ربات تسلا، هدیه تولدی برای والدین

ایلان ماسک در مقاله‌ای که به صورت آنلاین منتشر شده است، جزئیات جدیدی درباره ربات انسان‌نما “اپتیموس” شرکت تسلا، از جمله اطلاعاتی در مورد هزینه و کاربردهای احتمالی آن به اشتراک گذاشته است.

موبنا به گزارش دیلی‌میل، این ربات که برای مصارف صنعتی و خانگی در نظر گرفته شده است، قرار است برای اولین بار در روز ۳۰ سپتامبر (هشتم مهر) در روزی موسوم به روز هوش مصنوعی (AI day) رونمایی شود.

ربات‌های تسلا برای انجام کارهای تکراری، خسته‌کننده و خطرناک در نظر گرفته شده‌اند. ایلان ماسک در مقاله‌ای که در مجله سایبراسپیس (Cyberspace) چین منتشر شد، نوشت: چشم‌انداز ما این است که این ربات‌ها به میلیون‌ها خانوار، خدماتی مانند پخت و پز، چمن‌زنی و مراقبت از افراد مسن ارائه دهند.

ربات اپتیموس (Optimus) شرکت تسلا، قد و وزنی تقریبا مشابه یک فرد بزرگسال خواهد داشت و می‌تواند اجسام سنگین را بردارد یا حمل کند، با قدم‌های کوچک سریع راه برود و صفحه نمایش روی صورت آن یک رابط تعاملی برای ارتباط با مردم خواهد بود.

شاید از خود بپرسید که چرا ما این ربات را با دو پا طراحی کردیم؛ زیرا جامعه با یک ربات انسان نما با دوپا، دو دست و ده انگشت بهتر تعامل برقرار می‌کند.

ماسک توضیح داد: بنابراین اگر بخواهیم رباتی بسازیم که با محیط خود سازگار شود و بتواند کاری را که انسان‌ها انجام می‌دهند انجام دهد، باید چیزی بسازیم که تقریباً اندازه، ظاهر و توانایی‌های مشابه یک انسان داشته باشد.

مدیرعامل شرکت تسلا گفت که قصد دارد بر روی بهبود هوش ربات و تولید آن در مقیاس بزرگ پس از افشای نمونه اولیه تمرکز کند.

پس از آن، با افزایش تولید و کاهش هزینه‌ها، سودمندی ربات‌های انسان نما به طور سالانه افزایش می‌یابد. در آینده، یک ربات خانگی ممکن است ارزان‌تر از یک خودرو باشد. شاید در کمتر از یک دهه، مردم بتوانند برای والدین خود یک ربات به عنوان هدیه تولد بخرند.

ربات تسلا، هدیه تولدی برای والدین

ربات تسلا که ۱۷۲ سانتی‌متر قد و ۵۶ کیلوگرم وزن دارد، قرار است مجهز به رایانه “Autopilot” مورد استفاده در خودروهای الکتریکی این شرکت باشد که به این ربات انسان‌نما اجازه می‌دهد اشیاء در دنیای واقعی را تشخیص دهند، اگرچه این ربات حسگر و محرک‌های سفارشی‌سازی شده خود را نیز خواهد داشت.

این ربات همچنین می‌تواند تا وزن ۶۸ کیلوگرم را بدون حمل کردن بلند کند، و وزنی معادل ۲۰ کیلوگرم را حمل کند. با سرعت هشت کیلومتر در ساعت راه برود و دست‌هایی شبیه انسان به همراه حسگرهای بصری داشته باشد که به آن توانایی “دیدن” می‌دهند.

دوربین‌های “Autopilot” تسلا در قسمت جلوی سر ربات نصب می‌شوند و عملکرد داخلی آن توسط رایانه کاملا خودران این شرکت هدایت می‌شود. ربات‌ها ظاهراً از طریق رابط رایانه‌ای خودران تسلا، که در خودروهای مدل ۳، X، S، Y و رودستر تسلا وجود دارد، کار خواهند کرد.

ماسک در جریان معرفی اولیه ربات تسلا در سال گذشته گفت: البته قرار است این یک ربات بی‌خطر باشد و در دنیایی که برای انسان ها ساخته شده است حرکت کند.

ایلان ماسک در ارائه اولیه این ربات گفت که انسان‌ها در صورت نیاز می‌توانند از اپتیموس پیشی بگیرند و بر آن غلبه کنند.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا