آسیب شدید مغزی موش‌ها پس از ۲ ماه نوشیدن نوشابه

دانشمندان به مدت دو ماه به موش‌ها نوشابه قندی دادند و مشاهده کردند که مغز موش‌های جوان‌تر دچار آسیب جدی شده است.

موبنا به گزارش فیوچریسم، ​​دانشمندان یک موسسه تحقیقاتی در برزیل به مدت دو ماه به موش‌ها نوشابه قندی دادند و پس از آن متوجه شدند که طی این مدت، مغز آنها آسیب قابل توجهی دیده است.

محتوای قند زیاد در نوشابه‌ها و سایر غذاها یک خطر شناخته شده برای سلامتی است که با سال‌ها تحقیقات علمی، نقش آن در بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی، مشکلات دهان و دندان و بسیاری از بیماری‌های دیگر اثبات شده است. به همین دلیل، کارشناسان بهداشتی نسبت به نصب برچسب‌های هشدار دهنده روی محصولات غذایی با سطوح قند مضر اقدام کرده‌اند.

در حالی که بحث در مورد اینکه آیا این کار باید انجام شود یا نه ادامه دارد، شواهد جدیدی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف طولانی‌مدت نوشابه‌های گازدار می‌تواند قدرت شناختی مغز را مختل کند و موجب آسیب سلولی و همچنین منجر به مشکلات حافظه شود.

محققان چگونه تأثیر نوشابه‌های شیرین را آزمایش کردند؟

محققان برای آزمایش تأثیر مصرف طولانی‌مدت نوشابه‌های قندی، سه گروه از موش‌ها را آزمایش کردند که هر کدام بر اساس سن، یعنی ۲ ماهه، ۸ ماهه و ۱۴ ماهه طبقه‌بندی شده بودند. هر یک از این گروه‌ها به دو دسته تقسیم شدند که در آن یک زیرگروه به عنوان نوشیدنی فقط آب دریافت می‌کرد و گروه دیگر نوشابه‌های شیرین و آب دریافت می‌کرد.

این آزمایش به مدت ۶۷ روز ادامه یافت و در روز ۶۸ام، محققان موش‌ها را کشتند تا بتوانند مغز آنها را از درون مطالعه کنند. البته محققان قبل از کشتن موش‌ها، بین روزهای ۵۷ تا ۶۷ آنها را با آزمایش‌های معماگونه پلکان و پیچ و خم آزمودند.

پژوهشگران چه چیزی یافتند؟

محققان در آزمایش‌های رفتاری دریافتند که موش‌های جوان دو و هشت ماهه که نوشابه می‌نوشیدند، در آزمایش‌های متعدد مبتنی بر معماهای پلکان و پیچ و خم، اختلال حافظه را نشان دادند، اگرچه موش‌های مسن‌تر اینطور نبودند.

موش‌ها کشته شدند تا به مغزشان دسترسی پیدا شود، جایی که محققان به دنبال نشانگرهای استرس اکسیداتیو مانند مواد واکنش‌دهنده اسید تیوباربیتوریک(TBARS) و “دی‌کلرو-دی‌هیدرو-فلورسین دی‌استات”(DCFH) بودند. علاوه بر این، سطوح “کاتالاز”(CAT) و “سوپراکسید دیسموتاز”(SOD) که آنزیم‌های آنتی اکسیدانی هستند نیز اندازه‌گیری شد.

محققان در حین مطالعه لوب پیشانی مغز موش‌ها دریافتند که مصرف نوشابه قندی باعث کاهش فعالیت CAT در موش‌های هشت ماهه می‌شود، در حالی که فعالیت SOD را در مغز موش‌های هشت ماهه و ۱۴ ماهه کاهش می‌دهد. لوب پیشانی ناحیه‌ای از مغز است که در عملکردهایی مانند حافظه، توجه و قضاوت نقش دارد.

محققان در حین مطالعه هیپوکامپ نیز دریافتند که فعالیت CAT در موش‌های دو و هشت ماهه افزایش یافته است، در حالی که سطح DCFH در موش‌ها در تمام سنین افزایش یافته است. هیپوکامپ نیز در حافظه و یادگیری نقش دارد و در انسان مسئول اختلالاتی مانند اضطراب، افسردگی و اختلال دوقطبی است.

محققان دریافتند که به طور کلی استرس اکسیداتیو با مصرف طولانی‌مدت نوشابه‌های قندی و همچنین اختلال حافظه افزایش می‌یابد و به نظر می‌رسد موش‌های جوان‌تر مستعد تغییرات رفتاری در اثر مصرف آنها هستند.

با این حال، از آنجایی که موش‌ها انسان نیستند، این یافته‌ها را نمی‌توان به‌طور مستقیم به انسان تعمیم داد و نتیجه گرفت که مصرف نوشابه‌ها اثرات مشابهی بر ما دارد. با این وجود، آنها می‌توانند به عنوان یک هشدار در مورد تأثیر احتمالی مصرف طولانی‌مدت این نوشیدنی‌های شیرین در نظر گرفته شوند.

این یافته‌ها در مجله Experimental Gerontology منتشر شده است.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا