چرا برخی غذاها را دوست داریم و از برخی متنفریم؟

محققان در مطالعه جدیدی می‌گویند بیش از ۴۰۰ نوع ژن نقش مهمی در تعیین علایق غذایی افراد دارند.

موبنا – تابحال برایتان پیش آمده که غذایی را دوست نداشته باشید و بگویند با امتحان کردن عاشق آن می‌شوید؟ یک مطالعه جدید نشان می‌دهد بیش از ۴۰۰ نوع ژن نقش مهمی در سلیقه غذایی ما بازی می‌کنند و باعث می‌شوند برخی غذاها را دوست داشته باشیم و از برخی دیگر متنفر باشیم.

محققان در یک مطالعه گسترده ژنومی، با بررسی ترجیحات طعم بیش از صد و پنجاه هزار نفر در ۱۳۹ نوع غذا، موفق به شناسایی بیش از ۴۰۰ نوع ژن شدند که در درک ما از طعم غذا تاثیر دارند. این ژن‌ها نقش‌های متفاوتی در مغز ایفا می‌کنند و در همین راستا، فرآیندهای بیولوژیکی پیچیده‌ای در بدن رخ می‌دهد که تفاوت در گیرنده‌های چشایی افراد را تعیین می‌کند.

این مطالعه یافته‌های ژنتیکی جدید خود را سه دستی غذایی متمایز دسته‌بندی کرد: بسیار خوش‌ طعم (غذاهای پرکالری مانند گوشت، کیک، لبنیات و کربوهیدرات‌ها)، غذاهای کم کالری (میوه و سبزیجات) و اکتسابی (طعم‌های تند یا قوی مانند قهوه، زیتون، پنیر و الکل)

جالب اینجاست که محققان همبستگی متمایزی میان پارامترهای سلامتی و ترجیحات غذایی پیدا کردند. به عبارت دیگر، پیوند ژنتیکی میان چاقی، بیماری‌های قلبی-رعروقی و غذاهای بسیار خوش طعم و پرکالری وجود داشت.

چرا برخی غذاها را دوست داریم و از برخی متنفریم؟

ترجیحات غذایی پیچیده است و توسط عوامل مختلفی شکل می‌گیرد، از جمله فرهنگ و محیطی که فرد در آن پرورش می‌یابد. اما محققان کشف کردند که ژنتیک افراد نیز می‌تواند عاملی تاثیرگذار در تعیین غذاهای مورد علاقه باشد.

در مطالعات پیشین، دانشمندان بر نقش انواع خاصی از ژن‌ها متمرکز بودند و دریافتند حدود ۱۰ درصد از افراد دارای یک نوع ژن هستند که توانایی آن‌ها را برای احساس بوی تند و تقریبا صابونی در گیاه گیشنیز افزایش می‌دهد. سایر اکتشافات که آن‌ها نیز به صورت خاص به مطالعه ارتباط میان ترجیحات غذایی و ژنتیک می‌پرداختند، نشان دادند چرا برخی از مردم بوی ماهی گندیده را می‌پسندند.

به‌طور کلی، این مطالعات اغلب کوچک بود و گروه خاصی از ژن‌ها را در نظر می‌گرفت. اما در این مطالعه جدید که در «Nature Communications» منتشر شده است، گسترده‌ترین ارتباط میان ژنتیک و ذائقه بررسی شده است.

در این مرحله، یافته‌های مذکور نسبتا آکادمیک هستند و بینش‌های جدیدی را در مورد عواملی که منجر به انتخا‌ب‌های غذایی ما می‌شوند، ارائه می‌دهند. محققان در مراحل بعدی تحقیقات خود قصد دارند بررسی کنند آیا با ویرایش ژن می‌توان کاری کرد تا افراد از خوردن سبزیجات سالم به اندازه خوردن گوشت لذت ببرند؟

 منبع: دیجیاتو

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا