روش های شستشوی فرش دستبافت

قالیشویی معتبر و انتخاب آن یکی از موضوعات بسیار مهم برای اغلب خانواده ها است. قالی یکی از آیتم های کاربردی در دکوراسیون خانه می باشد.

چرا باید فرش دستبافت را با روش های خاصی شستشو داد؟

قالیشویی معتبر و انتخاب آن یکی از موضوعات بسیار مهم برای اغلب خانواده ها است. قالی یکی از آیتم های کاربردی در دکوراسیون خانه می باشد. تقریبا در همه ی خانه ها می تواند یک یا چندین فرش را بر روی زمین مشاهده نمود. به طور کلی می توان فرش ها را به انواع دست بافت و ماشینی تقسیم بندی نمود. فرش ماشینی قیمت پایین تری را نسبت به فرش دستبافت دارد. این تفاوت قیمت مربوط به نوع بافت و الیاف به کار رفته در فرش ها می باشد.

همین تفاوت ها در بافت و الیاف سبب می شود روش شستشوی متفاوتی برای این فرش ها انتخاب شود. الیاف به کار رفته در فرش ماشینی مصنوعی است و دوام بیشتری در برابر حرارت آب دارد. این در حالی است که الیاف موجود در فرش دستبافت گیاهی و طبیعی هستند. حرارت بسیار بالا و شوینده های نامناسب می تواند باعث به وجود آمدن آسیب جدی به رنگ و الیاف فرش گردد. در صورتی که از روش مخصوص فرش دستبافت استفاده نشود قطعا مشکلات بسیاری برای فرش به وجود خواهد آمد. ارزش و زیبایی فرش دستبافت بسیار بیشتر از فرش ماشینی می باشد، به همین علت حتما باید در شستشوی آن دقت کافی را به کار برد.

شستشوی فرش دستبافت

 

پنج مرحله اساسی شستشوی فرش دستبافت در قالیشویی

به طور کلی پنج مرحله ی اساسی برای شستشوی فرش دستبافت در قالیشویی انجام می گردد. این مراحل عبارتند از غبارگیری، شستشو با شوینده، آب کشی، آب گیری و خشک کردن. در مرحله ی اول با استفاده از دستگاه خاک گیر گرد و غبار موجود بر روی فرش خارج می گردد. توجه داشته باشید که انجام این مرحله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در صورتی که غبار موجود در فرش ابتدای کار خارج نگردد در مراحل بعدی به داخل الیاف زیرین فرش نفوذ می نماید. مرحله ی دوم شستشوی فرش با شوینده مناسب می باشد. لازم است شوینده متناسب با الیاف فرش دستبافت انتخاب شده و سپس دستگاه بر روی آن قرار گیرد.

در مرحله سوم شوینده موجود بر روی فرش آب کشی می گردد. برای این کار از دستگاه و دوش های آب استفاده می شود. نکته ی بسیار مهم در آب کشی تنظیم مناسب فشار آب می باشد. در صورتی که فشار آب استاندارد نباشد ممکن است خطراتی برای بافت و الیاف فرش به وجود آید. در مرحله چهارم باید آب فرش گرفته شود. برای این کار از دستگاه مخصوصی استفاده می شود. فرش به صورت استوانه ای در داخل آن قرار گرفته و آب موجود در فرش گرفته می شود. موضوع بسیار مهم در این مرحله نیز تنظیم فشار موجود بر روی فرش می باشد. در صورتی که یک مرکز معتبری را برای شستشوی فرش دستبافت خود انتخاب نمایید قطعا هیچ آسیبی بر الیاف قالی به وجود نخواهد آمد.

 

اهمیت مرحله آخر و  خشک شدن فرش در قالیشویی

آخرین مرحله شستشوی فرش در قالیشویی خشک کردن می باشد. در تمام مراکز پیشرفته از دستگاه های تخصصی برای خشک کردن فرش استفاده می شود. توجه داشته باشید که دمای مناسب برای خشک کردن فرش دستبافت متفاوت از دمای مناسب برای خشک کردن فرش ماشینی می باشد. برخی از افراد که خودشان اقدام به شستشوی فرش دستبافت می نمایند برای خشک کردن فرش از نور خورشید استفاده می نمایند. توجه داشته باشید که این کار آسیب جدی را به الیاف و رنگ فرش شما وارد خواهد نمود. تابش مستقیم نور خورشید به فرش سبب رنگ پریدگی فرش خواهد شد. توصیه می شود اصلا اقدام به شستشوی خانگی فرش دستبافت خود نکنید زیرا این کار قطعا سبب ایجاد آسیب به فرش خواهد شد.

توجه داشته باشید که انتخاب یک قالیشویی مجاز و پیشرفته برای شستن فرش نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در برخی از مراکز غیر مجاز دستگاه های استاندارد برای خشک کردن فرش وجود ندارد و همین موضوع مشکلاتی را برای فرش به وجود می آورد. باقی ماندن رطوبت در فرش دو مشکل اساسی را به وجود خواهد آورد. به وجود آمدن بوی بد و پوسیدگی الیاف از جمله عوارض خشک نشدن صحیح فرش ها می باشد. همچنین در صورت وجود نداشتن دستگاه مناسب مدت زمان طولانی تری صرف خشک کردن فرش می گردد و قالی دیرتر به دست مشتری می رسد. بنابراین در هنگام انتخاب قالیشویی در اکباتان حتما از وجود دستگاه های پیشرفته اطمینان حاصل نمایید.

شستشوی فرش دستبافت

 

 

نکات مهم درباره ی روش های شستشوی فرش دستبافت

اگر به دنبال پیدا کردن قالیشویی در اسلامشهر هستید باید به نکات مهم توجه داشته باشید. مجاز بودن یک مرکز از موارد بسیار مهم می باشد. وجود دستگاه های پیشرفته و افراد حرفه ای از ویژگی های بارز مراکز معتبر می باشد. همان طور که گفته شد برای شستشوی فرش دستبافت باید دقت و حساسیت بیشتری به کار برود. در صورتی که از دستگاه و روش های مناسب استفاده نشود قطعا مشکلات جدی برای فرش دستبافت شما به وجود خواهد آمد. در هر مرحله ی شستشو توجه به دمای آب و میزان فشار وارد شده به الیاف بسیار مهم است. آب داغ سبب رنگ پریدگی فرش دستبافت می شود. حتما باید از دمای متعادل برای شستشوی فرش دستبافت استفاده نمود. پخش شدن رنگ در فرش از عوارض آب داغ می باشد.

اگر فرش شما دارای الیاف ابریشمی باشد باید میزان حساسیت در شستشو بیشتر باشد. در این شرایط انتخاب شوینده های ملایم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. توصیه می شود قبل از انتخاب قالیشویی حتما تحقیقات کافی را درباره ی میزان رضایت مشتریان و قیمت انجام دهید. به دلیل وجود مشکلات اقتصادی بسیار و گرانی های اخیر توانایی پرداخت هزینه های هنگفت برای اغلب افراد وجود ندارد. مرکز الو قالیشویی یکی از معتبرترین مراکز شستشوی فرش دستبافت و ماشینی می باشد. این مجموعه با دارا بودن دستگاه های بسیار پیشرفته و استفاده از تکنولوژی روز تاکنون توانسته رضایت مشتریان عزیز را جلب نماید. در صورتی که به دنبال یک مرکز مطمئن می گردید حتما این مجموعه را انتخاب نمایید. سایر خدمات تکمیلی مانند انجام تعمیرات و رفوگری نیز در این مرکز انجام می شود. در مرحله ی آخر اگر مشکلی در بافت فرش وجود داشته باشد، متخصصان اقدام به تعمیر الیاف فرش می نمایند.

دکمه بازگشت به بالا