پیشرفته‌ترین موشک بالستیک میان‌برد جهان! (+فیلم و عکس)

به گفته منابع چینی، دی‌اف-۲۶ پیشرفته‌ترین موشک بالستیک میان‌برد حال حاضر جهان است.

موبنا – به تازگی اخباری مبنی بر این که روسیه در حال توسعه یک موشک بالستیک ضد کشتی است، منتشر شد. طراحی این موشک شبیه به دانگ فنگ-۲۶ (Dong Feng-26) یا به اختصار دی‌اف-۲۶ گزارش شده بود. دی‌اف-۲۶ یک موشک بالستیک میان‌برد سوخت جامد دو مرحله ای است که چین برای نخستین بار طی یک رژه نظامی در سپتامبر ۲۰۱۵ از آن رونمایی کرد.

 

 

آشنایی با موشک دیاف-۲۶بی چین

به واسطه قابلیت حمله به کشتی های جنگی بزرگ دشمن از فواصل دور و با دقت بالا، ارتش آزادی‌بخش خلق چین مانور بسیاری روی توانایی های موشک ابرصوت دی‌اف-۲۶بی، نسخه دریایی دی‌اف-۲۶، داده است. دی‌اف-۲۶بی به کلاسی از موشک ها تعلق دارد که از آنها به عنوان “قاتل ناو هواپیمابر” نام برده می شود.

برد این موشک سوخت جامد دو مرحله ای ۴۰۰۰ کیلومتر گزارش شده است و توانایی شرکت در حملات متعارف و هسته ای علیه اهداف زمینی و همچنین دریایی را دارد.

پرتابگر متحرک موشک دی‌اف-۲۶ می تواند موشکی با یک کلاهک جنگی هسته ای یا متعارف به وزن ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ کیلوگرم را حمل کند. در صورت بروز جنگ بین چین و آمریکا، از آنجایی که این موشک می تواند به طور مستقیم به سمت هدفی مانند گوام، از قلمروهای آمریکا در اقیانوس آرام غربی پرتاب شود، به عنوان سلاحی بسیار نیرومند و مخرب در نظر گرفته می شود.

پرتابگر متحرک موشک دی‌اف-۲۶ بر پایه شاسی ویژه Taian HTF5680A1 با پیکربندی چرخ ۱۲ در ۱۲ شکل گرفته است. به گفته منابع چینی، این موشک ۱۴ متر طول و ۱.۴ متر قطر دارد و وزن پرتاب آن ۲۰ هزار کیلوگرم است.

باور بر این است که دی‌اف-۲۶ دارای سامانه های ناوبری داخلی است که از سامانه ناوبری ماهواره ای چینی بیدو (BeiDou) استفاده می کنند و می تواند دقت بالا با میزان خطای کم برای اصابت موشک به هدف را فراهم کند.

جدیدترین تست موشک دی‌اف-۲۶بی توسط چین در ژوئن ۲۰۲۱ انجام شد. به گفته منابع چینی، دی‌اف-۲۶ پیشرفته‌ترین موشک بالستیک میان‌برد حال حاضر جهان است.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد

مساله ای که موشک دی‌اف-۲۶بی را به سلاحی منحصر به فرد تبدیل می کند، قابلیت استفاده دوگانه با برد و کلاسی است که آمریکا و روسیه به واسطه پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد از ساخت آن منع شده بودند. این پیمان بین آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال ۱۹۸۷ امضا شد.

در حال حاضر، موشک آگنی-۵ (Agni V) ساخت هند تنها سلاح قابل مقایسه با دی‌اف-۲۶ است، اما منابع چینی مدعی اند که موشک ساخت آنها نسبت به نمونه هندی برتری دارد.

آمریکا و روسیه طی سالیان گذشته بارها همدیگر را به نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد متهم کردند. سرانجام، در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، عدم پایبندی روسیه به تعهدات پیمان و همچنین افزایش قدرت موشکی چین و استقرار چنین تسلیحاتی توسط این کشور به عنوان دلایلی برای خروج آمریکا از این پیمان مطرح شدند. آمریکا به صورت رسمی در ۲ آگوست ۲۰۱۹ از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج شد.

 منبع: مجله تصویری سلاح

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا