سکوت مسئولان فشم در برابر یک زمین خواری پر از اما و اگر

مدتی است که چندین هکتار از اراضی منطقه زردبند بخش فشم به طور سئوال برانگیزی از فهرست زمین های منابع طبیعی خارج شده و در روند واگذاری به مالک خصوصی رسیده که قرار است به مجموعه ای ویلایی در قالب یک شهرک تبدیل شود.

موبنا – در حالی که مقابله با زمین خواری از جمله مواردی به شمار می رود که نهادهای نظارتی و مسئول از اهتمام جدی خود در این راستا سخن می گویند، اما به نظر می رسد همچنان این مقوله به معضلی برای اراضی منابع طبیعی و زیست محیطی کشور تبدیل شده است، مصداق بارز این امر آنچه بوده که این روزها در منطقه زردبند فشم می گذرد، حدود پنج هکتار زمینی که پیش تر از جمله اراضی منابع‌ طبیعی و آبخیزداری بوده، اما مشخص نیست بر اساس چه ضابطه و رابطه ای در ابتدا به اداره کل مسکن و شهرسازی در این منطقه واگذار شده و در ادامه نیز سند مالکیت آن به نام شخصی به ثبت رسیده است.

سکوت مسئولان فشم در برابر یک زمین خواری پر از اما و اگر
فردی که این روزها در صدد بوده تا در این زمین ها شهرک مسکونی به نام شهرک توحید بنا کند و آن را به مشتریان به قیمت گزاف بفروشد.
آنچه که اقدامات اولیه اش در حال انجام بوده و بخش قابل توجهی از کوه خاک برداری به عبارتی تخریب شده است تا با تغییر کاربری بسترهای لازم برای احداث ویلا در آن ایجاد شود.
زمین هایی که به نظر می رسد؛ اقدامات انجام شده در موردشان با آنچه که در قانون آمده است؛ مغایرت دارد، زیرا برای این کار جدا از اما و اگرهای تامل برانگیز در زمینه واگذاری اراضی منابع طبیعی که از جمله دارایی های کشور به شمار می رود و باید با همان سبک و سیاق حفظ شود، اما کوه تپه هایش که شیبی حدود ۶۰ درجه دارد همانطور که پیش تر اشاره شد ؛خاک برداری شده است. حتی گفته می شود در برخی از این زمین ها صیفی جاتی مانند خیار و گوجه کاشته شده تا از این راه کاربری شان به راحتی تغییر یابد.
اقدامی که به طور قطع در راستای دور زدن قوانین و ممنوعیت ها در این زمینه صورت گرفته است و اداره کل منابع ‌طبیعی و آبخیزداری، همچنین اداره کل مسکن و شهرسازی این منطقه باید در این زمینه نه تنها به ساکنان بخش فشم بلکه کل استان تهران پاسخگو باشند.

تغییر و مسدود کردن مسیر آبراهی رودخانه
اما این همه ماجرا نیست، زیرا که تغییر مسیر آبراهی درجه رودخانه و مسدود کردن آن نیز در این خصوص اجرایی شده، آن هم در شرایطی که سکوت مسئولان شهرستان فشم در این زمینه بسیار تامل برانگیز است!
این بی مبالاتی که عمدی و غیر عمدی اما موجب شده تا این روزها مالک خصوصی در حال تسطیح اراضی موردنظر باشد تا ساخت و سازهایش را با قدرت بیشتری عملیاتی کند. روندی که به وضوح موید زمین خواری، تپه خواری و تغییر کاربری اراضی بوده که به نوعی پیش تر در زمره بیت المال قرار داشته و همانطور که اشاره شد به شیوه ای پر پرسش و با واگذاری از سوی اداره کل منابع ‌طبیعی و آبخیزداری در نهایت به تملک شخصی در آمده است.
مالکی که این زمین ها کوهپایه ای را که البته گفته می شود، پیش تر برای تعداد کمی از آنها مجوز ساخت و ساز صادر شده بود را تبدیل به شهرکی برای سرمایه گذاری خود و فروش به افراد متمول کند، براین اساس این روزها اراضی این محدوده به نوعی در حال آماده سازی را برای بتن ریزی هستند.

سکوت مسئولان فشم در برابر یک زمین خواری پر از اما و اگر

سازمان جهاد کشاورزی چه می کند؟
البته نباید از این موضوع مهم نیز غافل ماند که سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در این راستا اگر چه اقداماتی انجام داده، مواردی که البته هنوز به سرانجام نرسیده است، ولی به نظر می رسد در این زمینه اهتمام چندانی ندارد.
این در حالی بوده که این سازمان پیش تر وسایل و تجهیزات فنی در حال کار در این زمین ها توقیف کرد، هرچند که بعد از مدتی با اعمال برخی فشارها این توقیف رفع شد، اما گفته می شود، متولیان امر در سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در منطقه مذکور به دنبال ابطال سندهایی واگذار شده در این خصوص هستند. آنچه حداقل هنوز در راستای آن قدم اساسی برداشته نشده و این شبهه را ایجاد می کند که مبادا سازمان جهاد کشاورزی استان تهران به دلایلی از این پیگیری ها عقب نشینی کرده است.
در این میان باید به یاد داشت؛ این روزها حال اراضی کوهپایه ای در منطقه زردبند در بخش فشم ناخوش است، ناخوشی که اگر مسئولان به آن رسیدگی نکنند به زودی شاهد بالا رفتن دیوارهای ویلاها و تضیع حقوق ساکنان این نواحی درمورد اراضی خواهد شد که به طور سئوال برانگیزی از فهرست منابع طبیعی خارج و به دست مالک خصوصی رسیده است. هر حال این شرایط نگاه ها را متوجه چرایی بی توجهی اداره کل منابع ‌طبیعی و آبخیزداری، اداره کل مسکن و شهرسازی این منطقه، همچنین سازمان جهاد کشاورزی استان تهران کرده است، اینکه به واقع چرا به همین راحتی تن به تضییق حقوق مردم از بیت المال داده اند؟!

سکوت مسئولان فشم در برابر یک زمین خواری پر از اما و اگر

 منبع: نقد دولت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا