نقش مهم ویتامین D در جلوگیری از سرطان تخمدان

سرطان تخمدان در اکثر موارد وارد فرآیندی به نام متاستاز صفاقی می شود. در این فرآیند، سلول های آن از محل اولیه خود در تخمدان جدا شده و به محل لانه گزینی ثانویه مانند دیواره صفاق یا دیافراگم می روند.

موبنا سرطان تخمدان همواره یکی از بالاترین آمار مرگ و میر را میان انواع سرطان ها در اختیار دارد. یکی از دلایل چنین موضوعی این است که سرطان سیستم دفاعی بدن را علیه سلول به سلول خود فرد به کار می اندازد. در همین راستا تحقیقات جدید دانشگاه ناگویا ژاپن منتشر شده در مجله ماتریکس بیولوژی نشان می دهند که ویتامین D می تواند به طور موثر یکی از مسیرهای کلیدی مورد استفاده در این نوع سرطان را مهار کند.

سرطان تخمدان در اکثر موارد وارد فرآیندی به نام متاستاز صفاقی می شود. در این فرآیند، سلول های آن از محل اولیه خود در تخمدان جدا شده و به محل لانه گزینی ثانویه مانند دیواره صفاق یا دیافراگم می روند. صفاق با استفاده از سدی متشکل از سلول های مزوتلیال که از چسبندگی سلول های سرطانی جلوگیری کرده و گسترش آنها را محدود می کنند، در برابر این فرآیند از خود دفاع می کند. با این حال سرطان تخمدان با تبدیل سلول های مزوتلیال محافظ به سلول های مزوتلیال مرتبط با سرطان، این دفاع را دور می زند. در نتیجه نهایتا محیطی ایجاد می شود که به متاستاز و گسترش سرطان در سراسر بدن کمک خواهد کرد!

درمان کمکی با ویتامین دی؛ روزنه امیدی به منظور مقابله با سرطان تخمدان

با توجه به اهمیت سرطان تخمدان و لزوم درمان سریع آن، یک گروه مطالعاتی به سرپرستی دکتر ماساتو یوشیهارا از دپارتمان زنان و زایمان دانشگاه ناگویا با همکاری همکاران در مرکز تحقیقات بل و همچنین گروه آسیب شناسی در دانشکده پزشکی دانشگاه ناگویا دست به کار شدند و دریافتند که ویتامین دی نه تنها با این فرآیند مقابله می کند بلکه سلول های مزوتلیال مرتبط با سرطان را هم به حالت اولیه خود باز می گرداند. این مکانیسم سد محافظتی سلول های مزوتلیال را تقویت کرد و گسترش بیشتر سرطان را کاهش داد. مطالعه آنها نشان می دهد که درمان مکمل با ویتامین دی ممکن است نویدبخش حذف ریشه ای سرطان تخمدان باشد.

ویتامین دی در واقع به دلیل روند پیچیده انتشار سرطان، قابلیت چنین مداخله ای را به دست آورده است. مطالعات قبلی نشان داده بود که سلول های سرطانی پروتئینی به نام TGF-β۱ ترشح می کنند. این پروتئین با رشد سلولی مرتبط است. ترکیب مذکور همچنین سطح پروتئین دیگری به نام ترومبوسپوندین-۱ را از طریق مسیر TGF-β/Smad افزایش می دهد.

ترومبوسپوندین-۱ مدت هاست که تبدیل به علاقه مندی اصلی محققان در زمینه سرطان تخمدان شده است، زیرا در مراحل بالاتر و مرگبارتر سرطان به مقدار بیشتری یافت می شود. در سرطان تخمدان، ترومبوسپوندین-۱ پروتئینی کلیدی است که چسبندگی سلول های سرطانی تخمدان را به صفاق و همینطور تکثیر آنها را افزایش می دهد. از آنجایی که ویتامین دی مسیر TGF-β/Smad را مختل می کند، ممکن است از سرطان هم جلوگیری کند.

تیم تحقیقات توضیح می دهد: تجویز ویتامین دی به عادی سازی شرایط محیط صفاقی کمک می کند. این تاثیر نشان می دهد که ترکیب ویتامین دی و داروهای معمولی می تواند اثربخشی درمانی آنها را برای سرطان تخمدان افزایش دهد. ما معتقد هستیم که این امر به جلوگیری از چسبندگی سلول های سرطانی به صفاق کمک می کند. از این رو پیشگیری از عود سرطان تخمدان امکان پذیر است.

پتانسیل یک ویتامین برای مبارزه با سرطانی که از هر ۷۵ زن یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد، چشم اندازی هیجان انگیز باقی خواهد ماند. به خصوص که این کار را با بازگرداندن دفاع طبیعی بدن انجام می دهد! ایجاد روشهای درمانی با استفاده از این تحقیق می‌ تواند مسیرهای جدیدی را برای مبارزه با نرخ بالای مرگ و میر سرطان تخمدان ارائه دهد.

درمان کمکی با ویتامین دی؛ روزنه امیدی به منظور مقابله با سرطان تخمدان

البته قدرت فوق العاده ویتامین دی به همین جا ختم نمی شود. طی چند دهه گذشته، سرطان سینه به عنوان دومین عامل اصلی مرگ و میر زنان در سراسر جهان شناخته شده است. مطالعات نشان داده اند که رژیم غذایی در کاهش خطر ابتلا به این سرطان نقش اساسی داشته است. مشخص شده که رژیم های غذایی غنی از ویتامین دی و همچنین فیبر، عملکرد دفاعی در برابر سرطان سینه دارند. اطلاعات کامل این مقاله از طریق مجله علوم پزشکی قابل دسترسی است.

ویتامین دی عامل شروع کننده شکل گیری هورمون کلسیتریول-استروئید است. کلسیتریول نقش مهمی در پیشگیری از رشد سرطان در بدن دارد. این هورمون خواصی مانند جلوگیری از رشد سلول های سرطانی از طریق شروع آپوپتوز، تمایز سلولی و فرآیندهای ضد التهابی و ضد تکثیر را از خود نشان داده است.

هرچند مقادیر قابل توجه از ویتامین دی در بدن ما می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد، با این حال عوامل دیگری مانند سبک زندگی ناسالم همچون عدم فعالیت بدنی، استعمال سیگار، افزایش وزن یا زندگی در آب و هوای سردتر میزان کلسیتریول در گردش را پایین می آورد.

در واقع اعتقاد بر این است که ویتامین دی در گردش توانایی جلوگیری از تکثیر سلول های سرطانی سینه را در اختیار دارد. در عین حال گفتنی است که ۱،۲۵- دی هیدروکسی ویتامین دی، اثر پیشگیری شیمیایی داشته است.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا