نحوه کارکرد و استفاده‌های مختلف حالت پرواز

قطعاً همه ما کم و بیش با حالت پرواز در گوشی‌های هوشمند خود آشنا هستیم. احتمالاً در فرودگاه، هنگام پرواز با هواپیما و یا در مکان‌هایی خاص، به این موضوع برخورد داشته‌ایم که از ما خواسته شده که تلفن همراه خود را روی حالت هواپیما قرار دهیم.

موبنا – اما این حالت هواپیما (Airplane Mode) یا حالت پرواز (Flight Mode) چیست؟ چرا گاهی نیاز است تلفن هوشمند خود را روی آن قرار دهیم؟ آیا استفاده‌های دیگری هم از حالت هواپیما می‌توان داشت؟ آیا ترفندهایی در خصوص آن وجود دارد؟

در این مقاله به بررسی اهداف، کاربردها و ترفندهای مختلف درباره حالت هواپیما و همچنین نحوه کارکرد آن می‌پردازیم.

حالت هواپیما چیست؟

حالت هواپیما (Airplane Mode) تنظیمی در تلفن همراه است که اتصالات گوشی شما را به داده‌های همراه، بلوتوث و وای‌فای، یا به‌طور کلی اتصالات بی‌سیم موبایل شما را قطع می‌کند. یعنی در حالت هواپیما نمی‌توانید تماس تلفنی برقرار کنید یا از طریق SMS پیامک ارسال کنید و طبیعتاً به‌دلیل نبود اینترنت، از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های مختلف هم نمی‌توانید استفاده کنید؛ مگر با استفاده از وای‌فای که جلوتر به آن اشاره می‌کنیم.

پس احتمالاً خودتان به این نتیجه رسیده‌اید که اگر می‌خواهید اتصالات موبایل‌تان، مثل آنتن سیم‌کارت، اینترنت و … قطع شود، ولی نمی‌خواهید به کلی تلفن همراه خود را خاموش کنید؛ استفاده از حالت هواپیما یا حالت پرواز گزینه‌ای مناسب است. مثلاً در حال پرواز در هواپیما هستید و از شما خواسته می‌شود گوشی خود را خاموش کنید. اما شما می‌خواهید در طول پرواز خود، به موسیقی گوش دهید یا فیلمی که در حافظه‌تان وجود دارد را تماشا کنید. در این شرایط، استفاده از حالت هواپیما بهترین راه است و دیگری نیازی به خاموش کردن گوشی ندارید.

نکته جالب آن است که پس از روشن کردن حالت هواپیما، می‌توانید وای‌فای گوشی خود را دوباره به صورت دستی روشن کنید. این موضوع برای استفاده در هواپیما هم خطری ندارد؛ بلکه حتی برخی ایرلاین‌ها در هواپیما برای شما وای‌فای هم فراهم می‌کنند تا در طول مسیر از آن استفاده کنید! در بخش‌های بعدی بیش‌تر به استفاده از حالت هواپیما در طول پرواز می‌پردازیم.

حالت هواپیما چیست

چرا روشن کردن حالت هواپیما در طول پرواز نیاز است؟

امروزه همه جا می‌توان از تلفن همراه استفاده کرد. حتی فرودگاه‌ها و هواپیماهای جدید هم به وای‌فای مجهز هستند و همان‌طور که گفتیم برخی از سرویس‌های پرواز، در داخل هواپیما وای‌فای رایگان برای استفاده مسافرین قرار داده‌اند. پس چرا باید گوشی خود را در طول پرواز روی حالت هواپیما بگذاریم؟

این قضیه رابطه مستقیمی با سیگنال‌هایی که از تلفن‌های همراه خارج می‌شود دارد. در طول پرواز، شما از محدوده دسترس دکل‌های مخابراتی و تلفنی خارج می‌شوید. این باعث می‌شود تا گوشی شما مدام به دنبال آن باشد که به جایی متصل شود تا آنتن خود را بازیابی کند ولی خب طبیعتاً نمی‌تواند اتصالی پیدا کند. از همین رو، تلفن همراه شما امواج الکتریکی قدرتمندتری برای پیدا کردن آنتن ارسال می‌کند. ولی این سیگنال‌های الکتریکی قوی باعث می‌شوند تا خلبان در هدفون خود نویز بسیار آزاردهنده‌ای بشنود. پس طبیعتاً هرکسی که سوار هواپیما می‌شود باید یا گوشی خود را خاموش کند، یا آن را روی حالت هواپیما قرار دهد تا از این اتفاق جلوگیری شود.

اگر گوشی خود را هنگام پرواز، روی حالت هواپیما نذاریم چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

برخی از تلفن‌های قدیمی، سیگنال‌هایی که در قسمت بالا گفتیم را با فرکانسی به اندازه هواپیماها ارسال می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود در کشورهایی مثل ایالات متحده، روشن نکردن حالت هواپیما هنگام پرواز اجباری و دارای جریمه نقدی است. هرچند هواپیماهای جدیدتر دیگر خیلی در معرض خطرهای این چنینی نیستند.

توضیح دیگری که درباره استفاده از حالت هواپیما هنگام پرواز وجود دارد، امنیت خود مسافرین است! یعنی درواقع توجیه آن اینگونه است که اگر اتفاقی ناگهانی برای هواپیما افتاد، حواس شما به گوشی موبایل‌تان پرت نشود تا بتوانید تصمیمات درست بگیرید. خصوصاً در هنگام تیک‌آف (بلند شدن) و فرود هواپیما، از شما خواسته می‌شود تا تمام دستگاه‌های همراه خود را کنار گذاشته و شش دانگ حواستان به اتفاقاتی که اطرافتان رخ می‌دهد باشد.

چه زمانی در پرواز باید حالت هواپیما را روشن و خاموش کنیم؟

اگر می‌خواهید بدانید که دقیقاً چه موقعی باید حالت پرواز گوشی خود را در هواپیما فعال کنید، به مهمانداران یا اعضای کابین توجه کنید. آن‌ها زمان لازم و ضروری برای خاموش کردن گوشی یا گذاشتن آن روی حالت هواپیما را اطلاع می‌دهند. پس از روشن کردن حالت هواپیما، تمام مدت پرواز باید آن را روشن بگذارید. پس از فرود هواپیما و هنگام باز شدن درها برای خروج مسافرین هم زمان مناسبی برای خاموش کردن حالت هواپیماست.

یک پیشنهاد جالب هم از طرف ما داشته باشید: اگر به مسافرت تفریحی می‌روید، ابتدای پرواز گوشی خود را روی حالت هواپیما بگذارید و تا انتهای سفر و برگشت به منزل، آن را روشن نگه دارید و از خود سفر بدون دنیای ارتباطات لذت ببرید!

چطور وای‌فای هواپیما اختلالی ایجاد نمی‌کند؟

همانطور که گفتیم، برخی ایرلاین‌های بزرگ در دنیا و ایران، وای‌فای رایگان (یا حتی به عنوان سرویسی پولی) در هواپیماها به مسافرین ارائه می‌دهند تا در طول مسیر سرگرم باشند. پس چطور این سیگنال‌های وای‌فای اختلالی در سیگنال‌های پرواز ایجاد نمی‌کنند؟

حالت هواپیما در آیفون

از آنجایی که وای‌فای بر خلاف سیم‌کارت‌ها که از امواج رادیویی استفاده می‌کنند، از امواج ماهواره‌ای استفاده می‌کند، استفاده از آن هنگام پرواز کاملاً امن است. هرچند در برخی پروازها، مثل پروازهای داخلی آمریکا، قانونی وجود دارد که به شما اجازه نمی‌دهد تا از طریق برنامه‌هایی نظیر اسکایپ، واتس‌اپ، تلگرام، فیس‌تایم و … تماس‌های صوتی و تصویری برقرار کنید. دلیل این قانون هم همان تمرکز بیش‌تر روی پرواز است که پیش‌تر به آن اشاره کردیم.

آیا حالت هواپیما به ذخیره شارژ باتری کمک می‌کند؟

باید این نکته را در نظر داشته باشید که دریافت و ارسال سیگنال‌های بی‌سیم، از منابع اصلی مصرف شارژ باتری موبایل شما هستند. از آنجایی که حالت پرواز این سیگنال‌ها را قطع می‌کند، پس مشخصاً فعال کردن آن مصرف باتری شما را به میزان قابل توجهی پایین می‌آورد.

حالت هواپیما چه استفاده های دیگری دارد؟

طبیعتاً برای همه ما، با توجه به توضیحاتی که داده‌ایم و نام این قابلیت، واضح است که استفاده اصلی حالت هواپیما، هنگام پرواز است. اما با توجه به قابلیت‌های مشخص آن از جمله قطع کردن ارتباط رادیویی تلفن با دکل‌های مخابراتی و اپراتورها، می‌توانید استفاده‌های خاص خود را از حالت پرواز داشته باشید.

استفاده از موبایل در هواپیما

استفاده از حالت پرواز برای رفع مشکلات وای‌فای و سیم‌کارت

هرکسی تجربه استفاده از گجت‌های هوشمند را داشته باشد، احتمالاً می‌داند که کلاً ری‌استارت کردن همیشه اولین راه حل برای حل هرگونه مشکل نرم‌افزاری است که به آن بر می‌خوریم. وقتی وای‌فای، آنتن و یا اینترنت همراه به مشکل بخورد هم معمولاً به خاموش و روشن کردن گوشی فکر می‌کنیم. اما راه راحت‌تر استفاده از حالت پرواز است! چرا که این قابلیت تقریباً با اتصالات بی‌سیم شما کاری را می‌کند که خاموش کردن گوشی می‌کند.

هنگام بازی، کار یا در جلسات، از مزاحمت در امان بمانید!

حالت پرواز با قطع کردن تمام ارتباطات سیم‌کارت، می‌تواند شما را ایزوله و از مزاحمین در امان نگه دارد! مثلاً تصور کنید درحال بازی کردن با گوشی خود هستید، آن هم بازی آنلاین! می‌خواهید به وای‌فای منزل متصل بمانید تا از اینترنت استفاده کنید، ولی از سمتی دیگر می‌ترسید که در حساس‌ترین لحظات بازی، گوشی شما زنگ بخورد. در این وضعیت استفاده از حالت پرواز امکان جالبی خواهد بود تا زنگ گوشی حواس شما را پرت نکند یا روی صفحه تلفن هوشمندتان نیاید.

گوشی‌های هوشمند امروزه از حالت Do Not Disturb (DND) که به معنی «مزاحم نشوید!» است، پیشتیبانی می‌کنند. این حالت دقیقاً برای چنین لحظاتی طراحی شده است، اما نقطه ضعف آن، این است که عمدتاً فقط تماس‌ها و پیام‌های ورودی را سایلنت می‌کند. یعنی گوشی همچنان زنگ می‌خورد و روی صفحه هم مزاحمتی برای کار شما ایجاد می‌کند، ولی صرفاً صدا ندارد. این ممکن است این انتظار را در مخاطب شما به وجود آورد که تماس او را پاسخ دهید یا حتی به زنگ زدن ادامه دهد.

زنگ خوردن تلفن هنگام جلسه کاری

خوبی حالت هواپیما آن است که وقتی کسی با شما تماس می‌گیرد، با پیام «دستگاه مشترک مورد نظر، خاموش می‌باشد!» مواجه می‌شود! پس بر خلاف حالت DND، برای کسی که به شما تماس می‌گیرد این خیال را ایجاد نمی‌کند که عامدانه تماس او را جواب نمی‌دهید. پس برای جلسات کاری یا قرارهایی که نمی‌خواهید کسی مزاحمتان شود هم استفاده از حالت پرواز گزینه مناسبی به نظر می‌آید.

گوشی را با حالت پرواز به کودکان خود دهید!

یک ترفند خیلی جالب دیگر که با استفاده از حالت پرواز می‌توانید پیاده‌سازی کنید، امن نگه داشتن تلفن خود در دست کودکان خود یا آشنایان است! قطعاً وقتی کودکی تلفن شما را می‌گیرد، یا حتی فرزند خودتان برای بازی تلفن شما را برای مدت کمی قرض می‌گیرد، دوست ندارید با همکارتان تماس بگیرد یا تماس ورودی را پاسخ بدهد! پس گوشی را در حالت پرواز به کودکان بسپارید تا خیالتان از چنین مشکلاتی راحت باشد.

شارژ سریع‌تر با حالت پرواز

قبلاً درباره این موضوع گفتیم که تلفن هوشمندی که روی حالت هواپیما قرار داشته باشد، به دلیل قطع شدن تمام سیگنال‌ها و امواج، شارژ کم‌تری مصرف می‌کنید. اگر برای رفتن به جایی عجله دارید و می‌خواهید گوشی خود را فوراً شارژ کنید، در نظر داشته باشید که اگر هنگام شارژ آن را روی حالت پرواز قرار دهید، مقداری سریع‌تر شارژ خواهد شد. طبیعتاً از همین کار برای آن که در مواقع موردنیاز، شارژ موبایل دیرتر خالی شود هم استفاده می‌شود.

اگر نسبت به امواج موبایل حساس هستید، از حالت هواپیما استفاده کنید

احتمالاً یا خودتان این‌‌گونه هستید، یا حداقل کسی را در اطراف خود می‌شناسید که وسواس خاصی نسبت به امواج موبایل دارد. درواقع برخی افراد نگران هستند که امواجی که به صورت مداوم در ۲۴ ساعت شبانه‌روز از گوشی‌ها بیرون می‌آید، موجب سرطان یا ناراحتی‌های دیگری شوند. شاید هم توصیه‌هایی از اطرافیان خود بشنوید که می‌گویند موقع خواب باید تلفن همراه را خاموش کرد یا آن را نباید بالا سر خود قرار داد.

کار کردن با گوشی هنگام خواب

راه حل این مشکل برای رفع نگرانی‌های خودتان یا اطرافیانتان هم حالت پرواز است!‌ تلفن شما در حالت پرواز هیچ امواج یا سیگنالی نخواهد داشت پس می‌توانید با خیال کاملاً راحت آن را هنگام خواب هم بالای سر خود بگذارید.

 منبع: آی تی رسان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا