کشف هیجان انگیز دانشمندان درباره پوست موز!

مواد معدنی و مواد مغذی ضد سرطان موجود در پوست موز می تواند فواید خاص خود را برای سلامت انسان به همراه داشته باشد، آن هم با یک روش جدید…

موبنا – هر بار که پوست موز را جدا می کنید و دور می ریزید، در واقع یک میان وعده خوشمزه و مغذی را دور می ریزید.

مطالعه ای جدید نشان داده است که اگر پوست موز پاکسازی، خشک و تبدیل به آرد شود، می توان از آن برای آماده کردن غذاهای پخته استفاده کرد، در شرایطی که عطر و طعم این غذاها به اندازه محصولات مبتنی بر آرد گندم خوب خواهد بود.

پخت و پز با آرد پوست موز نه تنها ایمن است، بلکه دانشمندان نشان داده اند که می تواند برای انسان مفید نیز باشد.

افزایش ارزش غذایی با آرد پوست موز

طی آزمایش های صورت گرفته در مطالعه، شرکت کنندگانی که کلوچه های تهیه شده با آرد پوست موز را مصرف کرده بودند، عطر و طعم آن را به اندازه کلوچه های فاقد این آرد خوب عنوان کردند.

این در شرایطی است که مواد معدنی و مواد مغذی ضد سرطان موجود در پوست موز می تواند فواید خاص خود را برای سلامت انسان به همراه داشته باشد. به عنوان نمونه، کلوچه هایی که در این مطالعه با آرد پوست موز تهیه شده بودند دارای محتوای فیبر، منیزیم، پتاسیم و ترکیبات آنتی اکسیدانی بیشتری بودند.

البته پژوهشگران دریافتند که نباید در استفاده از آرد پوست موز زیاده روی کرد زیرا موجب شکل گیری کلوچه هایی قهوه ای و سفت و سخت می شد که احتمالا فیبر اضافه در این زمینه موثر بوده است. اما استفاده به اندازه از آرد پوست موز بافتی متعادل و نرم را برای کلوچه ها به همراه داشت.

اتفاق شگفت انگیزی که به واسطه استفاده از پوست موز به عنوان یک ماده اولیه رخ می دهد

در شرایطی که این مطالعه فقط پیامدهای افزودن آرد پوست موز به کلوچه های پخته را بررسی کرد، نتایج حاصل از آن نشان می دهند که استفاده از این ماده برای تهیه نان ها، کیک ها، و پاستاها نیز ارزش توجه را دارد.

به عنوان نمونه، سال گذشته، مطالعه ای در زمینه پخت کیک با عصاره پوست موز نشان داد که استفاده از پوست زرد میوه در ایجاد رنگ طبیعی و همچنین افزایش محتوای مواد مغذی برای محصول پخته شده موثر بوده است.

مطالعه ای دیگر در سال ۲۰۱۶ نیز نشان داد که جایگزینی ۱۰ درصد آرد گندم با آرد پوست موز می تواند محتوای پروتئین، کربوهیدرات و چربی نان های پخته را افزایش دهد.

استفاده از پوست موز تنها با فواید سلامت برای انسان مرتبط نیست و می تواند در کاهش ضایعات مواد غذایی نیز نقش مهمی ایفا کند. حدود ۳۵ درصد از وزن یک موز به پوست آن اختصاص دارد و در بیشتر موارد این بخش سرشار از مواد مغذی به راحتی دور انداخته می شود.

مطمئناً پوست موز در حالت خام فایده چندانی ندارد. اما اگر به درستی آماده شود، این بخش از میوه می تواند طعم بسیار خوبی داشته باشد. استفاده از پوست موز به واسطه ویژگی های آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی آن حتی ممکن است ماندگاری برخی محصولات را افزایش دهد.

همین امر در مورد پوست میوه های دیگر، مانند پوست انبه که استفاده از آن نشان داده است خواص آنتی اکسیدانی محصولات پخته را تقویت کرده و عطر و طعم آنها را بهبود می بخشد نیز صادق است.

مطالعه اخیر در مورد مزایای استفاده از آرد پوست موز در ACS Food Science & Technology منتشر شده است.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا