بزرگ‌ترین و پایدارترین اداره جهان از نوع متفاوت! (+فیلم و عکس)

این ساختمان نمونه بارز ساخت و ساز فوق پایدار در مقیاس بزرگ روی آب های شهری است.

موبنا – بزرگترین ساختمان اداری شناور جهان توسط شرکت معماری هلندی پاورهاوس (Powerhouse) طراحی شده است. این ساختمان که در بندر راینهافن (Rijnhaven) روی رودخانه ماس در شهر روتردام قرار دارد، به درستی “اداره شناور روتردام” نامگذاری شده است.

 

 

این ساختمان نمونه بارز ساخت و ساز فوق پایدار در مقیاس بزرگ روی آب های شهری است. اداره شناور روتردام به عنوان یک طراحی اداری منعطف در برابر شرایط اقلیمی تعریف می شود زیرا اگر سطح آب دریاها به واسطه تغییرات اقلیمی افزایش یابد، این اداره به جای آن که غرق شود، شناور باقی خواهد ماند.

اداره شناور روتردام

این ساختمان اداری دارای امکانات عمومی مانند یک رستوران و یک تراس بزرگ فضای باز با یک استخر شناور در رودخانه ماس است. پنجره های عظیم از کف تا سقف و بالکن هایی که در هر طبقه وجود دارند، مناظر خیره کننده ای از محیط اطراف و همچنین دسترسی آسان به فضای باز و هوای تازه را فراهم می کنند.

کارکنان می توانند روی عرشه بزرگی که در فضای بیرون از ساختمان اداری قرار گرفته به کسب آرامش، استراحت یا انجام برخی کارهای خود بپردازند، در شرایطی که اطراف آنها به طور کامل با آب احاطه شده است.

فضای داخلی ترکیبی آرامش بخش از سطوح چوبی متعدد را ارائه می کند که احساس راحتی و آرامش را ایجاد کرده و در نتیجه، استرس محل کار را کاهش می دهد. خود ساختمان نیز از چوب ساخته شده است که ردپای کربن حداقلی را ایجاد می کند. کل سازه توسط یک بدنه شناور متشکل از پانزده بارج بتنی به هم پیوسته پشتیبانی می شود. لوله های مایع در بتن از آب موجود در بندر برای خنک کردن فضای اداری استفاده می کنند.

اداره شناور روتردام برای تامین نیروی مورد نیاز خود از انرژی خورشیدی استفاده می کند. سقف ساختمان دارای ۸۷۰ متر مربع پنل های فتوولتائیک است که در واقع انرژی بیشتری نسبت به نیاز اداره را تامین می کند. از این رو، نیروی مازاد وارد شبکه برق شهری می شود.

سقف، بخشی جدایی‌ناپذیر از فضای اداری است زیرا به عنوان یک “سقف سبز” نیز عمل می کند. سقف اداره شناور روتردام دارای پوشش گیاهی گل ناز و همچنین ۲۰۰۰ گیاه دارویی است که تنوع زیستی قابل توجهی را ایجاد می کند.

تغییرات اقلیمی، رویدادهای شدید آب و هوایی و افزایش سطح آب دریاها چالش های جدیدی را برای معماران ایجاد کرده اند. استفاده از ویژگی های انعطاف‌پذیر در طراحی پیش از وقوع فاجعه نه تنها از نظر اقتصادی منطقی است، بلکه می تواند به ما در کاهش تغییرات اقلیمی کمک کند.

اداره شناور روتردام نه تنها سازه ای پایدار و از نظر انرژی کم مصرف است، بلکه منبع الهامی برای دنیای معماری نیز محسوب می شود.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا