آخرین وضعیت قانون جهش دانش‌بنیان

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از تصویب سه آیین نامه قانون جهش تولید دانش بنیان توسط دولت خبر داد.

موبنا – بیش از دو ماه از ابلاغ رسمی قانون جهش تولید دانش‌بنیان توسط رئیس جمهور می‌گذرد، قانونی با ۲۰ ماده و ۱۰ تبصره که اکنون در انتظار تصویب آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های خود توسط هیات دولت است تا نقشه راهی باری ۱۵ سال آینده کشور در حوزه اقتصاد دانش بنیان باشد. اما ابلاغ و اجرای این قانون مترقی توسط دستگاه و سازمان‌های مختلف کشور در چه مرحله‌ای قرار دارد و چه تعداد از آیین نامه های اجرایی آن توسط دولت به تصویب رسیده است؟

سورنا ستاری درخصوص آیین نامه های قانون جهش تولید دانش بنیان توضیح داد: تاکنون سه آیین نامه از ۱۲ آیین نامه قانون جهش تولید دانش بنیان توسط دولت تصویب شده است و بقیه آیین نامه ها نیز در حال بررسی هستند.براساس قانون، دولت تا سه ماه بعد از ابلاغ قانون توسط مجلس شورای اسلامی فرصت دارد، آیین نامه ها را تصویب کند.

وی در ادامه افزود: قانون جهش تولید دانش بنیان یک قانون جدید است که آیین نامه‌های آن بحث‌های حقوقی جدی دارد، از این رو باید تمام دستگاه ها در آن مشارکت داشته باشند و نظراتشان بررسی شود؛ این پروسه زمان بر است اما ان شاءالله تا اواسط شهریورماه تمام آیین نامه های این قانون به تصویب می رسد. ما کمتر قانونی را داریم که سه ماه بعد از ابلاغ، آیین نامه های آن مصوب شود.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به موادی از قانون جهش تولید دانش‌بنیان که اجرای آن ها احتیاجی به تصویب آیین نامه ندارد، گفت: این بندها برای اجرا ابلاغ شده است؛ مانند استقرار شرکت های دانش بنیان و خلاق در اماکن مسکونی یا معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان در قرارداد با دانشگاه‌ها که ابلاغ شده و آماده اجراست.

گفتنی است؛ قانون جهش تولید دانش بنیان در جلسه علنی ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و ۳ خردادماه ۱۴۰۱ توسط رییس جمهور ابلاغ شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا