اپراتور همراه اول؛ مقصد نیمی از درخواست‌های ترابردپذیری

حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک سیم‌کارت اپراتورهای تلفن همراه در پنج سال گذشته با استفاده از امکان ترابردپذیری اپراتور خود را تغییر داده‌اند که ۴۹ درصد از این تغییرات از ایرانسل و رایتل به همراه اول بوده است.

موبنا – سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گزارش «ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه» آمارهایی از میزان استفاده از سرویس جابه‌جایی اپراتور با حفظ شماره (ترابردپذیری) منتشر کرده است. طبق این گزارش در پنج سال اخیر مجموعاً بیش از یک میلیون و ۴۹۳ هزار درخواست ترابرد تکمیل‌شده ثبت شده است.

در ترابردپذیری مشترک تلفن همراه می‌تواند بدون تغییر شماره همراه خود اپراتور سیم‌کارتش را تغییر دهد؛ یعنی برای مثال، کاربر یکی از اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل بدون نیاز به این که شماره تلفن همراه خود را تغییر دهد، به یکی دیگر از اپراتورهای نام‌برده کوچ کرده و از خدمات آن استفاده کند.

در حال حاضر، ۱۶ سال از راه‌اندازی سرویس ترابردپذیری در ایران می‌گذرد. نخستین بار در بهمن‌ماه ۱۳۹۴ این طرح به صورت آزمایشی اجرا شد و در نهایت، این سرویس از ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ مورد بهره‌برداری تجاری قرار گرفت.

آماری که سازمان تنظیم مقررات درباره میزان استفاده از سرویس ترابردپذیری از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ منتشر کرده، نشان می‌دهد تقاضا برای استفاده از این سرویس در سال ۱۳۹۵، حدود ۱۰۰ هزار مورد بوده است. تعداد این درخواست‌ها در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ به ۵۰۰ هزار مورد رسیده که بالاترین میزان در این پنج سال بوده است.

 

اپراتور همراه اول؛ مقصد نیمی از درخواست‌های ترابردپذیری

از سال ۱۳۹۸ (با ۲۰۰ هزار مورد) درخواست ترابردپذیری کاهش یافته و سال گذشته، بار دیگر به ۱۰۰ هزار مورد رسیده است. ۴۷ درصد از درخواست تغییر از جانب مشترکان اپراتور ایرانسل صورت گرفته، ۴۳ درصد از سوی مشترکان همراه اول و ۱۰ درصد از درخواست‌ها نیز توسط مشترکان رایتل برای جابه‌جایی به یک اپراتور دیگر صورت گرفته است.

آمار سازمان رگولاتوری در خصوص اپراتورهای پذیرا نیز نشان می‌دهد بیشترین میزان انتقال به یک اپراتور مربوط به همراه اول بوده؛ به‌طوری‌که ۴۹ درصد از مشترکان در پنج سال گذشته همراه اول را به‌عنوان میزبان جدید خود انتخاب کرده‌اند. ۴۶ درصد از درخواست‌های ترابردپذیری نیز به سمت ایرانسل و پنج درصد جابه‌جایی به رایتل بوده است.

 

اپراتور همراه اول؛ مقصد نیمی از درخواست‌های ترابردپذیری

بیشترین تعداد جابه‌جایی از یک اپراتور به اپراتور دیگر نیز جابه‌جایی از ایرانسل به همراه اول بوده است. طبق آمار موجود، نزدیک به ۶۵۸ هزار مورد از ترابردپذیری‌ها از ایرانسل به همراه اول صورت گرفته و بیش از ۶۱۳ هزار درخواست ترابردپذیری نیز مسیر عکس داشته و از همراه اول به سمت ایرانسل بوده است.

 

اپراتور همراه اول؛ مقصد نیمی از درخواست‌های ترابردپذیری

در آمار مربوط به درخواست‌هایی که از رایتل به سمت دو اپراتور دیگر بوده، ۸۱ هزار مورد به سوی ایرانسل و ۶۹ هزار و ۷۶۲ مورد به سمت همراه اول انجام شده است. درمقابل، بیش از ۴۱ هزار مشترک ایرانسل و بیش از ۳۰ هزار مشترک همراه اول، رایتل را به‌عنوان اپراتور میزبان جدید خود انتخاب کرده‌اند.

 

اپراتور همراه اول؛ مقصد نیمی از درخواست‌های ترابردپذیری

با توجه به این که عموماً کاربران برای برخورداری از سرویس بهتر اپراتور خود را تغییر می‌دهند، سرویس ترابردپذیری می‌تواند به نفع کاربران باشد، چراکه میان اپراتورها رقابت ایجاد کرده و هر یک از آن‌ها را وامی‌دارد که سرویس بهتر و باکیفیت‌تری به مخاطبان خود ارائه کنند.

 منبع: زومیت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا