بیشترین مقصد ترابرد به سمت کدام اپراتور است؟

بر اساس اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تا پایان تیرماه سال جاری ۴۹ درصد از پذیرندگی ترابرد که بیشترین میزان ترابرد نیز به حساب می‌آید، در اختیار «همراه اول» بوده است.

موبنا – میزان پذیرندگی ترابرد دو اپراتور دیگر یعنی ایرانسل و رایتل به ترتیب ۴۳ و ۵ درصد است و به این ترتیب «ایرانسل» در جایگاه دوم و «رایتل» در جایگاه آخر قرار دارد.

طبق آمار مذکور همراه اول به ترتیب میزبان ۶۵۷ هزار و ۸۸۷ مشترک ایرانسل و ۶۹ هزار و ۷۶۲ مشترک رایتل بوده است.

ایرانسل نیز پذیرای۶۱۳ هزار و ۴۳۵ مشترک همراه اول و ۸۱ هزار و ۲ مشترک رایتل بوده است.

همچنین اپراتور رایتل نیز میزبان ۴۱ هزار و ۲۰۴ مشترک ایرانسل و ۳۰ هزار و ۲۴۵ مشترک همراه بوده است.

مطابق آمار منتشره از سوی رگولاتوری میزان ترابردپذیری همراه اول به عنوان اپراتور فرستنده به دو اپراتور ایرانسل و رایتل نیز به ترتیب ۶۱۳ هزار و ۴۳۵ و ۳۰ هزار و ۲۴۵ مشترک معادل ۴۳ درصد بوده است.

از سمت اپراتور ایرانسل نیز تعداد ۶۵۷ هزار و ۸۸۷ مشترک به سمت اپراتور همراه اول و تعداد ۴۱ هزار و ۲۰۴ مشترک به سمت اپراتور رایتل فرستاده شده که ۴۷ درصد از میزان کل فرستندگی را شامل می شود.

همچنین تعداد مشترکانی که از اپراتور رایتل به سمت دو اپراتور همراه اول و ایرانسل ترابرد شده اند به ترتیب ۶۹ هزار و ۷۶۲ مشترک و ۸۱ هزار و ۲ مشترک بوده که معادل ۱۰ درصد از کل فرستندگی است.

مطابق آمار مذکور تراز ترابردپذیری اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل (تفاضل تعداد مشترکان خروجی از اپراتور و تعداد مشترکان ورودی به آن) به درصد به ترتیب مثبت ۶، منفی ۱ و منفی ۵ است. بنابراین از بین اپراتورهای تلفن همراه تنها تراز همراه اول مثبت است و نشان می دهد که میزان میزبانی این اپراتور در مقایسه با میزان فرستندگی آن بیشتر بوده است.

طرح ترابردپذیری شماره‌ها (MNP) این امکان را فراهم می‌کند که مشترکان با حفظ شماره خود، اپراتور ارائه‌دهنده خدمات خود را عوض کرده و از خدمات اپراتور مقصد استفاده کنند. بنابراین مشترکان یک اپراتور که به هر دلیل تمایل به عوض کردن شماره تلفن همراه ندارند و از طرفی مایلند از خدمات اپراتور دیگر استفاده کنند امکان آن را می یابند.

مطابق این تعریف اپراتوری که بیشترین میزان پذیرندگی را دارد، اپراتور مطلوبتری به لحاظ کیفیت و قیمت خدمات ارایه کرده در میان سایر اپراتورهاست. در واقع اگر مشترکی بنا به دلایلی نمی خواهد شماره تلفن همراه خود را عوض کند در صورتی که خدمات با کیفیت تر (شامل کیفیت آنتن دهی یا سرعت بالاتر) و با قیمت مناسب تر (شامل بسته های طراحی شده مناسب) را در اپراتور دیگری ببیند می تواند به سمت آن اپراتور ترابرد کند.

برای استفاده از این طرح لازم مشترک می تواند از طریق مراجعه به سایت یا مراجعه حضوری به دفاتر خدماتی اپراتوری که قصد دارد به آن مهاجرت کند، فرم درخواست را تکمیل و به عبارتی برای اجرای این طرح ثبت نام کند. پس از آن در صورتی که فرد از شرایط لازم برخوردار باشد از طریق یک پیامک، تأیید ثبت‌نام او به اطلاعش خواهد رسید.

امکان تغییر اپراتورها از طریق ترابردپذیری تنها دو بار در سال میسر است و پس از این تغییرات هزینه تمامی سرویس‌ها، تماس و پیامک مطابق با اپراتوری که به آن ترابرد شده محاسبه خواهد شد. همچنین پیش از اجرای طرح ترابردپذیری لازم است مشترک حداقل سه ماه در اپراتور ارائه‌دهنده خدمات اولیه فعالیت داشته باشد.

 منبع: ۹۰ فناوری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا