نرم افزار CRM در چه حوزه هایی کاربرد دارد؟

این روزها سیستم‌ مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM برای ایجاد روابط بلندمدت با مشتریان ضروری و حیاتی است. اگر جذب مشتریان جدید و اطمینان از بازگشت دوبارۀ آن‌ها اولویت اصلی برند شماست، احتمالاً قبلاً  نرم افزار CRM خود را تهیه کرده‌اید یا قصد انجام این کار را دارید.

حالا سؤال اینجاست که آیا CRM می‌تواند روابط مشتری را برای هر کسب‌وکاری بهتر کند؟ یا فقط برای صنایع خاصی مناسب است؟ اصلاً کدام CRM می‌تواند جوابگوی نیازهای همۀ حوزه‌ها باشد؟

 

چرا CRM در همۀ کسب‌وکارها محبوب است؟

CRM و یکپارچه‌سازی بخش‌های مختلف شرکت

چندین سال است که CRM با در کنار هم قراردادن فعالیت‌های نیروی انسانی، فروش، پشتیبانی و بازاریابی، به‌عنوان یک ابزار مفید برای یکپارچه‌سازی بخش‌های مختلف شرکت استفاده می‌شود. برای همین فارغ از حوزۀ تخصصی شرکت تان، اگر با چالش عدم هماهنگی روبه‌رو هستید، این نرم افزار برایتان معجزه می‌کند. CRM با فراهم‌ آوردن یک دیتابیس واحد و یکپارچه از اطلاعات موردنیاز شرکت، تمام وظایف و فعالیت‌ها را در یک مسیر هم‌سو می‌کند.

 

CRM و صرفه‌جویی در هزینه‌ها

با استفاده از نرم افزار CRM در درازمدت صرفه‌جویی زیادی در هزینه‌های شرکت خواهید داشت و این موضوع باعث می‌شود حاشیۀ سود شما بیشتر و بیشتر شود. وقتی رفته‌رفته کارهای بیهوده حذف می‌شوند و دیگر خبری از ارسال و پیگیری دستی داده‌ها نباشد، بودجۀ شما برای کارهای ضروری‌تر ذخیره می‌شود.

 

CRM و استفاده از فرصت‌ها

این روزها مشتری وقت و حوصله‌ای برای تحمل اشتباهات شما ندارد. قرار نیست او را برای مدت طولانی با هزاران خطای کوچک و بزرگ منتظر بگذارید. صبر و اعتماد مشتریان به برند شما بی حد و حصر نیست و بعضی ‌وقت‌ها وفادارترین مشتریان هم ممکن است سراغ رقبا بروند. با CRM همۀ فرصت‌هایی که برای تجارت به دست می‌آورید، در بهترین و دقیق‌ترین شکل ممکن پیگیری می‌شوند و جایی برای اشتباه کارمندان باقی نمی‌‌ماند.

 

CRM و شناخت دقیق مشتریان

نرم افزار CRM نه‌تنها به شما کمک می‌کند مشتریان فعلی خود را بشناسید، بلکه در مورد مشتریان آینده هم چیزهای زیادی به شما خواهد گفت. مثلاً با تجزیه‌ و تحلیل اقدامات کاربر در سایتتان می‌توانید بفهمید هر کاربر در هر صفحه چقدر زمان صرف می‌کند و به چه جزئیاتی از کالاها بیشتر توجه می‌کند. با این اطلاعات، تصمیمات مبتنی بر داده و کسب رضایت مشتری دیگر مثل یک رؤیای دست‌نیافتنی نخواهد بود.

 

کاربرد CRM در کسب‌وکارهای مختلف

تفاوت‌های زیادی در نحوۀ عملکرد نرم افزار CRM در صنایع مختلف وجود دارد. هر صنعت ویژگی‌های خاص خودش را دارد و هر مدیری به شیوۀ متفاوتی کسب‌وکارش را اداره می‌کند. در نتیجه، راه‌های بی‌شماری برای به‌کارگیری نرم افزار CRM در برندها وجود دارد. در ادامه برای تاکید بر گستردگی کاربرد CRM به ۷ صنعت بزرگ که از این ابزار استفاده می‌کنند اشاره می‌کنیم.

 

۱-پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی

سیستم CRM در اغلب مراکز پیشرفتۀ پزشکی در سراسر جهان استفاده می‌شود. وقتی یک شهروند با یک مرکز پزشکی یا مراقبت‌های بهداشتی تماس می‌گیرد، سیستم CRM برای رزرو نوبت پزشک، اضافه‌کردن کاربر به لیست مراجعان و اطلاع‌رسانی‌های بعدی به بیمار، وارد عمل می‌شود.

استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده در دیتابیس CRM می‌تواند پزشکان را در تشخیص الگوهای مختلف پزشکی کمک کند. مثلاً داده‌های ذخیره شده در سی آر ام می‌تواند هجوم آیندۀ آنفلوانزای فصلی را پیش‌بینی کند. این‌طوری کادر درمان برای عواقب احتمالی بیماری آماده خواهند بود.

 

۲-صنایع خرده‌فروشی

شرکت‌هایی که در زمینۀ فروش کالا و خدمات فعالیت می‌کنند با نرم ‌افزار CRM تجربۀ خرید شخصی‌سازی‌‎شده‌ای برای مشتریان خلق می‌کنند.

CRM می‌تواند داده‌های جمع‌آوری‌شده از وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی شرکت را برای شناسایی نیازهای مخاطبان هدف تجزیه‌وتحلیل کند.

برندهای فروشگاهی که از نرم‌افزار CRM استفاده می‌کنند، با استفاده از تکنیک‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، رضایت مشتری را با روش‌های مختلفی مثل پیگیری دائم با چت‌بات‌های اتوماتیک و راه‌اندازی برنامه‌های وفاداری مختلف جلب می‌کنند.

سیستم‌های CRM در برنامه‌ریزی کمپین‌های بازاریابی یا توسعه رویکردهای شخصی برای ایجاد روابط مستحکم با مشتریان و ارائه راه‌حل برای مشکلات افراد به صنایع خرده‌فروشی کمک زیادی می‌کند.

 

۳-هتل‌ها و رستوران‌ها

هتل‌ها، مسافرخانه‌ها، رستوران‌ها و همۀ صنایعی که به‌طوری با مهمانان سر و کار دارند، بیشترین سود را از نرم افزار CRM می‌برند. چرا؟ چون کارکنان این مراکز به کمک CRM اطلاعات مربوط به مهمانان فعلی و آیندۀ هتل یا رستوران به روشی سازمان‌یافته و قابل فهم طبقه‌بندی می‌کنند.

سیستم‌ CRM برای این صنایع با نرم‌افزارهای حسابداری و ماژول‌های رزرو مختلف ادغام می‌شود تا همۀ داده‌ها به صورت اتوماتیک و دیجیتال آنالیز و گزارش‌گیری شوند. هر کارمند می‌تواند با سطح دسترسی خاص خودش از CRM روی لب‌تاب یا موبایلش استفاده ‌کند تا به داده‌های مربوط به مشتری، بررسی رزروهای اتاق‌ها و میزها، اطلاعات تماس و… استفاده کند.

 

۴-خدمات مالی

حوزۀ خدمات مالی (عمدتاً بخش بانکی) به طور گسترده از نرم افزار CRM برای سازماندهی اطلاعات مشتریان، درک بهتر رفتار آن‌ها و خلق پیشنهادهای جذاب‌تر استفاده می‌کند.

CRM با تجزیه‌وتحلیل اطلاعات مشتریان به سیستم‌های بانکی کمک می‌کند در سریع‌ترین زمان ممکن بهترین پاسخ را به چالش‌های مشتریانشان بدهند.

برای بهره‌وری بهتر، بانک‌ها می‌توانند از نرم افزار CRM به عنوان ابزاری برای به حداقل رساندن تعداد کارهای تکراری در بخش‌های مختلف استفاده کنند. در نتیجه، کارکنان بیشتر بر نیازهای فعلی مشتریان متمرکز خواهند شد تا کاغذبازی و حمل‌ونقل‌های دستی.

ذخیره و جمع‌آوری اطلاعات مشتری مانند تعداد و نوع تراکنش‌ها، وام‌ها و بدهکاری‌ها، انواع کارت‌های اعتباری، تاریخچۀ قرعه‌کشی‌ها و مراجعات در سیستم CRM می‌تواند مبنایی برای بهبود خدمات در بانک‌ها باشد.

 

۵-مراکز تولیدی

سیستم CRM داده‌های جمع‌آوری‌شده در بخش‌های مختلف شرکت تولیدی را با اطلاعات تاریخی مربوط به سفارش‌ها مقایسه می‌کند تا پیش‌بینی‌هایی بسیار دقیق در ارتباط با تقاضای محصول ایجاد کند.

با این اطلاعات، شرکت‌های تولیدی همه چیز را دربارۀ بازار آینده می‌دانند و می‌توانند محصولات لازم را سریع‌تر به بازار عرضه کنند و از رقبای خود پیشی بگیرند.

محصولات معیوب اولین دلیل نارضایتی مشتریان در ارتباط با شرکت‌های تولیدی است. نرم افزار CRM با جمع‌آوری و تجزیه ‌و تحلیل داده‌های مربوط به محصولات، می‌تواند خطاهای احتمالی را در فرایند طراحی و توسعه محصول شناسایی کند.

 

۶-شرکت‌های بیمه

CRM در شرکت‌های بیمه نقش پلتفرم مرکزی برای تعامل با مشتری را بازی می‌کند. یعنی به کمک داده‌های استخراج‌شده از تماس‌های مختلف، پیشنهادهای متعددی برای تعامل مشتری در کانال‌های مختلف پیشنهاد می‌کند. این راه‌حل‌ها به کمک هوش مصنوعی و قابلیت‌های یادگیری ماشین، در نهایت به ایجاد یک فایل اطلاعاتی جامع برای هر مشتری کمک می‌کند.

 

۷-مشاوره

این روزها موفقیت یک شرکت مشاوره جدای از مهارت‌ها و مدارک دانشگاهی مشاوران آن، به شیوۀ مدیریتی آن بستگی دارد. با انتخاب CRM مناسب، شرکت‌های مشاوره می‌توانند کار روزانۀ خود را به‌خوبی مدیریت کرده و بر تک‌تک مشتریان خود تمرکز کنند. ارائه پیشنهادهای مشاوره‌ای منحصربه‌فرد به مشتریان، به مشاوران کمک می‌کند روزبه‌روز شاهد بیشتر شدن تعداد آن‌ها باشید!

 

CRM دیدار، راه حلی جامع برای کسب‌وکارهای مختلف

تا اینجا دیدیم که هر شرکتی در هر صنعتی که باشد، با استفاده از نرم افزار CRM جای پیشرفت دارد. در اینجا می خواهیم یکی از بهترین CRM های موجود در بازار ایران را به شما معرفی کنیم.

نرم افزار CRM دیدار با قابلیت‌های منحصربه‌فردی که دارد، با جلوگیری از هرگونه اتلاف وقت، شرکت شما را به حداکثر پتانسیل خود می‌رساند. با توجه به قابلیت سفارشی‌سازی بالای CRM دیدار در هر حوزه‌ای که فعالیت‌ می‌کنید، می‌توانید گزینه‌های جدید و منحصربه‌فرد خود را به این سیستم اضافه کنید تا به سمت حداکثر میزان بهره‌وری و فروش بروید. برای شروع فقط کافی است به سایت شرکت دیدار به نشانی www.didar.me بروید و ۱۵ روز به طور رایگان از این سیستم استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا