کوچک‌ترین ماه‌نورد جهان را تماشا کنید (+فیلم)

دانشجویان دانشگاه صنعتی دلفت (TU Delft) در هلند درحال توسعه کوچکترین و سبک‌ترین ماه‌نورد جهان به نام “لونار زبرو” هستند.

موبنا به گزارش اسپیس، لونار زبرو (Lunar Zebro) که براساس عبارت هلندی “شش پا” نامگذاری شده است، به جای چرخ، شش پا خواهد داشت که به آن اجازه می‌دهد از موانع مرتفع‌تری در ماه بالا برود که همتایان چرخ دارش نمی‌توانند بر آن‌ها غلبه کنند. این ماه‌نورد به اندازه یک ورق کاغذ و وزن آن حدود ۵.۵ پوند (۲.۵ کیلوگرم) خواهد بود.

سیمون جی استنگر (Simon J. Stenger)، مهندس ارشد این پروژه، در ویدئویی درباره پروژه گفت: ویژگی‌ منحصر به فرد این ماه‌نورد قابلیت حرکت آن است که با استفاده از پاهای c شکل آن ممکن می‌شود و آن را قادر می‌سازد تا از نواحی دشوار بدون گیر کردن، عبور کند.

 

 

این پروژه برای بخش اعظمی از یک دهه در حال اجرا بوده است، اگرچه کار روی آن با مفاهیم زمینی آغاز شد. به گفته  منیش کر. ورما (Maneesh Kr. Verma)، رئیس گروه زبرا، این شرکت در سال ۲۰۱۳ با هدف توسعه یک جایگزین انعطاف پذیر و ارزان برای ماه‌نوردهای بزرگ و پیچیده‌ای که معمولاً در سراسر جهان می‌بینیم، تأسیس شد. اما این گروه تا سال ۲۰۱۷ جاه‌طلبی‌های خود برای ماه را تعیین نکرد.

اکنون این گروه امیدوار است بتواند طی سال‌های آینده یک ماه‌نورد را برای یک نمایش فنی به مدت یک روز قمری یا ۱۴ روز زمینی به ماه بفرستد. این مأموریت همچنین شامل یک محموله علمی خواهد بود که حسگری برای اندازه‌گیری تشعشعات در ماه است.

پژوهشگران امیدوارند که ماه‌نوردهای لونار زبرو بتوانند در گروه‌هایی مانند حشرات به فعالیت بپردازد. ورما می‌گوید: با چنین گروهی، می‌توانیم غارها و دیگر مناطق پرخطر ماه را کاوش کنیم. مناطقی که ماه‌نوردهای معمولی جرأت رفتن به آنجا را ندارند. همچنین، جستجو برای ویژگی‌های به خصوص یا موارد خاص آسان‌تر می‌شود، زیرا یک مجموعه ربات می‌تواند منطقه‌ای بسیار بزرگ‌تر را به یکباره پوشش دهد.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا