ظرفیت‌آفرینی همراه اول برای تحول اکوسیستم فناوری؛ گام به گام تا ایران دیجیتال

نخستین و بزرگترین اپراتور ارتباطی کشور با فراهم کردن بستر ۵G روی شبکه تجاری خود، تحول دیجیتال را با اتصال سایت‌ها به فیبرنوری، آماده‌سازی بر مبنای NSA، پیاده‌سازی مفاهیم ابری‌سازی و مجازی‌سازی و آماده‌سازی زیرساخت دیتاسنتری درصدد پیاده‌سازی است.

موبنا – در گذشته که کسب‌ و کارها به شیوه سنتی اداره می شدند، رقابت برای به دست آوردن بازار کم رنگ تر بود و آنهایی که قدیمی‌تر بودند، سهم بیشتری از بازار را به دست می‌ آوردند و در نهایت هم سود هنگفتی عایدشان می شد.

اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و ایجاد فضای رقابتی بین کسب و کارها، موفقیت از آن بیزینسی است که همپای دنیا قدم برداشته و رو به جلو حرکت کرده و دایه حفظ برند خود را دارد.

به عنوان مثال برای تفهیم بیشتر، باید نیم نگاهی به فعالیت یکی از اپراتورهای تلفن همراه کشور در حوزه شبکه سازی نوین داشته باشیم.

شرکت ارتباطات سیار ایران مدت هاست که همسو با ترند جهانی، اهدافی چون توسعه و حمایت از فناوری های نوین و لبه تکنولوژی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را در دستور کار خود دارد و بنیان فعالیت های خود را بر آن و البته همسو با سند چشم اندازش نهاده است.

ظرفیت‌آفرینی همراه اول برای تحول اکوسیستم فناوری؛ گام به گام تا ایران دیجیتال

در ذیل اقدامات نوآورانه بخش فنی و شبکه، فعالیت‌هایی نظیر «پروژه QoS» به عنوان پارامتر سنجش کیفیت خدمات با هدف بهبود تجربه مشترکان، اجرای «پایلوت جاده هوشمند» که وظیفه تشخیص و اعلام بی‌درنگ خطرهای جاده‌ای به رانندگان خودروهای درحال تردد را به عهده دارد، ارائه خدمات «Cloud» یا همان فضای ابری برای ذخیره‌سازی اطلاعات و اجرای «پایلوت رباتیک جراحی از راه دور» که نخستین پروژه جراحی در بستر پر سرعت همراه اول از فاصله ۷ کیلومتری بوده را انجام داده است.

ظرفیت‌آفرینی همراه اول برای تحول اکوسیستم فناوری؛ گام به گام تا ایران دیجیتال

این اقدامات تماما توسط معاونت فنی و توسعه شبکه همراه اول به ثبت رسیده که در گوشه دیگری از آن، آماده سازی زیرساخت‌های دیتاسنتری با هدف تأمین و میزبانی محتوا در شبکه ملی اطلاعات و «آماده سازی شبکه NSA» که بستری برای آماده‌سازی مهاجرت از ۴G به ۵G است، به چشم می‌خورد.

اتصال سایت‌های مخابراتی به فیبرنوری را هم که می‌تواند زمینه‌ساز انتقال اطلاعات با سرعت بالا، ارتقای پایداری و صرفه‌جویی اقتصادی باشد، این اپراتور در دستور کار اجرا دارد و همچنین «آماده‌سازی شبکه جهت اجرای پایلوت LTE-M» که یکی از فناوری‌های مطرح در حوزه اینترنت اشیا به حساب می‌آید و «پایلوت e-Call» در خودروی متصل نیز از فعالیت‌های مهم دیگر آن است.

ظرفیت‌آفرینی همراه اول برای تحول اکوسیستم فناوری؛ گام به گام تا ایران دیجیتال

همچنین لازم به ذکر است، اجرای پایلوت پروژه Mec به عنوان نخستین پلتفرم بومی‌سازی شده بر بستر نسل پنجم ارتباطی (۵G) نیز از جمله فعالیت‌های دیگر این اپراتور بوده که با هدف ساده‌سازی و سرعت بخشیدن به فعالیت بین دستگاه‌های هوشمند و شبکه مخابراتی در معاونت فنی و توسعه شبکه آن کلید خورده تا به این طریق به عنوان یک بازیگر در عرصه ۵G، استفاده بهینه از بسترهای انتقال فیزیکی را فراهم کند.

تمامی این فعالیت‌ها که در راستای اهداف بلند مدت شرکت ارتباطات سیار ایران با تکیه بر علم و مهارت دانشمندان و پژوهشگران ایرانی طراحی، توسعه و پیاده‌سازی شده، با شناسایی دقیق نیازهای روز جامعه و با هدف بهبود کیفیت و راحتی زندگی مردم شکل گرفته‌است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا