انواع تجهیزات آتشنشانی

آتش نشانی به عنوان یکی از مشاغل پرخطر شناخته میشود که به طور مستقیم روی امنیت جانی افرادی که در این حرفه مشغول به فعالیت اند تاثیر میگذارد. زمانی که افراد دچار سوانحی از قبیل آتش سوزی و سایر حوادثی شوند که خود به تنهایی قادر به نجات نیستند آتش نشانان وارد عمل میشوند بنابراین وظیفه آتش نشانان فقط اطفا حریق نیست و نیاز به تجهیزات و لوازم ایمنی دارند تا بتوانند حین کار سلامت جانی خود و سایر افراد درگیر در حادثه را تامین کنند.

تجهیزات آتش نشانی مجموعه ای از ابزارو وسایلی است که برای اطفای حریق طراحی شده اند. در صورت به کارگیری لولزم استاندارد و استفاده صحیح از ان ها این تجهیزات قادر خواهند بود که آتش نشان در برابر هر گونه اسیب احتمالی محافظت کرده و در پیش برد هرچه بهترعملیات موثر واقع شوند.

در ادامه به معرفی و بررسی انواع تجهیزات آتش نشانی میپردازیم، با ما همراه باشید.

تجهیزات آتش نشانی به پنج دسته بندی کلی زیر تقسیم می شوند:

  • اعلام حریق
  • اطفا حریق
  • فنی ایمنی
  • پیشگیری از حریق
  • حفاظت فردی

هرکدام از این دسته بندی های کلی زیرمجموعه هایی را شامل میشوند.

در این مقاله به معرفی تجهیزات حفاظت فردی میپردازیم:

لباس کار آتشنشانی:

آتش نشانان موظف اند که از خود و اطرافیان خود در برابر خطرات احتمالی که در شغل آنها به وجود می اید محافظت کنند. بنابراین، در تهیه لباس کار آنها از تجهیزات مخصوصی متشکل از پارچه های سبک، تنفس پذیر، ضد شعله یا مقاوم در برابر حرارت و شعله استفاده میشود این ماده باید به عنوان یک لایه دفاعی اضافی برای آتش نشانان عمل کند تا آنها را حتی در موارد اضطراری کاملاً حفظ کند. نکته حائز اهمیت در تهیه لباس آتش نشان ها استفاده از بهترین و استاندارد ترین مواد اولیه است زیرا این مسئله با سلامت آتش نشان و سایر افراد اسیب دیده ی حاضر در صحنه ارتباط مستقیم دارد. لباس های آتش نشانان در طرح ها و رنگ هایی مختلفی طراحی و تولید میشود. مسئولان هر ایستگاه آتش نشانی موظف اند تا مناسب ترین لباس را براساس نیاز آتش نشان ها فراهم کرده و در اختیارشان قرار دهند.

کفش ایمنی:

کاربرد کفش اطفا حریق محافظت از پای انش نشان در برابر مواردی مانند بریدگی، سوراخ شدن، مواد شیمیایی، حرارت و دمای بالای محیط می‌باشد. استفاده از آنها در عملیات ها و محیط های خطرناک و همچنین آتش سوزی ها الزامی است.

از ویژگی دیگر ویژگی های کفش آتش نشانی میتوان به رویه چرم، کف ضد ذوب اشاره کرد همچنین این کفش باید بند دار باشند.

دستکش ایمنی:

دستکش های ایمنی چرمی مناسب برای کار با بخار و گرمای ملایم می باشند برای دماهای بالاتر همچون کار با مواد مذاب ضروری است که از دستکش های ایمنی با روکش آلمینیوم استفاده شود. دستکش عایق حرارتی دارای الیاف ویژه ای است که مانع از انتقال حرارت اجسام داغ به دست میشود. از این دستکشها برای برشکاری و جوشکاری و سوزاندن استفاده میشود.

کلاه ایمنی:

کلاه ایمنی از معمول ترین لوازم محافظت مورد استفاده آتش نشانان برای جلوگیری از اصابت اجسام با سر بوده و دارای انواع گوناگونی است.

ماسک اکسیژن:

ماسک های اتش نشانی در دو نوع تمام صورت و نیمه صورت طراحی میشوند. جنس این ماسک ها از پلاستیک، سیلیکون و یا کائوچو است، که گاز اکسیژن تنفسی را از مخزن به شش ها منتقل می کند.

عینک ایمنی:

عینک های ایمنی به گونه ای طراحی شده اند که از برخود اجسام، اشعه های فرابنفش، حرارت و سایر موارد اسیب زا جلوگیری کنند. این عینک بنا بر کاربرد در طرح ها و رنگ های مختلفی طراحی و ساخته میشوند و از ویژگی های بارز عینک های ایمنی مقاومت آن ها در برابر خراشیدگی و انعطاف پذیری بالای انهاست.

کپسول اتش نشانی:

از مهم ترین تجهیزات اطفا حریق کپسول آتش نشانی است که میتوان از آن به عنوان یکی از حیاتی ترین تجهیزات کاربردی نام برد. کپسول های آتش نشانی انواع گوناگونی دارند که متناسب به نوع عملیات از آن ها استفاده میشود. داشتن آگاهی کامل از کابرد هر یک از کپسول های اتش نشانی و انتخاب صحیح حین عملیات از مهم ترین وظایف تیم اطفا حریق میباشد.

 

ویژگی های ظاهری کپسول آتش نشانی

کپسول های آتش نشانی دارای شکلی استوانه ای هستند که از بدنه مقاوم فلزی ساخته شده اند. این کپسول ها در برابر زنگ زدگی و خوردگی از مقاومت بالایی برخوردار هستند. کپسول اتش نشانی به گونه ای طراحی شده است که دارای ابعاد و اندازه های متفاوت هستند. ماده خاموش کننده داخل این کپسول ها حاوی کف و پودر است. تمامی اطلاعات مربوط به کپسول های آتش نشانی از جمله: کارخانه سازنده، نوع ماده اطفایی، روش استفاده و … باید بر روی بدنه کپسول ها درج شود.

انواع کپسول های آتش نشانی

  • کپسول آتش نشانی و خاموش کننده محتوی آب
  • کپسول آتش نشانی و خاموش کننده محتوی کف
  • کپسول آتش نشانی و خاموش کننده محتوی پودر
  • کپسول آتش نشانی و خاموش کننده هالوژنه
  • کپسول آتش نشانی و خاموش کننده محتوی گاز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا