قدرتمندترین خودروی جهان با جعبه دنده دستی معرفی شد(+عکس)

از کونیگزگ سی سی۸۵۰ به عنوان قوی ترین خودروی جهان با جعبه دنده دستی نام می برند و اتفاقا همین بخش جعبه دنده جالب ترین قسمت خودرو نیز محسوب می شود…

موبنا –  کونیگزگ جز برترین نام های صنعت بین المللی خودرو در حوزه سوپر اسپرت ها است. این سوئدی غیر قابل کنترل ۲۰ سال پیش اولین محصول خود از خانواده CC8 را روانه خیابان ها کرد و اکنون نوبت به بازگشت افسانه با CC850 رسیده است. نام این خودرو را به فارسی ناچارا باید سی سی۸۵۰ بنویسیم اما شکل درست آن اینگونه تلفظ می شود که سی سی۸ ۵۰.

نمونه کلاسیک سی سی۸

کونیگزگ سی سی850؛ قویترین خودروی جهان با جعبه دنده دستی معرفی شد (+عکس)

خودرو از نظر طراحی شباهت زیادی به نمونه اولیه مورد اشاره دارد اما ماجرای اصلی به زیر درپوش موتور مربوط می شود که در نوع خود بی نظیر و آتشین شده است.

پیشرانه ۵ لیتری ۸ سیلندر توربودوقلو برپایه نمونه ای که در دیگر محصول کونیگزگ استفاده شده یعنی جسکو به اینجا آمده است. این پیشرانه ۱۳۸۵ اسب بخار خروجی را با سوخت E85 در اختیار خودرو قرار می دهد اما با سوخت معمولی این عدد به ۱۱۸۵ اسب بخار کاهش می یابد. گشتاور نیز برابر با ۱۳۸۵ نیوتن متر محاسبه شده است. جالب آنکه وزن کونیگزگ سی سی۸۵۰ نیز برابر با ۱۳۸۵ کیلوگرم است که این عدد بارها در مشخصات این خودرو تکرار شده است!

کونیگزگ و این جعبه دنده متفاوت

از کونیگزگ سی سی۸۵۰ به عنوان قوی ترین خودروی جهان با جعبه دنده دستی نام می برند و اتفاقا همین بخش جعبه دنده جالب ترین قسمت خودرو نیز محسوب می شود. همانطور که اشاره شد اینجا از پیشرانه ای براساس مدل جسکو استفاده شده و البته داخل کابین نیز کاملا به روز شده است. در کنسول میانی یک اهرم دنده با قابلیت تعویض ۶ حالت دستی(اعداد ۱ تا ۶ جانمایی شده اند) مشاهده می شود و برخلاف جسکو یک پدال کلاچ کلاسیک نیز در جای استاندارد خود قابل مشاهده است!

و نکته دقیقا اینجاست زیرا سیستم انتقال نیرو ۹ سرعته جسکو در سی سی۸۵۰ نیز استفاده شده اما عملکرد پدال کلاچ و تعویض دنده مکانیکی با مهندسی الکترونیک به همان جعبه دنده ۹ سرعته جسکو ارتباط داده شده و این فناوری TWMPAFMPC نام دارد. بدین ترتیب زمانی که کونیگزگ سی سی۸۵۰ در حالت منوال مد قرار دارد، شرایط رانندگی دقیقا شبیه یک خودرو با جعبه دنده دستی استاندارد است و کلاچ برای تعویض دنده ها نیاز است و فقط ۶ دنده از ۹ دنده در وضعیت فعال قرار خواهد داشت.

اما با تغییر مدل رانندگی و انتخاب شرایط اتوماتیک، جعبه دنده در حالت کامل با موتور ارتباط خواهد داشت.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا