musk) نیز قرار است از نمونه اولیه ربات “اپتیموس”(Optimus) رونمایی کند. اپتیموس، یک ربات انسان‌نما است که برای مصارف خانگی و صنعتی در نظر گرفته شده و “روز هوش مصنوعی”(AI Day) در ۳۰ سپتامبر در پالو آلتو، کالیفرنیا رونمایی خواهد شد.

ماسک در مقاله‌ای که در مجله “China Cyberspace magazine” به چاپ رسید، گفت: ربات‌های تسلا در ابتدا قرار است جایگزین انسان در کارهای تکراری، خسته‌کننده و خطرناک باشند اما چشم‌انداز این است که آنها در کارهای روزمره از جمله پخت و پز، چمن‌زنی و مراقبت از افراد مسن، به میلیون‌ها خانوار خدمت کنند.

وی افزود: ربات تسلا، رباتی نزدیک به قد و وزن یک بزرگسال است و می‌تواند اجسام سنگین را حمل یا بلند کند، با قدم‌های کوچک و سریع راه برود و صفحه نمایش روی صورت آن، یک رابط تعاملی برای ارتباط با مردم است. شاید تعجب کنید که چرا ما این ربات را با پا طراحی کردیم. دلیل ما این بود که جامعه بشری، بر تعامل یک انسان‌نمای دوپا با دو بازو و ۱۰ انگشت مبتنی است.

ماسک توضیح داد: بنابراین، اگر بخواهیم رباتی با محیط خود سازگار شود و بتواند کاری را انجام دهد که انسان‌ها انجام می‌دهند، باید تقریبا اندازه، شکل و توانایی‌های یک انسان را داشته باشد.

ماسک تایید کرد که پس از رونمایی نمونه اولیه در ماه آینده قصد دارد روی بهبود هوش ربات و حل مشکل تولید در مقیاس بزرگ تمرکز کند.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا