سالانه ۴.۵ میلیون مرگ به دلیل مصرف سیگار، الکل و اضافه وزن

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف سیگار و الکل و همچنین اضافه وزن، موجب مرگ حدود ۴.۵ میلیون نفر در جهان بر اثر ابتلا به سرطان در هر سال می‌شود.

موبنا به گزارش آی‌ای، دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن مطالعه‌ای را در مورد چگونگی نقش عوامل خطر در مرگ و میر ناشی از سرطان و مشکلات سلامتی در سطح جهان انجام داده‌اند و مشخص شده است که تقریباً نیمی از مرگ‌ و میرهای مرتبط با سرطان در سطح جهان ناشی از عوامل خطرزایی مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل، اضافه وزن و موارد دیگر است.

سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و داشتن شاخص توده بدنی(BMI) بالا از دلایل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان هستند. بر اساس این مطالعه، این عوامل خطر، سالیانه باعث مرگ حدود ۴.۴۵ میلیون نفر بر اثر ابتلا به سرطان می‌شوند که این آمار برابر با ۴۴.۴ درصد از کل مرگ و میرهای مرتبط با ابتلا به سرطان در سراسر جهان است.

در مقایسه با بیش از یک سوم کل مرگ و میرهای ناشی از ابتلا به سرطان در زنان(۳۶.۳ درصد یا ۱.۵۸ میلیون نفر)، عوامل خطر تخمین زده شده دلیل نیمی از مرگ و میرهای سرطانی در مردان در سال ۲۰۱۹(۵۰.۶ درصد یا ۲.۸۸ میلیون نفر) بوده است.

دکتر “کریستوفر موری” مدیر مؤسسه سنجش و ارزیابی سلامت(IHME) در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن و یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه گفت: این مطالعه نشان می‌دهد که سرطان همچنان یک چالش مهم بهداشت عمومی است که در سراسر جهان در حال افزایش است.

سیگار، عامل خطر اصلی سرطان

محققان می‌گویند، سیگار کشیدن همچنان عامل خطر اصلی سرطان در سراسر جهان است و یافته‌های ما می‌تواند به سیاست‌گذاران و دیگر محققان کمک کند تا عوامل خطر کلیدی را که می‌توانند در تلاش‌ها برای کاهش مرگ و میر و بیماری‌های ناشی از سرطان در سطح ملی و جهانی هدف قرار گیرند، شناسایی کنند.

این مطالعه جدید نشان داد که اکثریت قریب به اتفاق سرطان‌ها در سراسر جهان ناشی از عوامل خطر رفتاری مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل، رابطه جنسی ناایمن و خطرات رژیم غذایی است که عامل مرگ ۳.۷ میلیون نفر است. همچنین مشخص شد که عوامل خطر اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان برای هر دو جنسیت، سیگار کشیدن و به دنبال آن مصرف الکل و BMI بالا است.

بزرگترین پروژه در نوع خود

این مطالعه از مطالعه بار جهانی بیماری‌ها، آسیب‌ها و عوامل خطر(GBD) در سال ۲۰۱۹ استفاده کرد تا بررسی کند که چگونه ۳۴ عامل خطر رفتاری، متابولیک، محیطی و شغلی بر مرگ‌ها و بیماری‌های ناشی از ۲۳ نوع سرطان در سال ۲۰۱۹ تأثیر گذاشته‌اند.

محققان دریافتند که برای هر دو جنسیت، علت اصلی مرگ ناشی از سرطان نای، نایژه و ریه است که ۳۶.۹ درصد از کل مرگ و میرهای ناشی از سرطان را به خود اختصاص داده است. پس از آن سرطان روده بزرگ و رکتوم(۱۳.۳ درصد)، سرطان مری(۹.۷ درصد) و سرطان معده(۶.۶ درصد) در مردان و سرطان دهانه رحم(۱۷.۹ درصد)، سرطان روده بزرگ و رکتوم(۱۵.۸ درصد) و سرطان سینه(۱۱ درصد) در زنان قرار دارند.

نتایج این مطالعه در مجله The Lancet منتشر شده است.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا