موشک غول‌پیکر «ماه» برای پرتاب آماده می‌شود

موشک “ماه” ناسا که پرتاب آن برای ۲۹ اوت برنامه‌ریزی شده، در حال آماده‌سازی برای انجام این ماموریت است.

موبنا به گزارش رویترز، موشک “ماه” سیستم پرتاب فضایی غول پیکر ناسا که در بالای آن یک کپسول بدون سرنشین قرار دارد، سه‌شنبه شب پیش از نخستین پرواز آزمایشی، انتقال چند ساعته را به سمت سکوی پرتاب خود آغاز کرد.

این موشک ۹۸ متری قرار است نخستین ماموریت خود را به فضا بدون حضور هیچ انسانی، در ۲۹ اوت آغاز کند. این یک سفر بسیار مهم به ماه برای برنامه “آرتمیس” (Artemis) ناسا خواهد بود که با تاخیر طولانی روبه‌رو شده است. این ماموریت، تلاش چند میلیارد دلاری آمریکا برای بازگرداندن انسان به سطح ماه است که تمرینی برای ماموریت‌های آینده به مریخ محسوب می‌شود.

 

سیستم پرتاب فضایی که توسعه آن طی دهه گذشته توسط شرکت “بوئینگ” (Boeing) هدایت شده است، روز سه‌شنبه از ساختمان مونتاژ خود در “مرکز فضایی کندی” (Kennedy Space Center) ناسا در فلوریدا بیرون آمد و یک راهپیمایی شش کیلومتری را به سمت سکوی پرتاب خود آغاز کرد.

در بالای این موشک، کپسول “اوریون” (Orion) ناسا قرار دارد که توسط شرکت “لاکهید مارتین” (Lockheed Martin) ساخته شده است. این کپسول که برای جدا شدن از موشک در فضا، انتقال انسان به ماه و قرار ملاقات با یک فضاپیمای جداگانه طراحی شده است، فضانوردان را به سطح ماه می‌برد.

موشک غول‌پیکر "ماه" برای پرتاب آماده می‌شود

طی ماموریت ۲۹ اوت به نام “آرتمیس ۱” (Artemis 1)، کپسول اوریون بدون حضور هیچ انسانی بر فراز سیستم پرتاب فضایی پرتاب خواهد شد و پیش از بازگشت به زمین، به دور ماه خواهد چرخید.

موشک غول‌پیکر "ماه" برای پرتاب آماده می‌شود

اگر آب و هوای بد یا یک مشکل فنی جزئی به تاخیر در پرتاب ۲۹ اوت منجر شود، ناسا تاریخ‌های پشتیبان پرتاب را در روزهای دوم و پنجم سپتامبر در نظر گرفته است.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا