بوسولیا یا کندر هندی؛ همه چیز درباره این هدیه طبیعت(+عکس)

از آنجایی که بوسولیا یک ضد التهاب موثر است، می تواند یک مسکن قوی نیز باشد و ممکن است از تخریب غضروف ها جلوگیری کند.

موبنا بوسولیا که تحت عنوان کندر هندی، سالای گوگول و سالاکی نیز شناخته می شود، یک عصاره گیاهی است و از درخت Boswellia serrata به دست می آید.

رزین ساخته شده از عصاره بوسولیا قرن هاست که در طب سنتی آسیا و آفریقا مورد استفاده قرار می گیرد. اعتقاد بر این است که این هدیه طبیعت می تواند بیماری های التهابی مزمن و همچنین تعدادی دیگر از مشکلات سلامتی را درمان می کند.

بوسولیا به شکل مکمل های دارویی از طریق داروخانه های سراسر کشور قابل تهیه است. البته به صورت روغن هم آماده سازی می شود.

همه چیز درباره گیاه فوق العاده بوسولیا یا کندر هندی

بر اساس مطالعات منتشر شده توسط مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا، بوسولیا دارای پتانسیل بالایی به منظور کاهش التهاب است و می تواند در درمان شرایط زیر مفید واقع شود:

– استئوآرتریت (OA)

– آرتریت روماتوئید (RA)

– آسم

– بیماری التهابی روده (IBD)

از آنجایی که بوسولیا یک ضد التهاب موثر است، می تواند یک مسکن قوی نیز باشد و ممکن است از تخریب غضروف ها جلوگیری کند. برخی از پژوهش ها نشان داده اند که احتمالا این ترکیب طبیعی در درمان شماری از سرطان ها مانند سرطان خون و سرطان سینه هم فوایدی هرچند جزئی به دنبال دارد.

البته مزایای درمانی فوق العاده به همین جا ختم نمی شود. به گفته محققان بوسولیا می تواند در کمک به درمان اختلالات شناختی، کاهش قدرت عملکرد مغزی و حتی آلزایمر نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

لازم به ذکر است که مصرف کنندگان باید به احتمال تداخل بوسولیا با داروهای ضد التهابی توجه داشته باشد. از این رو پیش از مصرف محصولات حاوی آن با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. به خصوص اگر داروهای دیگری برای درمان التهاب مصرف می کنید.

برخی تحقیقات نشان می دهند که اسید بوسولیک می تواند از تشکیل لکوترین ها در بدن جلوگیری کند. لکوترین ها مولکول هایی هستند که به عنوان عامل التهاب شناخته شده اند. به همین دلیل است که محصولات حاوی بوسولیا بر اساس غلظت اسید بوسولیک خود دسته بندی می شوند.

استئوآرتریت

شمار زیادی از مطالعات در خصوص اثر بوسولیا بر استئوآرتریت (OA) نشان داده اند که این ترکیب در درمان درد و التهاب بیماری موثر است.

طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۰۳ در مجله طب گیاهی منتشر شد، تمام ۳۰ نفر داوطلب مبتلا به استئوآرتریت زانو که بوسولیا دریافت کرده بودند، کاهش درد زانو را گزارش کردند. آنها همچنین افزایش انعطاف‌ پذیری زانو و راحتی در حرکت و راه رفتن را هم تایید کردند.

با توجه به چنین یافته هایی مطالعات جدیدتر نیز از ادامه مصرف بوسولیا برای OA حمایت کرده اند. مطالعه دیگری که توسط یکی از شرکت های تولید کننده بوسولیا انجام شد، حاکی از آن بود که افزایش دوز عصاره غنی شده بوسولیا منتج به افزایش توانایی فیزیکی می شود. درد ناشی از استئوآرتریت پس از ۹۰ روز با بوسولیا در مقایسه با دوزهای پایین تر و دارونما کاهش چشمگیری یافت. این ترکیب همچنین به کاهش سطح آنزیم تجزیه کننده غضروف نیز کمک کرد.

همه چیز درباره گیاه فوق العاده بوسولیا یا کندر هندی

آرتریت روماتوئید

مطالعات مختلف در زمینه اثرگذاری بوسولیا در درمان آرتریت روماتوئید (RA) نتایج متفاوتی را نشان داده اند. با استناد به یک مطالعه قدیمی منتشر شده در مجله روماتولوژی، بوسولیا به کاهش تورم مفاصل ناشی از RA کمک می کند.

برخی از تحقیقات تایید می کنند که بوسولیا ممکن است با فرآیند خودایمنی تداخل داشته باشد. گفتنی است که همین موضوع آن را به یک درمان مؤثر برای RA تبدیل می‌ کند. پژوهش های بیشتر از خواص موثر ضد التهابی و متعادل کننده ایمنی حمایت می کنند.

بیماری التهابی روده

با توجه به خواص ضد التهابی، بوسولیا ممکن است در درمان بیماری های التهابی روده مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو (UC) هم موثر باشد.

یک مطالعه در سال ۲۰۰۱ عصاره مخصوص بوسولیا را با داروی تجویزی ضد التهابی مزالازین مقایسه کرد. این بررسی نشان داد که عصاره بوسولیا می تواند در درمان بیماری کرون اثرگذار باشد. چندین مطالعه معتبر دیگر نیز تشریح کرده اند که می تواند در درمان UC هم موثر باشد.

سرطان

اسید بوسولیک به روش های مختلفی عمل می کند که رشد سرطان را مهار خواهند کرد. نشان داده شده که این ترکیب از تأثیر منفی آنزیم های خاص بر DNA جلوگیری می کنند.

مطالعات همچنین بررسی کرده اند که بوسولیا ممکن است با سلول های سرطانی پیشرفته سینه مبارزه کند و گسترش سرطان خون بدخیم و همینطور سلول های تومور مغزی را محدود کند. مطالعه دیگری نشان داد که اسید بوسولیک در سرکوب تهاجم سلول های سرطانی پانکراس موثر است. چنین پژوهش هایی در راستای درک بهتر فعالیت ضد سرطانی بوسولیا ادامه دارند.

عوارض جانبی

بوسولیا ممکن است جریان خون را در رحم و لگن افزایش دهد. از این رو می تواند قاعدگی را تسریع کند و ممکن است باعث سقط جنین در بانوان باردار شود.

سایر عوارض جانبی احتمالی بوسولیا عبارت اند از:

– حالت تهوع

– بازگشت اسید

– اسهال

– بثورات پوستی

عصاره بوسولیا همچنین ممکن است با یک سری از داروها شامل ایبوپروفن، آسپرین و سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) تداخل داشته باشد.

دوزینگ

دستورالعمل‌ های عمومی مصرف ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلی‌ گرم (به صورت خوراکی) را دو تا سه بار در روز توصیه می‌ کنند. البته ممکن است لازم باشد دوز مصرفی برای IBD افزایش یابد.

برای آرتریت نیز ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم سه بار در روز از یک محصول حاوی حداقل ۶۰ درصد اسید بوسولیک پیشنهاد شده است.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا